4 Rabobank Groep jaarverslag 2005
Operatie Service
De beweging naar een kleiner aantal grotere en professionelere lokale
Rabobanken vraagt om een aangepaste ondersteuning vanuit
Rabobank Nederland. Om beter op de servicebehoefte van deze gepro
fessionaliseerde lokale banken te kunnen inspelen werd bij Rabobank
Nederland in de herfst van 2004 een organisatorische herschikking
- Operatie Service geheten - in gang gezet die eind 2006 moet zijn afge
rond. Operatie Service beoogt onder meer een personeelsreductie van
1.200 fte's. In het verslagjaar nam het aantal fte's in het kader van
Operatie Service met 509 aftegen 373 in 2004, Operatie Service heeft
tot doel voor de lokale banken een betere, efficiëntere en transparante
re service vanuit Rabobank Nederland te realiseren, tegen - per saldo -
lagere kosten. De eerste resultaten daarvan worden thans zichtbaar. In
2006 kan de kostendoorbelasting aan de aangesloten banken verder
worden verlaagd.
Klanttevredenheid nam toe in jaar van de service
Ik heb in het begin van het verslagjaar de toen net in gang gezette
Operatie Service aangegrepen om de medewerkers en het manage
ment op te roepen van 2005 over de gehele linie het jaar van de service
te maken. Een jaar later stel ik vast dat de service van Rabobank
Nederland aan de lokale banken nog wel wat beter kan. Ik heb goede
hoop dat de voltooiing van Operatie Service in de loop van 2006 hier
aan zal bijdragen. Mijn oproep gold echter evenzeer voor de dienst
verlening aan onze klanten. Ik ben dan ook bijzonder verheugd dat uit
marktonderzoek blijkt dat de klanttevredenheid onder particulieren in
het verslagjaar is toegenomen van 7,3 naar 7,4. Het spreekt vanzelf dat
dit een aansporing is om het de komende tijd nog beter te doen.
Doelstelling voor de langere termijn is een klanttevredenheid van
tenminste 7,5.
2006 is jaar van de waarheid
Was 2005 het jaar van de service, 2006 is voor de Rabobank Groep het
jaar van de waarheid. Het jaar waarin veel van wat de afgelopen jaren is
voorbereid tot concrete, zichtbare uitkomsten moet leiden. In alle
onderdelen van de Rabobank Groep zijn we druk bezig met reorganisa
ties, fusies, herstructureringen, kantelingen en andere interne Verbou
wingen'. Stuk voor stuk zijn dat operaties die, naast efficiency, vooral een
nog betere klantbediening moeten opleveren. Het moet voor ons de
belangrijkste uitdaging voor 2006 zijn om dit waar te maken. Een uitda
ging die naadloos aansluit op de stevige basis die we de afgelopen
jaren collectief hebben gelegd.
Dankzij dezelfde inzet waarmee onze 50.988 medewerkers en managers
een succes van het verslagjaar hebben gemaakt en dankzij de toewij
ding van de ruim 3.000 bestuurders en toezichthouders van onze lokale
banken, zal het ons lukken de oogst binnen te halen van wat eerder is
gezaaid. Ik dank de medewerkers, managers en bestuurders voor de
vele inspanningen die zij zich in het verslagjaar ten behoeve van de
Rabobank Groep hebben getroost. Ik ben de leden van onze lokale ban
ken erkentelijk voor de betrokkenheid die zij in het verslagjaar aan de
dag hebben gelegd. Hun inbreng en die van onze andere klanten is
meer dan gewenst om te kunnen blijven wat we zijn. een bank van en
voor mensen, en een bank van en voor de gemeenschap.
Positief over 2006
Ik ben net als mijn collega's in de raad van bestuur positief over het
lopende jaar 2006. We zien de bedrijvigheid over een breed front aan
trekken. We verwachten dan ook dat de Nederlandse economie het dit
jaar beter zal gaan doen dan in 2005 en dat de Rabobank Groep daar
van kan profiteren.
Coöperatief dividend
Tot slot. De Rabobank is, dat mag inmiddels bekend zijn, anders dan
andere banken. Een bank die het anders doet. We zijn geen beursgeno
teerde onderneming die aandeelhouderswaarde als hoogste doel ziet.
In plaats van dividend aan externe aandeelhouders keert de Rabobank
jaarlijks een deel van de winst uit aan de gemeenschap waar zij middenin
staat en waarin zij actief participeert. Dat noemen wij 'coöperatief
dividend'. Bij ons is dus geen sprake van winstmaximalisatie, maar van
winstoptimalisatie. Elk jaar opnieuw bestemmen de lokale Rabobanken
tientallen miljoenen euro's voor tal van lokale initiatieven. En in toe
nemende mate wordt dit coöperatieve dividend ook besteed aan
initiatieven die ten doel hebben groepen leden en klanten in hun
ontwikkeling te ondersteunen. Coöperatief dividend is ook het centrale
thema van het jaarverslag over 2005. Verspreid over alle hoofdstukken
treft u een selectie aan van voorbeelden die laten zien hoe de lokale
Rabobanken invulling geven aan coöperatief dividend.
Ik wens u veel leesplezier!
Bert Heemskerk,
voorzitter van de raad van bestuur van Rabobank Nederland