Ledenbeleid I Jarenlang stond in het ledenbeleid van de Rabobank het werven van nieuwe leden hoog op de agenda. Inmiddels hebben de lokale Rabobanken samen ruim 1,6 miljoen leden. In de afgelopen jaren is de nadruk veel meer komen te liggen op het werkelijk betrekken van leden bij het wel en wee van de lokale Rabobanken. Ledeninvloed en -zeggenschap zijn in de afgelopen jaren opnieuw geborgd, onder meer via het instellen van ledenraden. Ondanks de schaalvergroting die zich op lokaal niveau heeft voorgedaan, is de bank met nieuwe initiatieven toch betrokken en dichtbij de lokale samenleving gebleven. Strategie en doelstellingen "We willen mensen bewustmaken" En het gaat verder. Het streven is nu om die maat schappelijke betrokkenheid nog verder uit te breiden naar echte maatschappelijke verwevenheid via coö peratief dividend, zoals de Rabobank dit noemt. Op dit vlak is in 2006 veel gebeurd. De Rabobank geeft hiermee invulling aan het streven om toonaan gevend te zijn in de sector. Verder verdiepen ledenbetrokkenheid. Optimaliseren van de ledeninvloed. Ondersteunen van maatschappelijke initiatieven in de samenleving waarin de lokale Rabobank actief is. De afgelopen jaren is uitvoerig onderzocht of leden via een ledenvoordeelsysteem individueel voordeel zou moeten worden geboden. Al enkele jaren genieten leden het voordeel van de ledencertificaten. Maar voor het overige lag de nadruk tot voor kort vooral op niet-bancaire aanbiedingen. Sinds 2005 zijn voor leden echter ook meer bancaire aanbiedingen op het gebied van verzekeringen en sparen mogelijk geworden. Leden komen in aanmerking voor korting op de Interpolis Zorg Actief Polis. Dit resulteerde in ruim 100.000 nieuwe verzekeringen in 2006. Ook krijgen leden een extra rente op het eind 2006 gelanceerde Rabo Levensloop Sparen. 82 Rabobank Groep jaarverslag 2006 Rabocard met klimaatbijdrage In september 2006 werd aangekondigd dat de Rabobank samen met het Wereld Natuur Fonds al haar creditcards voor leden zal omvormen tot creditcards met klimaatbijdrage. Bij iedere transactie reserveert de bank een bedrag waarmee projecten worden gefinancierd die het klimaat verbeteren. De creditcard is in het voorjaar van 2007 geïntroduceerd. Ledenparticipatie en coöperatief bewustzijn Leden kunnen worden gekozen tot bestuurslid, lid van de ledenraad of lid van de raad van commissarissen. Ook kunnen zij deelnemen aan ledenpanels en klankbordgroepen rond thema's als de te varen koers van de bank en de invulling van het lidmaatschap, maar ook rond maatschappelijke thema's als steun aan maatschappelijke projecten. Vroeger was de bank in kleinere gemeen schappen van nature met de lokale samen leving verweven. Door de opschaling naar grotere banken moet tegenwoordig een andere manier van dichtbij blijven en partici patie worden gecreëerd. Onderscheidend daarbij is dat thans nu lokaal de coöperatieve boodschap en het coöperatief bewustzijn rechtstreeks met nieuwe middelen naar de leden en klanten worden gecommuniceerd, onder andere via een lokaal gericht ledenblad, e-mails, internetsites, maar ook via tv-commer- cials en RaboTV-bankieren. "Het WNF wil mensen bewust maken van de gevolgen van klimaatverandering voor mens en natuur en wil laten zien dat de oplossing van het klimaat probleem niet alleen in handen van regeringsleiders ligt. Via de Rabobank kunnen we veel mensen bereiken. Met de creditcard met klimaatbijdrage krijgen ze een unieke en con crete manier om zelf bij te dra gen aan het beschermen van de natuur. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen." Johan van de Gronden, directeur Wereld Natuur Fonds. Ledenbeleid I 83

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2006 | | pagina 44