f Markt en klanten Net als in de voorafgaande jaren was in 2006 in de markt voor wholesalebankieren sprake van een overaanbod van liquiditeit. Dit resulteerde in een continue neerwaartse druk op de rente marges en langere looptijden van de kredieten. Ondanks de forse concurrentie is Rabobank International sterk gegroeid in dit segment gedurende 2006. Eind 2006 is het groeitempo Groot in groen De glastuinbouw levert een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie en is tegelijkertijd een voor Nederland gezichts bepalende bedrijfstak. Maar de sector legt ook een grote druk op het milieu: het verwarmen en verlichten van een kas kost bijvoorbeeld veel energie. De overheid stimuleert daarom Groen Label Kassen. Dit zijn tuinbouwkassen die voldoen aan een set strenge milieueisen. Verreweg de meeste Groen Label Kassen in Nederland zijn gefinancierd met een groen- financiering van Rabo Groen Bank, vaak in combinatie met een innovatieve sale-en-lease- backconstructie. In totaal beslaan de Groen Label Kassen al meer dan 200 hectare, hetgeen gelijk staat aan ongeveer 400 voetbalvelden. Rabo Groen Bank financiert niet alleen Groen Label Kassen maar heeft ook stevige posities in de biologische landbouw, het agrarisch natuurbeheer en de windenergie. bewust teruggebracht. Dit beleid zal in 2007 worden doorgezet. De huidige omvang van de kredietportefeuille wordt benut om de bestaande relaties met klanten verder te ver diepen door meer maatwerkproducten aan te bieden en door vergroting van de cross-sell- inspanning van niet-kredietgerelateerde produc ten. Het overaanbod aan liquiditeiten speelden ook Global Financial Markets en Corporate Finance parten. Doordat de afgelopen jaren de markten transparanter zijn geworden en marktvolumes van complexe producten sneller dan in het verleden zijn toegenomen, daalde de rentabiliteit op de aangeboden producten. In het internationale retailbankbedrijf bleven de marges het afgelopen jaar nagenoeg stabiel, de regio Australië uitgezonderd. Door de hevige concurrentie van voornamelijk lokale Australische banken stond de rentemarge hier onder druk. In 2006 werden veel boeren in Australië geconfronteerd met de gevolgen van I extreme droogte. Het in het verleden gevoerde financieringsbeleid biedt naar verwachting voldoende basis om de Australische klanten ook in deze moeilijke periode te kunnen blijven ondersteunen en de kredietverliezen te beper ken. In goed overleg met onze klanten probeert Rabobank International de financiële gevolgen van deze droogte op te vangen. De ervaringen in Nederland met de van jaar tot jaar wisse lende omstandigheden in de agrarische sector bieden hiervoor een goed referentiekader. Ook is Rabobank International in 2006 gecon fronteerd met een toenemende stroom van nieuwe wet- en regelgeving. Als internationaal opererend bedrijf is Rabobank International niet alleen gehouden aan de Nederlandse regels, maar ook moet worden voldaan aan de regels die gesteld worden in de landen waar zij aan wezig is. Er is in 2006 veel inspanning gepleegd zodat tijdig en op efficiënte wijze aan de aan gepaste regels kon worden voldaan. Organisatorische aansturing Rabobank International is georganiseerd als een matrixorganisatie. Het doel hiervan is om com mercieel slagvaardig te opereren door de kennis van lokale markten en klanten te combineren met specifieke op wereldwijde schaal gebun delde kennis van klantsectoren en producten. De verschillende regio's vormen het uitgangs punt voor de besturing van de wereldwijde activiteiten van Rabobank International (Nederland, Europa exclusief Nederland, Noord-en Zuid-Amerika, Australië Nieuw- Zeeland en Azië). Naast een verdeling in regio's onderscheidt Rabobank International een aantal klantsectoren en productgroepen, die wereld wijd aangestuurd worden. Dit zijn Global Financial Markets, Structured Finance, Leveraged Finance, Direct Banking, Trade Commodity Finance, en Participaties. Om de klanten en de markten zo goed mogelijk te bedienen wordt er nauw samengewerkt tussen de regio's en deze wereldwijd georganiseerde eenheden. Wereldwijd aanwezig in food agri Rabobank heeft de ambitie om wereldwijd de beste food agribank zijn, met een sterke aan wezigheid in de belangrijkste landen. Om over mondiale kennis te beschikken, is het onder deel Food Agri Research behalve in Nederland ook gevestigd in onder meer de Verenigde Staten en Australië. Zowel klanten als de Rabobank Groep profiteren van deze kennis. Rabobank doet onderzoek naar alle belangrijke food agrisectoren waar Rabobank actief is, en regelmatig worden er publicaties uitgege ven. In 2006 werd onder meer gepubliceerd over de diervoedingsindustrie in Brazilië en de zuivelsector in China. Voor groei in food agri richt Rabobank Inter national zich primair op uitbreiding van de retail- activiteiten in traditionele agrarische landen, zoals de Verenigde Staten en Australië. Daarnaast wordt de focus gelegd op opkomende landen met een snelgroeiende food agrisector, zowel in Midden- en Oost-Europa als verder weg in landen als Indonesië, Brazilië, China en India. Rabobank investeert in Clean Tech De Rabobank en Robeco willen graag investeren in bedrijven die schone technologieën (Clean Tech) gebruiken voor het winnen van energie. Dit kan zijn door het verstrekken van een finan ciering of door producten voor beleggers te ontwikkelen. In 2006 introduceerden de Rabobank en Robeco het Robeco Clean Tech Certificaat voor particuliere beleggers en het Robeco Clean Tech Private Equity II Fund voor institutionele beleggers. Om meer kennis te krijgen van Clean Tech- bedrijven is begin 2007 een nieuwe afdeling Clean Tech Research opgezet binnen Food Agri Research. Dit wordt het expertisecentrum op het gebied van schone technologie binnen de Rabobank. Deze afdeling doet onderzoek naar ontwikkelingen in de bedrijfstak en bij de bedrijven die gebruikmaken van schone technologieën zoals biobrandstoffen, bio massa, vergisting, wind- en zonne-energie. De wholesaleactiviteiten De wholesaleactiviteiten zijn in 2006 sterk gegroeid. Het doel is deze sterke groei in 2007 te consolideren en te streven naar bestendiging en versterking van de bestaande relaties. Rabobank International bedient in het binnen land niet alleen de eigen klantengroep, bestaande uit de grote Nederlandse onder nemingen, maar ondersteunt ook de lokale Rabobanken bij de bediening van de groot- zakelijke markt. Buiten Nederland richt het wholesalebank- bedrijf zich primair op de food agrisector, waarbij de nadruk ligt op de foodsector. f 'r 1 I 38 Rabobank Groep jaarverslag 2006 Overname twee Indonesische MKB-banken De Rabobank tekende in 2006 een overeenkomst voor de overname van de Bank Haga en de Bank Hagakita in Indonesië. Beide banken richten zich voor namelijk op de dienstverlening aan het midden- en kleinbedrijf in de handel, de industrie en de zakelijke dienstverlening, maar ook op particulieren. Met de overname krijgt de Rabobank dan ook toegang tot de MKB- sector en de retailbanksector in Indonesië. Via haar dochter maatschappij Rabobank Inter national Indonesia beweegt de Rabobank zich al zestien jaar succesvol op de grootzakelijke markt in Indonesië. De over name van Bank Haga en Bank Hagakita zorgt voor uitbreiding van de bestaande dienstverle ning en past in de ambitie van de Rabobank om 's werelds belangrijkste financier te zijn van de voedingsmiddelen industrie en de agrarische sector. De Indonesische economie is de grootste van Zuidoost-Azië en food agri spelen een belangrijke rol in de nationale economie. Bovendien is de MKB-sector welvarend en zit er een sterke groei in bankdien sten voor de retailmarkt. Wholesalebankbedrijf en internationaal retailbankbedrijf

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2006 | | pagina 22