Binnenlaaas I bankieren en bellen met je mobiel. Het binnenlands retailbankbedrijf, bestaande uit de lokale Rabobanken en Obvion, de hypotheekverstrekker voor het inter mediaire kanaal, realiseerde een nettowinst van EUR 1.091 (1.024) miljoen. 2006 was een jaar met twee gezichten. Enerzijds zette de hevige concurrentie op de hypotheekmarkt de inkomsten onder druk. Bovendien groeide de personele bezetting, met name door toegenomen wet- en regelgeving, waardoor het brutoresultaat daalde. Dankzij een daling van de waardeveranderingen en de belastingen nam de nettowinst toe met 7%. Anderzijds werd de marktleiderschapspositie in Nederland versterkt. Lokale Rabobanken en Obvion 24 Rabobank Groep jaarverslag 2006 Strategie en doelstellingen X Rabobank Streven naar marktleiderschap in alle sectoren van financiële dienstverlening in Nederland. De'dichtbijbank'van Nederland zijn en blijven, zowel fysiek als virtueel. Verstevigen positie in de grote steden. - Beoordeling klanttevreden heid tenminste 7,5. - Jaarlijkse stijging van de nettowinst met 6 -10%. Het marktaandeel hypotheken kwam 2,5 procentpunt hoger uit op 25,5% (23,0%). Ook op de spaarmarkt behield de Rabobank Groep met een marktaandeel van 39,3% (39,4%) haar dominante positie. Het markt aandeel in het midden- en kleinbedrijf bleef met 38% (38%) stabiel. Door de toestroom van startende ondernemers is de Rabobank in deze markt wederom marktleider met een marktaandeel van 33%. Markt en klanten In 2006 ontwikkelde de Nederlandse econo mie zich voorspoedig. De consument ging meer besteden en de investeringen van de bedrijven namen verder toe. De rente op de geld- en kapitaalmarkt liep geleidelijk op, waar bij de rentecurve vervlakte. Op de hypotheekmarkt zette de hevige concurrentiestrijd zich onverminderd voort. De lokale Rabobanken en Obvion zagen hun marges op hypotheken dan ook afnemen. Klanten kozen in 2006 voor zekerheid en sloten hypotheken af op een relatief laag renteniveau met een langere rentevaste periode van 20,25 of 30 jaar. Ook klanten van Obvion hadden de behoefte om de rente voor een langere tijd vast te zetten. Obvion introduceerde daarom eind 2006 een hypotheek met een rentevaste periode van 30 jaar. Ook in de zakelijke markt nam de concurrentie toe. Dit resulteerde in een daling van de marge Bellen met de portemonnee van morgen Met Rabo Mobiel introduceerde de Rabobank in 2006 als eerste Europese bank mobiel bankieren en voordelig bellen in één. Klanten bellen voor een vast scherp tarief en hebben zeven dagen per week, 24 uur per dag hun bank binnen handbereik. Daarmee speelt de bank in op de wens van de klant om de bank altijd en overal dichtbij te hebben. Met Rabo Mobiel kunnen klanten snel en gemak kelijk geld overboeken tussen rekeningen, facturen betalen, en gebruikmaken van speciale bankdiensten als een sms- service op het moment dat het salaris binnen is. 23 Binnenlands retailbankbedrijf 25

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2006 | | pagina 15