Ook hebben ze altijd en overal inzicht in hun banksaldi en kunnen ze het financiële nieuws op de voet volgen. Bovendien is het de porte monnee van morgen: binnen afzienbare tijd kunnen klanten met hun telefoon betalen in winkels en treinkaartjes en toe gangsbewijzen kopen. Rabo Mobiel is een samenwerkings project tussen de Rabobank, multimediabedrijf Talpa en telecomprovider Orange. op zakelijke kredieten, zij het beperkter dan op de hypotheekmarkt. Door de aantrekkende conjunctuur nam het aantal startende onder nemers weer toe, vooral in de zakelijke dienst verlening, de non-fooddetailhandel en in de bouw. Dit bleek ook uit de 30e editie van Rabobank Cijfers Trends, waarin uitgebreid onderzoek werd gedaan naar de ontwikkelingen in 80 branches in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB). Doordat Cijfers Trends vanaf 2006 volledig digitaal is, bevat deze editie nog meer informatie en is deze nog actueler. Het aantal MKB-bedrijven groeide in 2006 voorspoedig met 6% tot 731 duizend. In lijn met de voorgaande jaren nam het aantal agra rische bedrijven in het verslagjaar af, maar het marktvolume steeg opnieuw. Rabobank investeert in opkomende distributiekanalen De lokale Rabobanken willen graag dicht bij hun klanten zijn en blijven. Om het contact met de klant te optimaliseren investeerde de Rabobank daarom volop in andere distributie kanalen, waaronder www.rabobank.nl, Rabo TV-bankieren en Rabo Mobiel. Als gevolg van fusies nam het aantal lokale Rabobanken af van 248 tot 188. Met 1.214 (1.249) kantoren blijft de Rabobank in Nederland de bank met verreweg het meest fijnmazige netwerk. Onder meer door de toe name van het aantal cashbackpunten, groeide het aantal fysieke klantencontactpunten met 2% tot 3.091 (3.031). Bij een cashbackpunt kan de klant contant geld pinnen bij de retailer. Het aantal geldautomaten bleef eind 2006 nagenoeg stabiel met 3.139 (3.116). De site www.rabobank.nl werd begin 2006 vernieuwd. De verbeterde website werd door klanten gewaardeerd. Op 24 mei 2006 was er een recordaantal bezoekers van bijna 770 dui zend. De website werd uitgeroepen tot web site van het jaar in de categorie financiële producten en diensten door'Website van het Jaar'. Daarnaast was de Rabobank met haar site ook winnaar van de Usability Award 2006. Uit een onderzoek van TNS NIPO blijkt dat 42% van de Nederlandse huishoudens die hun bankzaken regelen via internet, gebruikmaken van Rabo Internetbankieren. In 2006 introdu ceerde Rabobank de Rabo NotaBox. Hiermee kunnen particuliere klanten digitale nota's en acceptgiro's van bedrijven ontvangen via inter- netbankieren. Tevens startte Rabobank met Rabo TV-bankieren. Dit is veilig internetbankieren op de televisie met de afstandbediening. Ook ontwikkelde Rabobank een Readspeaker. Deze functionaliteit leest voor slechtzienden de teksten van de website voor. Eind 2006 introduceerde de Rabobank als eer ste bank in Europa mobiel bankieren en voor delig bellen in één. Met Rabo Mobiel kan de klant snel, gemakkelijk en veilig geld overboeken. De Rabobank verwacht dat in de nabije toe komst veel klanten hun bankzaken via de mobiele telefoon zullen willen regelen. Marktaandelen in Hypotheken Sparen Midden kleinbedrijf Particulieren Hypotheken Zowel de lokale Rabobanken als Obvion wisten marktaandeel te winnen. Het marktaandeel van de Rabobank Groep nam in het verslagjaar toe met 2,5 procentpunt tot 25,5% (23,0%). Om het marktaandeel te vergroten startten de lokale Rabobanken in 2006 met het actieprogramma hypotheken. Hierin werden speerpunten benoemd om het contact met klanten te ver hogen en de klantgerichtheid bij lokale Rabobanken te vergroten. De lokale Rabobanken slaagden erin hun positie te ver sterken. Het marktaandeel ging omhoog van 18,9% naar 20,3%. Ook voor Obvion, de hypo theekverstrekker voor het intermediaire kanaal, was 2006 een uitstekend jaar. Het marktaandeel van Obvion kwam 1,1 procentpunt hoger uit op 5,2% (4,1%). Het succes van Obvion was deels het gevolg van de introductie van de Obvion Basis hypotheek. Door de eenvoud van deze hypotheek kan een lagere rente aange boden worden. Sinds maart 2006 sloten klan ten voor EUR 2,7 miljard aan Obvion Basis hypotheken af. Dit is ruim 40% van de totale hypotheekproductie van EUR 6,1 miljard in 2006. In de tweede helft van 2006 nam de Rabobank Zoekallehuizen.nl over. Via deze website, die toegang geeft tot een uit gebreid woningaanbod, helpt de Rabobank particulieren bij het vinden van hun droomhuis. De lokale Rabobanken vinden het van belang dat producten aansluiten bij de actuele financiële situatie van de klant. In 2006 werd hieraan onder meer invulling gegeven met de cam pagne:'Altijd up-to-date met uw Rabo Hypotheek'. Beter inspelen op de behoeften van de klant, heeft geresulteerd in een hoge klanttevredenheid onder particulieren met een waardering van 7,5 (7,4). Sparen In de Nederlandse spaarmarkt bedroeg het marktaandeel van de Rabobank ultimo 2006 39,3% (39,4%). De economische opleving gaf consumenten een impuls om spaargeld vrij te maken voor extra consumptie en om te inves teren in aandelen. Daardoor namen bij de lokale Rabobanken de spaargelden slechts met 4% toe. Hun marktaandeel steeg met 0,3 procentpunt tot 37,4% (37,1%). Bij Roparco daalde het marktaandeel. Roparco had eind 2006 een marktaandeel van 1,9% (2,3%). Private banking Een klant met een vermogen of inkomen van meer dan EUR 80 duizend, kan private- banking- klant worden bij de lokale Rabobank. Als private- bankingklant krijgt hij een relatiebeheerder en een op zijn wensen toegesneden dienstverle ningspakket. In 2006 is Rabobank Private Banking door zakenblad Incompany uitgeroepen tot private bank van het jaar. Door klanten zakelijk en privé als één klant te bedienen - de ondernemer in privé - kan de Rabobank de klant meer mogelijkheden bieden. De lokale Rabobank zorgt ervoor dat de privé- financiën van de klant zijn afgestemd op die van de onderneming en vice versa. In 2006 is het aantal ondernemers die ook private-bank- ingklant is, gegroeid van 102 duizend naar 111 duizend. Bedrijven Midden- en kleinbedrijf In 2006 blijft de-Rabobank marktleider in het MKB, ondanks de sterke druk van de concurrentie. Het aantal MKB-klanten groeide in het verslag jaar met 3% tot ruim 550 duizend. Van oudsher is de Rabobank sterk vertegenwoordigd in de rurale gebieden. Om hun positie te verstevigen, richten de lokale Rabobanken zich in toene mende mate ook op MKB-klanten in de grote steden. Het marktaandeel in de steden steeg met 1 procentpunt tot 29% (28%). Het aandeel in de gehele MKB-markt, zoals gemeten door TNS NIPO, bleef met 38% (38%) stabiel. De Rabobank investeert in startende onderne mers. De Rabobank biedt starters verschillende ondersteunende faciliteiten. Door de toestroom van starters zijn de lokale Rabobanken wederom marktleider in het segment voor startende ondernemers met een marktaandeel van 33%. Omdat het aantal internetklanten nog steeds groeit en omdat zij zelfstandig hun bankzaken willen regelen, breidt de Rabobank haar Bankieren op tv Thuisbankieren vanaf je eigen bank met de afstandsbediening van de tv. Klanten die Rabo bank Internetbankieren en een Windows Media Center in huis hebben, kunnen dat sinds februari 2006. Daarmee is de Rabobank de eerste bank in Nederland die deze nieuwe manier van bankieren mogelijk maakt. Met Rabo TV-bankieren kun je meer dan geld overboe ken, banksaldo's bekijken en bij- en afschrijvingen controle ren. Klanten kunnen via inter actieve video's informatie en advies inwinnen over onder meer hypotheken, de zorg verzekering, de levensloop regeling en het starten van een eigen bedrijf. Bovendien zendt de bank dagelijks een beleg gingsjournaal uit, dat actueel beursnieuws, financieel- economische achtergronden en concrete handelstips pre senteert. De Rabobank wil met tv-bankieren de contacten met de klant persoonlijker maken en een nieuwe invulling geven aan haar positie als de Dichtbij- bank. 26 Rabobank Groep jaarverslag 2006 Binnenlands retailbankbedrijf 27

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2006 | | pagina 16