De mensen van de Rabobank De Rabobank is in beweging. Ontwikkelingen in de maatschappij, veranderende klantenwensen, scherpere concurrentie én een verder terugtredende overheid, vragen om continue vernieuwing van denken en handelen. Daarom heeft de Rabobank haar ambities verder aangescherpt, mede in het licht van een sterkere focus op internationale groei. Dit alles stelt eisen aan het personeelsbeleid. Vanuit de strategische focus binnen de Rabobank Groep ligt de nadruk van het personeelsbeleid op het aantrekken en ontwikkelen van talent, verbreden van het management, verbeteren van de doorstroom en het blijvend investeren in kennis, vaardigheden en ervaring. Strategie en doelstellingen ïïf,njP JU oi,/ ïis iï bij Private i Aantrekken en ontwikkelen talent. Verbreden management. Verbeteren doorstroom. Blijvend investeren in kennis, vaardigheden en ervaring. In 2006 heeft de Rabobank op basis van het Strategische Kader haar activiteiten gericht op talentontwikkeling, diversiteit, arbeidsvoorwaarden, performance management en de ontwikkeling van een humanresourcesvisie voor de Rabobank Groep. In het beleid voor 2007 en daarna wordt nadrukkelijk ook rekening gehouden met langetermijn- trends in de maatschappij. 86 Rabobank Groep jaarverslag 2006 Rabobank Groep Home ntnoar,ao;, P6e8njpt Vo. Noorden af De resultaten hiervan vormden de basis voor de geactualiseerde visie op het personeels beleid voor de Rabobank:'Mensen maken de bank, nog beter'. Deze visie gaat onder meer in op slimmer werken, ondernemender en flexi beler worden en 'anders' leidinggeven. Maar ook op loopbaanontwikkeling, talent, langer vitaal zijn en blijven en over het nut en de noodzaak om goed om te gaan met verschillen tussen mensen. Het delen van de visie met de lokale organisatie vormt het startpunt van het voeren van discussies over de manier waarop HRM kan worden aangepakt. Deze aanpak bevestigt de centrale plaats die de medewerker De Rabo-studie 'De WERKelijkheid van morgen' naar toekomstige arbeidsverhoudingen onder kent zeven trends die werk en werken de komende jaren beïnvloeden: het wordt digitaler, grenzelozer, pluriformer, onzekerder, verant- woordelijker, vitaler en ondernemender. De trends zijn vervat in het door de Rabobank uitgegeven boek'De WERKelijkheid van morgen'. In een groot aantal bijeenkomsten met leidinggevenden, HR-managers en onderne mingsraden werd de verbinding gelegd tussen het Strategisch Kader van de bank en de trends, en de gevolgen daarvan voor het personeelsbeleid. "De e-mail hebben we naar alle medewerkers van Rabo bank Private Banking gestuurd met het verzoek om het door te sturen naar geschikte kandi daten: zij zijn de ambassadeurs, zij weten wie we nodig hebben. Mede door het verrassende effect van film en telefoon heb ben meer dan 4.000 kandidaten de test op internet gedaan. Uiteindelijk hebben we meer dan zestig vacatures ingevuld, vrijwel allemaal met medewer kers van buiten de Rabobank. Een mooi succes." Jacqueline van den Brink, commercieel directeur Private Banking Rabobank Nederland. De mensen van de Rabobank 87

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2006 | | pagina 46