Midden- en Oost-Europa, met een groeiende agrarische sector, zoals Polen. Daarna komen de snelgroeiende opko mende landen met een omvangrijke agrarische sector, zoals Brazilië, China, India en Indonesië. Dit betreft klein schalige projecten waarin het financiële belang beperkt is. In 2006 werden de retailactiviteiten in de Verenigde Staten verder uitgebreid met de overname van Community Bank of Central California en door een bod uit te brengen op de aandelen van Mid-State Bank Trust. In Azië werd het retailnetwerk in 2007 versterkt met de acquisitie van Bank Haga en Bank Hagakita in Indonesië. In Nieuw-Zeeland werd dit jaar de internetbank Raboplus geopend. - Internationaal wholesalebankieren De wholesaleactiviteiten vanuit het internationale vestigingen- net zullen, behalve op de internationale food agriklanten, in de toekomst meer dan in het verleden ook op Neder landse wholesaleklanten worden gericht. De geografische focus van de wholesaleactiviteiten ligt op Europa en op de landen waar Rabobank International retailactiviteiten ont plooit. Rabobank International beschikt over een wereldwijd netwerk in meer dan dertig landen en met honderden kantoren in het buitenland. - Professionele marktactiviteiten De Rabobank koestert haa'riople A-rating en blijft deze benutten ten behoeve van een geselecteerd aantal winst gevende product-marktcombinaties op de professionele financiële markten. De wereldwijde productengroepen bestaan uit Global Financial Markets, Corporate Finance en Participaties. Intensivering van de samenwerking met andere groepsonderdelen moet de komende jaren resulteren in extra groei van deze activiteiten. Gezien de grotere vola tiliteit in de winstgevendheid van professionele markten is de doelstelling om in de toekomst circa 50% van de inter nationale winst uit internationale retailactiviteiten te verkrijgen. - Rabobank Development Program In 2004 is het Rabobank Development Program (RDP) gestart. Doel van het RDP is een aantal banken in ontwikkelingslanden te helpen om uit te groeien tot succesvolle 'Rabobanken! Voor de eerstkomende jaren zijn de activiteiten gericht op een vijftal landen, waaronder China en enkele Oost-Afrikaanse landen. In 2005 werd reeds een belang genomen in de National Microfinance Bank LTD in Tanzania. In het verslagjaar is nadere invulling gegeven aan de strategie van RDP door minderheidsbelangen te verwerven in de Chinese United Rural Cooperative Bank of Hangzhou en in Zambia National Commercial Bank PLC. Strategie dochters en deelnemingen Goede samenwerking tussen de groepsonderdelen is van belang. De lokale Rabobanken bieden de klanten een breed assortiment van Robeco-producten aan. Ook werken ze nauw samen met Schretlen Co om vermogende klanten optimaal te bedienen. In Nederland wordt een groot deel van de producten van De Lage Landen verkocht via de Rabobank. Rabo Bouwfonds werkt nauw samen met de lokale Rabobanken om de klant in het gehele traject van het kopen van een woning te begeleiden. Doordat de lokale Rabobanken diep geworteld zijn in de lokale samen leving, zijn zij goed op de hoogte van wat de klant wil op het gebied van wonen. Door de goede samenwerking kan Rabo Bouwfonds goed inspelen op de wensen van de klanten. Het is de ambitie om de samenwerking tussen de Rabobank Groep en haar dochters verder te vergroten. Ook verloopt de samenwerking met Eureko, een deelneming van Rabobank, voorspoedig. In 2006 is er een groter aantal verzekeringen verkocht via de lokale Rabobanken. De Nederlandse dochteractiviteiten van de Rabobank Groep spelen een belangrijke rol bij het realiseren van de marktleiderschapsambities. Dit marktleiderschap dient als middel voor het realiseren van een hoge klantwaarde. Doel is leidende marktposities te bereiken en de nettowinst van de dochters jaarlijks met 10% tot 15% te laten groeien. Vermogensbeheer In 2006 verbeterde de performance van de vlaggenschip fondsen van vermogensbeheerder Robeco evenals de overall performance. Robeco wil in Europa investeren, in de Verenigde Staten groeien en selectief investeren in opkomende markten. Robeco zal zijn beleggingsvaardig heden verder versterken. In het verslagjaar werden deze uitgebreid door belangen die werden genomen in Analytical Investment Management en in Sustainable Asset Management Groep. Verder wil Robeco het verpakken van producten verbeteren om deze voor een breed publiek toegankelijk te maken. Ook wil Robeco zijn positie uitbreiden op het gebied van institutioneel vermogensbeheer. Robeco zal voorts de fondsendistributie via derden verder uitbreiden. Via bedrijfsonderdeel Alex biedt de Rabobank beleggings diensten aan voor de actieve en zelfstandige belegger. Schretlen Co richt zich op de vermogende particulier en de middelgrote institutionele belegger. Dit doet ze in nauwe samenwerking met de lokale Rabobanken. Met het Zwitserse Sarasin bedient de Rabobank particuliere en institutionele klanten. 16 Rabobank Groep jaarverslag 2006 Leasing De Lage Landen biedt financieringsoplossingen aan gericht op afzetbevordering van vendors - fabrikanten of distribu teurs - wereldwijd via gestructureerde samenwerking en op basis van partnerships. Doordat in 2006 besloten is dat De Lage Landen het competentiecentrum wordt op het gebied van consumentenkrediet, is dit een integraal onderdeel geworden van de strategie van De Lage Landen. Daarnaast wil De Lage Landen prominenter als factoring- specialist van Rabobank naar voren komen. Door de overname van Athlon zijn de autoleaseactiviteiten aanzienlijk uitgebreid, ook buiten Nederland. Het is de ambitie van de Lage Landen om het meest klantgerichte autoleasebedrijf in Europa te worden. De vastgoeddivisie Door verdere groei, zowel autonoom als via de overname van onderdelen van Bouwfonds, heeft de vastgoeddivisie in 2006 nadrukkelijker vorm gekregen. De divisie wil haar leidende positie in de Nederlandse markt voor ontwikkeling van koopwoningen en commercieel vastgoed behouden en waar mogelijk verder verstevigen. Daarnaast heeft de vast goeddivisie een aantal buitenlandse projecten in portefeuille op het gebied van de ontwikkeling van woningen en com mercieel vastgoed. Verder wenst de divisie een dominante positie te verkrijgen in de financiering van commercieel vastgoed. Optimaal zal gebruikgemaakt gaan worden van de distributiekracht van de Rabobank voor de groei van het beheerd vermogen op het gebied van vastgoed assetma- nagement. Organisatorische en financiële implicaties De strategische ambities van de Rabobank Groep zijn ingebed in een coöperatieve, hoogwaardige en op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) gerichte organisatie. De coöperatieve wortels De coöperatie is en blijft de hoeksteen van de Rabobank. De lokale coöperatieve Rabobanken en hun centrale coöperatie Rabobank Nederland, die tevens holdingmaat schappij is van de groepsdochters, zijn en blijven volgens het coöperatieve model bestuurd. De Rabobank is er de afgelopen jaren in geslaagd haar coöperatieve identiteit te versterken, wat onder meer heeft geleid tot een groot aan tal nieuwe leden van de lokale Rabobanken, Ook in 2006 nam het aantal leden toe, met 90 duizend, tot 1.641 (1.551) duizend. Om de lokale coöperatie van een blijvende legiti matie te voorzien, is het verder ontwikkelen van actieve ledenbetrokkenheid cruciaal. De komende jaren zal het onderscheidende karakter van de coöperatie dan ook verder worden onderstreept, zowel intern als extern. Toonaangevend personeelsbeleid De strategie valt of staat met de kwaliteit van de mensen. Het personeelsbeleid is gericht op het aantrekken en ont wikkelen van talent, het verbreden van het management en het verbeteren van de doorstroom van medewerkers. Daarnaast is het van belang om blijvend te investeren in kennis, vaardigheden en ervaring. De algemene tevreden heid van medewerkers herstelde zich in 2006.87% (81%) van de medewerkers was alles overwegend tevreden over het werken bij de Rabobank. Ook behoort de Rabobank tot de top drie van populairste werkgevers, blijkt uit het Intermediair Imago Onderzoek 2006. Duurzaamheid De Rabobank wil haar identiteit en reputatie als coöperatieve, betrokken en op duurzaamheid gerichte bank verder uitbouwen. In 2006 is vooral vooruitgang geboekt met het integreren van MVO-criteria in onze kernactiviteiten De meeste impact zal naar verwachting uitgaan van de inbedding van MVO in het kredietverleningproces. Daarnaast wordt gestreefd naar groei in de afzet van MVO-producten en -diensten, uitbouw van het Rabobank Development Program en afname van de belasting van het milieu. Financiële doelstellingen De Rabobank Groep hecht veel waarde aan financiële stabiliteit. Om deze stabiliteit te waarborgen zijn de volgende financiële doelstellingen geformuleerd voor de lange termijn; - jaarlijkse stijging van de nettowinst met tenminste 12%; - tier 1-ratio van 10% of meer; - rendement op eigen vermogen van minimaal 10%. Langs deze bovenstaande strategische lijnen denkt de Rabobank Groep dat de klant in binnen- en buitenland optimaal bediend kan worden, dat ze haar gezonde financiële verhoudingen zal kunnen handhaven en een goede en aantrekkelijke werkgever zal kunnen blijven. Hiermee kan de Rabobank Groep zich een goede uitgangspositie ver werven voor de eventuele Europese consolidatieslag in de financiële sector op de middellange termijn. Strategische lijnen naar de toekomst I 17

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2006 | | pagina 11