Klantwaarde De realisatie van een zo hoog mogelijke klantwaarde - het hebben en houden van tevreden klanten - is een kerndoelstelling van de Rabobank. Klantwaarde omvat een combinatie van klanttevreden heid en klantloyaliteit. De Rabobank stelt zich continu open voor opbouwende feedback en hoort graag van klanten wat goed gaat, maar ook wat beter kan. Door middel van marktonderzoeken worden klanttevredenheid en klantloyaliteit gemeten en vergeleken met die van klanten van collega-banken. In 2006 bleek dat de klanttevredenheid van particulieren verder is gestegen van 7,4 naar 7,5. Daarmee voldoet de Rabobank aan haar eigen ambitieuze doel stelling voor de lange termijn: een tevredenheid van minimaal 7,5. operationele risico's aan bij de situatie die voor de Rabobank Groep van toepassing is. Overigens wordt hierbij ook veel aandacht geschonken aan de door operationeel risico ontstane verliezen bij andere instellingen, zodat hiervan geleerd kan worden. Organisatorisch heeft de Rabobank Groep ervoor gekozen om de verantwoordelijkheid voor operationeel risico management zo dicht mogelijk bij de bron te leggen. Elke entiteit binnen de Rabobank Groep is dan ook verantwoor delijk voor de adequate inrichting van operationeel risico management. Het directoraat Group Risk Management coördineert en ondersteunt het lokale management met bijvoorbeeld kaders, best practice methodes en andere hulpmiddelen. De kwaliteit van de risicomanagementfunctie in de lijnorganisatie wordt nauwkeurig gevolgd vanuit de groepsfunctie. Hierbij wordt gebruikgemaakt van een incentivesysteem dat gekoppeld is aan de interne allocatie van de vermogenseisen. Valutarisico Onder valutarisico wordt verstaan het risico van veranderin gen van het resultaat of de waarde van het vermogen door valutakoersveranderingen. Bij het beheersen van het valuta risico wordt verschil gemaakt tussen posities in de handels- boeken en in de niet-handelsboeken. In de handelsboeken is valutarisico een onderdeel van het marktrisico, en wordt het net als andere marktrisico's beheerst op basis van Value at Risklimieten. In de niet-handelsboeken is alleen sprake van translatierisico voor kapitaal dat in buitenlandse activiteiten is geïnvesteerd kapitaal en voor de niet in euro genoteerde uitgiftes van Trust Preferred Securities. Ten aanzien van het bewaken en beheersen van het trans latierisico hanteert de Rabobank Groep een samenhangend tweesporenbeleid dat erop gericht is de vermogenspositie van de bank te beschermen tegen valutakoersschommelin gen. Enerzijds voorziet de hedgestrategie in het afdekken van de reserves die in het buitenland in vreemde valuta belegd zijn, anderzijds in het immuniseren van de BIS-ratio voor effecten van valutakoersbewegingen. Dat laatste vindt plaats via de niet tot de reserves gerekende componenten van het toetsingsvermogen, met name de Trust Preferred Securities. Deze werden in 2003 en 2004 uitgegeven in verschillende vreemde valuta's, op zodanige wijze dat de valutasamenstelling van het toetsingsvermogen overeen komt met die van de naar risicograad gewogen activa. Deze'natuurlijke hedge' is gerealiseerd door de tot het tier 1-vermogen gerekende Trust Preferred Securities uit te geven in Amerikaanse dollar (USD 3.250 miljoen), Australische dollar (AUD 500 miljoen) en Britse pond (GBP 350 miljoen). 78 Rabobank Groep jaarverslag 2006 De Rabobank doet jaarlijks onderzoek riaar.de klanttevreden heid en loyaliteit onder duizenden particuliere en zakelijke klanten van de lokale Rabobanken, Robeco en Alex. Het doel van de onderzoeken is inzicht te krijgen in en zicht te houden op de tevredenheid en de loyaliteit van klanten. Deze feedback van klanten vormt een essentiële schakel in de voortdurende verbetering van de dienstverlening. Klanttevredenheid particulieren Het onderzoek laat zien dat de Rabobank hoog scoort als het gaat om klanttevredenheid. In 2006 steeg de klant tevredenheid onder particulieren verder door van 7,4 naar 7,5. Hiermee wordt voor het eerst volgens de nieuwe meetmethodiek, die in 2004 werd ingevoerd, voldaan aan de ambitieuze langetermijndoelstelling van minimaal 7,5. In vergelijking met de concurrentie scoort de Rabobank hoog op punten als telefonische bereikbaarheid, snel contact leggen met de juiste persoon, de kennis van mede werkers en internetbankieren. Daarnaast vindt men dat de Rabobank vaak met aanbiedingen komt op een voor klanten passend moment en dat er goed advies wordt gegeven op het moment dat de klant dat ook echt nodig heeft. In het verslagjaar was een duidelijk verbeterde waardering waar te nemen op de punten snel en soepel oplossen van problemen, het geven van duidelijke antwoorden en het gemak van het bankieren via internet. Daarentegen zouden klanten graag zien dat de Rabobank werkt aan grotere transparantie van haar kosten en tarieven. Klantwaarde I 79

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2006 | | pagina 42