In 2006 nam ook de klanttevredenheid onder private-banking- klanten toe. Klanten waardeerden de betrouwbaarheid, de snelheid van handelen, het gemak, en de nauwkeurigheid. De klanttevredenheid kan nog verder toenemen indien de lokale Rabobanken volgens de klant nog slagvaardiger optreedt door op het juiste moment het juiste onderwerp aan te snijden. De hoge klanttevredenheid werd ook bevestigd door een onderzoek van Incompany, waaruit Rabobank Private Banking als beste uit de bus kwam. De dochters van de Rabobank doen het traditioneel goed in vergelijking met de naaste concurrenten. De waardering van Alex-klanten bleef in 2006 net als in 2005 bijzonder hoog. Sterke punten van Alex waren volgens de klanten: het innovatieve productaanbod, de kwaliteit van de servicedesk, de klantensite en de orderuitvoering. Ook de tarieven worden als goed beoordeeld. Klanten gaven echter aan niet anders te verwachten dan dat de tarieven ook in de toekomst marktconform zullen blijven. De klanttevredenheid van Robeco Direct bleef eveneens stabiel. De introductie van het nieuwe beleggingsconcept Younique was een succes. Klanten waardeerden het contact met hun adviseur, de transparantie in de tarieven en het nakomen van afspraken. Klanttevredenheid zakelijke klanten Onder zakelijke klanten was sprake van een licht afgenomen klanttevredenheid. De immer zeer hoge klanttevredenheid in de agrarische sector stond wat onder druk. Niettemin bleef de tevredenheid zeer hoog, ook ten opzichte van de concurrentie. Agrarische klanten zouden graag nog meer maatwerkoplossingen zien die beter aansluiten bij hun specifieke situatie. Bovendien is er behoefte aan een grotere transparantie ten aanzien van kosten en tarieven In het midden- en kleinbedrijf (MKB) scoorde de Rabobank eveneens traditioneel hoog. Zo waarderen MKB-klanten het dat bankzaken kunnen worden afgehandeld op voor hen passende momenten. Daarnaast wordt de kwaliteit van het internetbankieren hoog aangeslagen en is men positief over de accuratesse bij de afhandeling van bankzaken. Daarentegen geven klanten aan dat accountmanagers maar ook adviseurs nog meer kennis kunnen vergaren over wat er binnen hun bedrijf en branche speelt. Overigens is bij klei nere ondernemingen de klanttevredenheid lager dan bij grotere ondernemingen. Over het geheel genomen kwam uit de onderzoeken naar voren dat zakelijke klanten bovengemiddeld tevreden zijn in vergelijking met de concurrentie. Klantloyaliteit Uit het onderzoek blijkt eveneens dat de klantloyaliteit hoog is en dat klanten zich sterk identificeren met hun eigen lokale Rabobank. Vanzelfsprekend is de klantloyaliteit bij leden hoger door hun grotere betrokkenheid bij lokale Rabobanken. Na een afname van de klantloyaliteit onder particulieren in de twee voorgaande jaren, nam de loyaliteit in 2006 sterk toe tot het hoogste niveau van de afgelopen zes jaar. Ook bij zakelijke klanten was een stijging van de loyaliteit waar te nemen. Van oudsher hebben agrarische klanten een zeer sterke binding met de Rabobank. Dit vertaalde zich ook in 2006 in een toegenomen hoog loyaliteitsniveau. In het MKB valt, net als bij de klanttevredenheid een duide lijk onderscheid waar te nemen tussen de loyaliteit bij klei nere ondernemingen en die bij de grotere zakelijke relaties. De loyaliteit bij de kleinere ondernemingen is significant lager dan die bij grotere ondernemingen. Dit hangt deels samen met het feit dat aan grotere ondernemingen meer op maat gesneden producten worden aangeboden, terwijl kleinere ondernemingen meer op standaardproducten zijn aangewezen, die minder op hun individuele behoeften kunnen worden afgestemd. Merkwaarden De Rabobank wil gezien worden als een bank die dichtbij, betrokken en toonaangevend is. Dit zijn de merkwaarden van de Rabobank. Deze waarden worden via een merk waardemonitor gemeten. In de merkwaardemonitor wordt aan particulieren en aan ondernemers (in beide catego rieën zowel aan klanten als aan niet-klanten) gevraagd bij welke van de vijf grote banken zij deze merkwaarden het best vinden passen. De Rabobank scoorde daarbij in 2006 wederom veruit het hoogste op alle drie aspecten, zowel onder particulieren als onder bedrijven. Voor particulieren was sprake van een stij ging op de merkwaarde'toonaangevend'. De merkwaarden 'dichtbij" en'betrokken'bleven nagenoeg onveranderd. Voor bedrijven was sprake van een lichte daling op de merk waarde 'dichtbij'. 'Betrokken' en 'toonaangevend' bleven nagenoeg gelijk. De Rabobank kan met deze scores met recht wederom de meest betrokken en toonaangevende dichtbijbank van Nederland worden genoemd. De onderstaande tabel geeft het percentage ondervraag den aan die de drie typeringen het meest op de Rabobank van toepassing vinden. Klachtenmanagement Er kan een moment ontstaan waarop de klant niet tevreden is over een bepaald product of een bepaalde dienst. Juist zo'n moment is een kans voor de bank om te laten zien wat service betekent. Als de klacht serieus genomen wordt met aandacht voor de gevoelens van de klant, biedt dat goede kansen om samen tot een oplossing te komen. Voor een organisatie die uitstekende service aan de klant centraal stelt, is goed klachtenmanagement onmisbaar. Het bieden van duidelijkheid over het behandelproces is belangrijk: wat kan en mag de klant verwachten, wat doet de bank met zijn of haar klacht? Serieus onderzoek kan vervolgens aan het licht brengen wat er precies aan de hand is en waar oplossingsmogelijkheden liggen. Samen zoeken naar de oplossing van een probleem versterkt de onderlinge relatie en waardering. Voor de klant is de lokale Rabobank het eerste aanspreekpunt. Als de klant en de bank er samen niet uit komen of als de klant niet tevre den is over de geboden oplossing, kan de klacht worden voorgelegd aan Klachtenservice Rabobank Nederland. In 2006 zijn door Klachtenservice 2.950 (2.906) klachten ontvangen. De afgelopen twee jaar stabiliseerde het aantal klachten, na een stijging gedurende enkele jaren. Het aantal klanten dat in beroep is gegaan bij de Geschillencommissie Bankzaken is in 2006 met circa een kwart gedaald. Bovendien raken klanten gewend aan nieuwe vormen van dienstverlening zoals intemetbankiefen. Via internet is steeds meer informatie over de bancaire dienstverlening toegankelijk. Door duidelijke informatieverstrekking vermindert het aantal misverstanden. Klachtenservice betrekt de lokale Rabobanken nadrukkelijk bij de afhandeling van klachten. Ruim een derde van de bij Klachtenservice ingediende klachten werd alsnog in de eerste lijn, bij de lokale Rabobanken, afgehandeld; waar nodig of gewenst met ondersteuning door Klachtenservice Klachtenservice rapporteert de geregistreerde gegevens maandelijks aan de betrokken afdelingen en doet op basis van een analyse van de klachten gerichte verbetervoorstellen. De top vijf van onderwerpen die in 2006 aanleiding gaven tot klachten: 1 betwiste pintransacties (bijvoorbeeld betalingen met vermiste bankpas, of te weinig ontvangen uit geldauto maat), 503 klachten op in totaal aantal 680 miljoen pin transacties in binnen- en buitenland; (2005:508 klachten op 629 miljoen pintransacties); 2. elektronisch bankieren, 257 klachten; (2005: 237); 3. advisering door medewerkers, 160 klachten; (2005:127); 4. bezwaarschriften tegen opname in het incidentenregister, 99 klachten (2005: 122); 5. verwerking van het betalingsverkeer, 97 klachten. (2005:87). Al met al valt te concluderen dat de Rabobank dankzij haar zorgvuldige benadering het aantal klachten op het totaal aantal klantencontacten tot een minimum beperkt heeft weten te houden. Daarentegen is iedere klacht er een te veel en daarom wordt er voortdurend gewerkt aan verdere perfectionering van service en dienstverlening. Vraagstelling: bij welke van de 5 grote banken passen de volgende typeringen het best? Merkwaarden 2006 2005 Positie Rabobank Particulieren Dichtbij 53 1 Betrokken 43 1 Toonaangevend 43 1 Ondernemers Dichtbij 55 1 Betrokken 45 1 Toonaangevend 44 1 Positie Rabobank 541^ 43 1 41 1 58 1 46 1 44 1 Bron: Rabobank Communicatie Monitor (TNS NIPO) 80 Rabobank Groep jaarverslag 2006

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2006 | | pagina 43