Strategische lijnen naar de toekomst De Rabobank Groep groeit al ruim een eeuw op eigen kracht. Sinds 1898 is de Rabobank uitgegroeid van een verzameling kleine coöperatieve plattelandsbanken tot de grootste allfinanz- dienstverlener in Nederland en de meest vooraanstaande food agribank wereldwijd. De Rabobank dankt de triple A-rating aan stabiele financiële ontwikkelingen, de sterke vermogensbuffer en haar conservatieve risicobeleid. Bestendige groei op eigen kracht is ook leidend in de strategische koers die de Rabobank Groep de komende jaren wil volgen. In 2006 breidde de Rabobank haar markleiderschapspositie in de Nederlandse hypotheekmarkt uit met 2,5 procentpunt tot 25,5% (23,0). Met de acquisitie van Athlon en onderdelen van Bouwfonds versterkte de Rabobank haar leidende marktpositie in Nederland. Bij de vermogensbeheeractiviteiten is het aantal bedienings concepten en de beleggingsexpertise verder uitgebreid. Verder heeft het internationaal retailbankbedrijf zich gedurende 2006 goed ontwikkeld door een combinatie van autonome groei en uitgekiende overnames. 14 Rabobank Groep jaarverslag 2006 Het Strategisch Kader 2005 - 2010 van de Rabobank gaat behalve van groei op eigen kracht uit van de volgende uitgangspunten: - de Rabobank is en blijft Nederlands met haar dominante marktpositie in food agri, onder particulieren en in het midden- en kleinbedrijf (MKB); - de Rabobank is en blijft een coöperatie. Voor groeps- dochters kan dit anders liggen; - de Rabobank blijft triple A-waardig; - de Rabobank blijft zelfstandig. Strategie Continuïteit door bestendige groei op eigen kracht. Rabobank kiest positie als 'de in Nederland gewortelde mondiale food agribank'. Groei op drie gebieden Het Strategisch Kader schetst de Rabobank als'de in Nederland gewortelde mondiale food agribank'en onderscheidt daarbij drie gebieden waarop groei gerealiseerd moet worden: - groei in de Nederlandse allfinanzmarkt, met name door verdere samenwerking met Eureko/Achmea en een ver dere versterking van de positie aan de bovenkant van de particuliere en zakelijke markt; - voortgaande buitenlandse expansie als leidende inter nationale food agribank; - verdere groei van en synergie tussen de groepsdochters. Strategie in Nederland - marktleider in de allfinanzmarkt Nederlands marktleiderschap in allfinanz blijft vooropstaan. Behalve in de massamarkt voor particuliere bankdiensten, het MKB en de agrarische sector, zijn er attractieve groei mogelijkheden aan de bovenkant van de particuliere en de zakelijke markt waar momenteel een tweede positie wordt ingenomen. Ook de'segmenten van de toekomst'-jongeren en startende ondernemers - hebben veel perspectief. Van oudsher is de Rabobank sterk vertegenwoordigd in de rurale gebieden. In de grote steden zijn de lokale Rabobanken minder prominent aanwezig. Het is de ambitie om de posities in de grootstedelijke gebieden verder uit te breiden. In het verslagjaar steeg in de steden het marktaan deel in de MKB-markt met 1 procentpunt tot 29% (28%). Het marktaandeel in de hypotheekmarkt steeg in 2006. Met een marktaandeel van 25,5% (23,0%) is de Rabobank de grootste hypotheekverstrekker van Nederland. De lei dende posities van Rabobank in de spaarmarkt en in het MKB bleven nagenoeg stabiel. Door de overname van Athlon is De Lage Landen de nummer twee in de Nederlandse auto- leasemarkt geworden. Met de acquisitie van onderdelen van Bouwfonds werd de Rabobank Groep marktleider in de markt voor projectmatige koopwoningen in Nederland. Ook verkreeg de vastgoeddivisie met deze overname een vooraanstaande positie in vastgoedassetmanagement. Verder biedt een aantal productmarkten mogelijkheden voor verdere groei. Verzekeringen, beleggen, consumptief krediet en vastgoed zijn daar de speerpunten. Distributiekracht 'dichtbijbank' optimaal benutten Er wordt optimaal gebruikgemaakt van de distributiekracht van de Rabobank als de dichtbijbank van Nederland. Niet alleen fysiek, maar in toenemende mate ook virtueel. Gedifferentieerde marktstrategieën spelen in op verschillende klantsegmenten, geografische verschillen en afzonderlijke labels en distributiekanalen. De toenemende concurrentie op het aspect dichtbij wordt gepareerd door uitbreiding van het aantal klantcontactpunten Ook door verdere uit bouw van de virtuele bank blijven klanten de Rabobank als dichtbij en persoonlijk ervaren. In het verslagjaar werd het aantal contactpunten verder uitgebreid en werd onder meer geïnvesteerd in Rabo Mobiel, in het nieuwe leden blad 'Dichterbij'en in de vernieuwing van de website De internationale strategie Rabobank International wil mondiaal de leidende food agribank zijn. Die ambitie sluit feilloos aan bij de coöperatieve oorsprong van de Rabobank als financier van de Nederlandse agrarische sector en bij de expertise die daarbij is opge bouwd. De internationale activiteiten van de Rabobank laten zich in vier categorieën onderscheiden: - Internationaal retailbankieren De Rabobank richt zich hier op drie groeimarkten. Bovenaan op de prioriteitenlijst staan traditioneel agrarische landen zoals de Verenigde Staten en Australië met een stabiel sociaal politiek klimaat en een structureel aantrekkelijke agrarische sector. Verder richt Rabobank zich op landen in Strategische lijnen naar de toekomst

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2006 | | pagina 10