Wholesalebankbedrijf en internationaal retail bankbed rijf Met een nettowinststijging van 20% leverde Rabobank International - het wholesalebankbedrijf en het internationaal retailbankbedrijf - een fraaie bijdrage aan het groepsresultaat. De nettowinst nam toe met EUR 114 miljoen tot EUR 687 (573) miljoen. Inmiddels is 15% van de nettowinst van Rabobank International afkomstig uit de internationale retailactiviteiten. Strategie en doelstellingen Rabobank International 36 Rabobank Groep jaarverslag 2006 "Sale-en-leaseback gunstig voor ondernemer" "Duurzaam verantwoord onder nemen móét gewoon. Voor het milieu, maar ook in verband met de torenhoge energie prijzen. Ik heb een energie- producerende kas, die moet zichzelf dit jaar van energie kunnen voorzien en ook energie leveren aan een deel van de rest van mijn bedrijf. Door de sale-en-leasebackconstructie van de Rabobank ligt de inves- teringsdruk in het begin een stuk lager dan normaal. Dat is gunstig voor een ondernemer." Stef Huisman, kweker van tropische planten. Begin 2006 werd de overname van Community Bank of Central California in de Verenigde Staten afgerond. Eind 2006 bracht Rabobank een bod uit op Mid-State Bank Trust. Met deze Amerikaanse retailbanken verkrijgt Rabobank International verdere toegang tot de belangrijke food agrimarkt in Californië. Daarnaast werden in januari 2007 de interna tionale retailactiviteiten versterkt met de acquisitie van Bank Haga en Bank Hagakita in Indonesië. Verder breidde Rabobank International in de eerste helft van 2006 haar Direct Banking-activiteiten uit door in Nieuw- Zeeland de derde buitenlandse internetbank te openen. Uitbreiding van de retailactiviteiten, door selectieve acquisities en door autonome groei. Verdiepen van relaties met bestaande cliënten door focus op cross-selling. Versterkte groei van de wholesaleactiviteiten in Azië en in Trade Commodity Finance. Versterken van de positie in de Nederlandse grootzakelijke markt. Toegevoegde waarde leveren aan klanten door kennisgedreven oplossingen gebaseerd op uitgebreid food agri-onderzoek. - Jaarlijkse stijging van de nettowinst met 10-15%. - Op lange termijn is circa de helft van de nettowinst afkomstig uit de internationale retailactiviteiten. Wholesalebankbedrijf en internationaal retailbankbedrijf 37

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2006 | | pagina 21