Zeggenschap van leden is verankerd in de coöperatieve structuur. gelegenheden, het audit compliance committee, de benoemingscommissie, de remuneratiecommissie en de beroepscommissie. Ledeninvloed Een belangrijke voorwaarde voor een goede corporate governance van de Rabobank Groep is de aanwezigheid van een open cultuur met een duidelijk kenbare verant woording over het gevoerde bestuur en het gehouden toezicht. Zonder transparantie zijn verantwoording door Rabobank Nederland aan de lokale Rabobanken over het gevoerde bestuur en het gehouden toezicht en een beoor deling daarvan niet mogelijk. De lokale Rabobanken zijn lid van de coöperatie Rabobank Nederland. Aan dit lidmaatschap zijn rechten en plichten verbonden. Invloed en zeggen schap van de lokale Rabobanken manifesteren zich via (al dan niet directe) vertegenwoordiging in twee organen: De centrale kringvergadering is onder andere bevoegd regels vast te stellen die alle lokale Rabobanken moeten naleven. Tevens keurt de centrale kringvergadering het Strategisch Kader goed evenals het jaarplan en de begroting van de lokale Rabobanken. De uitkomst daarvan bepaalt mede de koers van de Rabobank Groep. In de centrale kring vergadering vinden voorts inhoudelijke discussies plaats, die met name het bedrijf van de lokale Rabobanken betref fen. Deze discussies zijn niet alleen ingegeven door de spe cifieke taken en bevoegdheden van de centrale kringvergadering, maar ook door het streven naar commit- ment en consensus tussen de lokale Rabobanken en Rabobank Nederland. De verantwoording die Rabobank Nederland aan haar leden aflegt over het beleid, gaat daarmee aanmerkelijk verder dan gebruikelijk is bij een beursgenoteerde naam loze vennootschap jegens haar aandeelhouders. Door de de centrale kringvergadering (CKV) en de algemene leden vergadering. Daarnaast zijn de lokale Rabobanken aandeel houder van Rabobank Nederland. Centrale kringvergadering De lokale Rabobanken zijn per 1 januari 2007 geografisch georganiseerd in twaalf kringen. De kringbesturen vormen gezamenlijk de centrale kringvergadering. Via de vertegen woordiging van de lokale bestuurs- en toezichtorganen in de kringbesturen zijn de leden/klanten van de lokale Rabobanken op deze wijze vertegenwoordigd in de cen trale kringvergadering. bijzondere relatie tussen Rabobank Nederland en haar leden is de opkomst bij de centrale kringvergadering bijzonder hoog. Om slagvaardig te kunnen optreden heeft de centrale kringvergadering uit haar midden commissies benoemd die belast zijn met bijzondere taken. Dit zijn de vertrouwens commissie (die adviseert over benoemingen in de raad van commissarissen, de hoogte van de vergoeding van de raad van commissarissen vaststelt en de toepassing van het remuneratiebeleid door de raad van commissarissen beoor deelt), de CKV-coördinatiecommissie (die de CKV-agenda vaststelt en de te agenderen stukken toetst aan formele 64 Rabobank Groep jaarverslag 2006 vereisten) en de commissie voor spoedzaken (die in spoed eisende gevallen optreedt namens de CKV). Teneinde het functioneren van de CKV optimaal te houden, is in het verslagjaar een interne commissie gevraagd adviezen te formuleren over de in de toekomst gewenste omvang en samenstelling van de CKV. Deze adviezen worden begin 2007 verwacht. Algemene vergadering De algemene vergadering is het orgaan waarin alle lokale Rabobanken, als lid van Rabobank Nederland, directe zeg genschap kunnen uitoefenen. In de algemene vergadering komen belangrijke zaken aan de orde zoals de vaststelling van de jaarrekening, het verlenen van decharge, de wijziging van statuten en reglementen en de benoeming van de leden van de raad van commissarissen. De centrale kring vergadering brengt voorafgaand advies uit over alle onder werpen die in de algemene vergadering zijn geagendeerd. Door deze procedure is gewaarborgd dat voorafgaand aan de algemene vergadering een inhoudelijke discussie over deze onderwerpen heeft plaatsgevonden op lokaal, regio naal en centraal niveau. De lokale Rabobanken kunnen naar gelang hun balanstotaal een bepaald aantal stemmen in de algemene vergadering uitbrengen. Door de bijzondere relatie tussen Rabobank Nederland en haar leden is de opkomst hier nagenoeg honderd procent. Medezeggenschap In 2005 is een nieuw medezeggenschapsorgaan in het leven geroepen, de Groepsondernemingsraad Aangesloten Banken, kortweg GOR AB genoemd. Voor vraagstukken die het sociaal beleid van alle lokale Rabobanken aangaan, fungeert de GOR AB als gesprekspartner van de bestuurder De oprichting van de GOR AB laat de positie van de ondernemingsraad van Rabobank Nederland en van de bestaande ondernemingsraden van de lokale Rabobanken ongemoeid. Deze blijven derhalve optreden als volwaardig medezeggenschapsorgaan in de zin van de Wet op de ondernemingsraden. nauwkeurig gedefinieerde rechten en plichten. Uit hoofde van de Wet op het financieel toezicht (Wft) oefent Rabobank Nederland in het prudentieel toezicht krachtens haar statuten en de statuten van de lokale Rabobanken controle uit op de lokale Rabobanken ten aanzien van de (integere) bedrijfsvoering, solvabiliteit en liquiditeit van de lokale Rabobanken. Daarnaast is onder de Wft in het gedragstoezicht Rabobank Nederland door het ministerie van Financiën aangewezen als houder van een collectieve vergunning die mede strekt ten behoeve van de lokale Rabobanken. Hierdoor wordt het gedragstoezicht door de Autoriteit Financiële Markten via Rabobank Nederland uitgeoefend. Bestuur en toezicht Sinds juni 2004 zijn twee bestuursmodellen voor de lokale Rabobanken mogelijk. De invoering van een tweede bestuursmodel - het zogenoemde directiemodel - naast het reeds bestaande partnershipmodel was ingegeven door de wens tegemoet te komen aan interne en externe veranderingen, zoals de volop in gang zijnde lokale schaal vergroting, een veranderende markt en toenemende wet- en regelgeving. Beide bestuursmodellen zijn erop gericht een slagvaardig bestuur en een professioneel en onafhankelijk toezicht te verzekeren. Ze blijven de komende jaren volwaardig naast elkaar bestaan. In 2008 zal het functioneren van beide modellen worden geëvalueerd. In beide bestuursmodellen zijn effectieve ledeninvloed en -zeggenschap gewaarborgd, zodat de besturing van de lokale Rabobanken ook in de toekomst niet alleen op een adequate en professionele, maar bovendien op een bij de coöperatie passende wijze wordt ingevuld. Bij alle lokale Rabobanken hebben de leden belangrijke bevoegdheden, zoals het vaststellen van de jaarrekening, het wijzigen van de statuten, het benoemen van commissarissen en het verlenen van decharge. Bovendien wordt aan de leden verantwoording afgelegd over het gevoerde bestuur en het gehouden toezicht. Corporate governance lokale Rabobanken Alleen banken die een coöperatieve structuur hebben en waarvan de statuten door Rabobank Nederland zijn goed gekeurd, kunnen lid zijn van Rabobank Nederland. Op hun beurt hebben ook de lokale Rabobanken leden, die voort komen uit hun lokale klantenkring. De lokale Rabobanken hebben jegens Rabobank Nederland en ook onderling Partnershipmodel In het partnershipmodel heeft de lokale Rabobank een bestuur, bestaande uit door en uit de leden gekozen personen en een algemeen directeur die door de raad van commissarissen (voorheen raad van toezicht) wordt benoemd. De algemeen directeur houdt zich primair bezig met de dagelijkse leiding van het bankbedrijf. De raad van commissarissen oefent toezicht uit op het bestuur Corporate governance Rabobank Groep I 65

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2006 | | pagina 35