I Huis zoeken via de bank De Rabobank heeft in 2006 Zoekallehuizen.nl overgenomen. Deze zoekmachine bezoekt dagelijks vrijwel alle websites van makelaars en bovendien het particuliere woningaanbod op andere internetsites. Zodoende bevat Zoekallehuizen.nl in Nederland het meest complete woningaanbod van zowel particulieren als makelaars. Als Nederlands marktleider in hypotheken én als de grootste internetbank van Europa ziet de Rabobank in de overname een mooie aanvulling op haar dienstverlening. Klanten van de bank krijgen via Zoekalle- huizen.nl concrete en prakti sche hulp bij het vinden van hun droomhuis; de meeste huizenspeurders beginnen hun zoektocht immers op internet. Zoekallehuizen.nl blijft onder de eigen naam bestaan en zal op termijn onderdeel worden van de dienstverlening die de Rabobank via haar eigen site aanbiedt. Het overgrote deel van deze kredieten heeft betrekking op de primaire agrarische sector. De verstrekkingen aan de primaire agrarische sector stegen met 2% tot EUR 18,2 (17,8) miljard. De toename van kredietverlening aan de melk veehouderij droeg bij aan deze groei. Aan de andere kant nam de kredietverlening aan de tuinbouw af. Bedrijven in deze sector ondervon den hinder van de hogere energieprijzen. Financieel Baten +2% De totale baten namen toe met 2% tot EUR 5.551 (5.431) miljoen, voornamelijk dankzij de hogere provisiebaten. Ondanks de lagere marge op hypotheken en een daling van de ontvangen boeterente steeg het renteresultaat met 1% tot EUR 4.226 (4.202) miljoen. De groei van de kredietverlening compenseerde de lagere rente marge. Doordat er meer verzekeringen werden verkocht bij de lokale Rabobanken stegen de assurantieprovisies met 4% tot EUR 379 (364) miljoen. Naast deze provisies was ook de provisie op treasuryproducten voor bedrijven bepalend voor de stijging van de provisiebaten met 4% tot EUR 1.259 (1.205) miljoen. Klanten plaatsten in het verslagjaar aanzienlijk meer beleggingsorders bij de lokale Rabobanken, maar doordat er in 2006 een tariefverlaging werd doorgevoerd, leidde dit niet tot een toename van de effectenprovisies. De overige baten stegen met EUR 42 miljoen tot EUR 66 (24) miljoen. Bedrijfslasten +4% De totale bedrijfslasten stegen in 2006 met 4% tot EUR 3.877 (3.735) miljoen. De groei van het aantal medewerkers droeg bij aan de toename van de personeelslasten met 6% tot EUR 2.118 (1.990) miljoen. De personele bezetting steeg vooral om te voldoen aan de toegenomen wet- en regelgeving. Projecten in het kader van de Wet identificatie dienstverlening (WID) en de Wet melding ongebruikelijke transacties (Wet MOT) resulteerden in een stijging van de lasten. Ook de fusies van de lokale Rabobanken leidden in 2006 tot een tijdelijke inzet van extra personeel. De andere beheers kosten namen toe met 2% tot EUR 1.607 (1.581) miljoen. De afschrijvingslasten op gebouwen en inventaris kwamen lager uit. Hierdoor daalden de afschrijvingskosten met EUR 12 miljoen tot EUR 152 (164) miljoen. Waardeveranderingen -21% Het verbeterde economische klimaat bepaalde in belangrijke mate de daling van de post waardeveranderingen met 21% tot EUR 139 (175) miljoen. De risicokosten daalden naar 10 (14) basispunten van de gemiddelde naar risico gewogen posten. De kosten liggen hier mee onder het langjarige gemiddelde van 17 basispunten. Ambities en vooruitzichten De Rabobank Groep wil de beste financiële dienstverlener zijn en blijven voor haar klanten, jl Het handhaven van klanttevredenheid en klantloyaliteit staat hierbij voorop. Door fusies daalt het aantal lokale Rabobanken verder, maar in 2007 zal het aantal fysieke kantoren nagenoeg stabiel blijven. Daarnaast zullen nieuwe vormen van distributie ontwikkeld worden, zowel fysiek als virtueel. Het is de ambitie van de Rabobank om haar marktleiderschapspositie verder te verstevigen. Optimale klantbediening blijft ook in 2007 het vertrekpunt. Rabo Mobiel zal verder worden uitgebouwd. De lokale Rabobanken willen hun marktleiderschapspositie in de hypotheek-1 markt handhaven en Obvion wil haar positie in de intermediaire markt verder uitbouwen. Onder regie van De Lage Landen verwacht de Rabobank Groep haar marktpositie voor consumptiefkrediet te verstevigen. In het MKB verwacht de Rabobank Groep haar marktaandeel te vergroten. De focus zal daarbij gelegd worden op de ondernemer in privé en de startende ondernemer. Dit zal in samen hang gaan met een versteviging van de positie in de grote steden. Ook in 2007 wil de Rabobank toonaangevend zijn op het gebied van food agri. Aan deze ambitie geeft ze invulling door nieuwe innovatieve oplossingen voor klanten te bedenken, door zich toe te leg gen op jonge agrarische ondernemers en door meer onderzoek verrichten naar schone energie. De Rabobank zal in nauwe samenwerking met Eureko/Achmea de assurantiedienstverlening naar cliënten uitbreiden. Door verkrapping van de marge op hypotheken en zakelijke kredieten zal er nadrukkelijker op kosten gestuurd worden, om de toekomstige winstgevendheid op peil te houden. Voor meer informatie www.rabobank.nl www.obvion.nl www.bizner.nl Resultaten (in miljoenen euro's) Kredietverlening naar sector in miljarden euro's 2006 2005 Mutatie Rente 4.226 4.202 1% Honoraria en provisies 1.259 1.205 4% Overige baten 66 24 175% Totale baten 5.551 5.431 2% Personeelskosten 2.118 1.990 6% Andere beheerskosten 1.607 1.581 2% Afschrijvingen 152 164 -7% Totale bedrijfslasten 3.877 3.735 4% Brutoresultaat 1.674 1.696 -1% Waardeveranderingen 139 175 -21% Bedrijfsresultaat vóór belastingen 1.535 1.521 1% Belastingen 444 497 -11% Nettowinst 1.091 1.024 7% Risicokosten (in basispunten) 10 14 -29% Efficiencyratio 69,8% 68,8% Balansgegevens (in miljarden euro's) 31-dec-06 31-dec-05 Balanstotaal 242,4 219,8 10% Kredietverlening private sector 220,9 200,7 10% Spaargeld 80,5 77,7 4% Risico gewogen posten 143,2 132,8 8% Aantal fte's 29.375 28.909 2% Marktaandelen Hypotheken 25,5% 23,0% Sparen 39,3% 39,4% Midden- en kleinbedrijf 38% 38% 2004 2005 2006 Food&agri HID Particulieren 34 Rabobank Groep jaarverslag 2006 Binnenlands retailbankbedrijf 35

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2006 | | pagina 20