Steeds meer ledenraden In de afgelopen jaren is bij veel lokale Rabobanken hard gewerkt aan het verbeteren van de dialoog met de leden, onder andere door het invoeren van ledenraden. Een leden raad bestaat uit 30 tot 50 leden en vormt een dwarsdoorsnede van het ledenbestand. De ledenraad neemt het merendeel van de bevoegdheden van de voormalige algemene vergadering over en komt door het jaar regel matig bij elkaar. Ledenraad en directie bespreken zaken als de koers van de bank, het distributiebeleid en de dienstverlening aan klanten. Daarnaast is de ledenraad betrokken bij de selectie van en de uitkering aan lokale gemeenschapsprojecten: het collectieve coöperatief dividend. Alle banken die inmiddels voor het directiemodel hebben gekozen, met een professioneel bestuur en een gekozen raad van commissarissen, hebben automatisch een ledenraad. Eind 2006 waren er van de 188 (248) lokale Rabobanken 68 banken met een directiemodel. Coöperatief dividend Rabobanken steken jaarlijks tientallen miljoe nen euro's in de verbetering van de lokale economische, sociale en culturele omgeving. Dit betreft onder meer onderzoek naar de vitaliteit van lokale bedrijventerreinen, maar ook de ondersteuning van weekendscholen voor kansarme jongeren en allerlei sportieve en culturele manifestaties. Op landelijk niveau wordt zelfhulp, zelforganisatie en innoverend 84 Rabobank Groep jaarverslag 2006 ondernemerschap gestimuleerd via de Rabobank Foundation, het Projectenfonds en de Herman Wijffels Innovatieprijs. Het doel is om in de komende jaren nog veel meer te investeren in het lokale netwerk rond de leden en hun bank. Lokale samenlevingen - mensen - profiteren in toenemende mate van door de Rabobank gecreëerde randvoorwaarden waarmee initiatieven van mensen realiteit kunnen worden. Nieuw ledenblad Dichterbij Om de ledenbetrokkenheid nog verder te stimuleren is een nieuw ledenmagazine gelanceerd: 'Dichterbij', de opvolger van het succesvolle blad 'U'. Het bijzondere van het nieuwe magazine is dat meer algemene financiële informatie en bancaire en niet-bancaire aanbiedingen worden afgewisseld met achter gronden van klanten, leden, de lokale gemeenschap en de eigen bank. Het blad kent daarmee niet langer één enkele editie, maar wordt in ruim 180 varianten op maat gemaakt voor de 1,6 miljoen leden. Vrijwel alle lokale Rabobanken hebben daarmee thans een eigen ledenblad. Vooruitblik op toekomstig ledenbeleid De lokale Rabobanken zijn door de opschaling naar grotere banken nog midden in het proces van verbetering en verdieping van de betrok kenheid van leden en het creëren van verwe venheid met de - nieuwe - lokale samenleving. Het verankeren van ledeninvloed en ledenzeg genschap en het verwerven van betrokken leden vormen de kern van het beleid. Door de groei van het aantal banken met een directie model zullen meer en meer ledenraden wor den geïnstalleerd. Maar ook banken die het partnershipmodel blijven hanteren gaan steeds meer over op het installeren van een ledenraad. De raden zullen in toenemende mate fungeren als betrokken en essentieel lokaal 'bottom-up' klankbord voor directie, bestuur en commissarissen. Daarnaast zal de verscheidenheid aan initiatieven op het gebied van coöperatief dividend zicht baarder worden gemaakt door deze initiatieven via campagnes nog meer onder de aandacht van de lokale gemeenschappen te brengen. Begin 2007 is ook een intensieve ledencam pagne gehouden waarmee door middel van landelijke en lokale voorbeelden inhoud wordt gegeven aan het ledenprogramma. Voor meer informatie www.rabobankgroep.nl/leden Rabocard met klimaatbijdrage voor leden Vrijwel alles wat mensen produceren en consumeren leidt tot uitstoot van het broeikasgas C02. Een teveel aan C02 is een van de belangrijkste oorzaken voor het opwarmen van de aarde: de temperatuur is in de afge lopen eeuw met 0,6 graden Celcius gestegen en volgens wetenschappers stijgt het kwik de komende honderd jaar verder met minimaal 1,5 graden Celsius. De gevolgen voor de natuur zijn ingrijpend: zo sterven koraalriffen af door het opwarmen van het water, en het Noordpoolijs - leefgebied van de ijsbeer - smelt weg. De Rabobank en het Wereld Natuur Fonds heb ben de handen ineengeslagen om te werken aan het tegengaan van klimaatverandering. In maart 2007 werd het eerste resultaat zichtbaar: particuliere credit cardhouders die lid zijn van de bank kunnen kiezen voor een kaart met klimaatbijdrage. De Rabobank compenseert de C02-uitstoot die samenhangt met de aankopen van deze klanten. Via een speciaal ontwik kelde rekenmethode wordt de totale C02-uitstoot van de aankoop omgerekend in een geldbedrag, dat de Rabobank investeert in duurzame energieprojecten in met name ontwikkelingslanden. Ledenbeleid

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2006 | | pagina 45