Maatschappelijk
verantwoord
ondernemen
Strategie en doelstellingen
74 Rabobank Groep jaarverslag 2005
De Rabobank Groep heeft de ambitie om in de
financiële dienstverlening op het gebied van
maatschappelijk verantwoord ondernemen
(MVO) toonaangevend te blijven. Dit ter onder
steuning van de klantwaarde, de continuïteit, de
lange termijnwinstgevendheid en het risicoprofiel
en daarmee van de triple A-rating. Fatsoenlijk
zakendoen en daar helder en aanspreekbaar over
zijn. Daar gaat het de Rabobank om. Uit de jaar
lijkse MVO-monitor blijkt dat de bank haar doel
stellingen voor 2005 voor het grootste deel heeft
weten te realiseren. De Rabobank behield haar
positie als meest duurzame bank van Europa in
de duurzaamheidsbeoordeling door de Zwitserse
Sustainable Asset Management Group (SAM).
In 2006 en 2007 staat de toepassing van MVO in
de kernprocessen van de Rabobank centraal.
Daarvoor hebben de groepsonderdelen elk twee
MVO-doelstellingen geïdentificeerd die betrekking
hebben op de primaire functie van het betreffende
onderdeel. Hiermee wordt weer een belangrijke
stap gezet op de weg naar verdere inbedding van
MVO in de hele organisatie.
Duurzaamheid zit ingebakken in de coöperatieve structuur van de
Rabobank. Beginselen als zorgplicht, saamhorigheid, openheid en
dialoog met de samenleving zijn daar nauw mee verbonden. Van een
pure kredietcoöperatie heeft de Rabobank zich in bijna 110 jaar ontwik
keld tot een klantencoöperatie, waarin klantwaarde en ledenbetrokken
heid centraal staan. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is dan
ook een natuurlijk uitvloeisel van de Rabobankkernwaarden 'betrokken'
en 'dichtbij'.
De Rabobank is in Nederland marktleider in food agri en wil haar
activiteiten wereldwijd in deze markt vergroten door autonome groei
en gerichte acquisities. Deze ambitie verplicht de Rabobank, vanuit
haar coöperatieve grondgedachte, MVO hoog op de beleidsagenda te
plaatsen. Rabobank wil met MVO bijdragen aan het creëren van lange-
termijnwaarde voor klanten, medewerkers en investeerders, alsmede
voor de maatschappij en het leefmilieu in algemene zin.
Daarbij gaat het er onder meer om dat medewerkers voldoen aan
MVO-maatstaven als respect, integriteit en professionaliteit. Maar het gaat
ook om toepassing van duurzaamheidscriteria in de eigen financiële
diensten en producten via MVO-maatstaven in de kredietverlening, om
het aanbieden van duurzame beleggingsfondsen en betaal- en spaar-
producten, en om helderheid in de product- en leveringsvoorwaarden.
Daarnaast gaat het erom medewerkers de kans te bieden zich professio-
.neel te ontwikkelen en zich maatschappelijk in te zetten. In de bedrijfs
voering ligt het accent op efficiency, een lagere milieubelasting, minder
energie- en papiergebruik, duurzaam bouwen en verantwoord inkopen.
Reputatierisico's en kredietrisico's
Reput3tiemanagement in het kader van MVO vindt plaats door adequaat
en regelmatig proactief in te gaan op onderwerpen die het handelen
van de Rabobank raken, zoals het respecteren van mensenrechten door
bedrijven die wij financieren. Maar ook door een heldere corporate
governance, door te opereren overeenkomstig externe richtlijnen en
interne codes en door duurzaamheidscriteria een plaats te geven in de
financiële dienstverlening. Zo vindt in de kredietbeoordeling in toene
mende mate een MVO-toetsing plaats.
Matschappelijk
Verdere versterking van de identiteit en reputatie
Groei in de afzet van MVO-producten
van de Rabobank als coöperatieve, betrokken en
en -diensten
op duurzaamheid georiënteerde bank.
Verdere uitbouw van het Rabobank
Grotere marktoriëntatie van maatschappelijk
Development Program
verantwoord ondernemen (MVO) door versnelde
Realisering van een verdere verlaging
integratie van MVO-criteria in het kredietproces.
van de milieubelasting
Triple P
De Rabobank Groep acht het van groot belang dat haar klanten en
andere stakeholders maatschappelijk verantwoord ondernemen als een
zichtbaar en onderscheidend onderdeel zien van de uitstraling en het
handelen van de bank. Institutionele beleggers laten het MVO-element
steeds vaker bepalend zijn bij hun beleggingsbeslissing. Daarbij wordt
nadrukkelijk gekeken naar de ratings die de Rabobank haalt bij de
verschillende bureaus die 'sustainability ratings'afgeven. Een goede
'triple P-rating'(people, planet, profit) maakt het voor institutionele
beleggers ook interessanter om in Rabobankobligaties te investeren.
Triple P raakt daarmee rechtstreeks aan de triple A-rating op
financieel gebied.
MVO-monitoring en -rapportage (GRI-normen)
Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt binnen de Rabobank
zichtbaar gemaakt door middel van monitoring bij alle bedrijfsonder
delen en bij de lokale Rabobanken. Op die wijze wordt de beoogde
transparantie van niet-financiële prestaties tot stand gebracht. Als gevolg
hiervan ontving het Maatschappelijk Jaarverslag van de Rabobank
Groep over 2004 als eerste in Nederland een gedeeltelijk positieve
verificatie. Monitoring maakt sturing op MVO-doelen en de rapportage
van de resultaten mogelijk. Vanaf 2006 zullen alle MVO-gegevens moeten
voldoen aan dezelfde kwaliteitseisen zoals die door De Nederlandsche
Bank geformuleerd zijn voor financiële gegevens. Per kwartaal zullen de
MVO-data direct met de financiële data worden verwerkt door Financial
Control van de Rabobank Groep.
MVO in producten en diensten
In het verslagjaar vond de eerste closing plaats van het Robeco
Sustainable Private Equity Fund of Funds. Het fonds waarvan Robeco de
beheerder is en Rabobank de Investment Advisor werd gesloten bij een
omvang van EUR 122 miljoen. Met dit fonds wordt geïnvesteerd in de
beste zogeheten clean-tech and mean-stream private-equityfondsen.
Deze fondsen investeren in niet-beursgenoteerde bedrijven die gesti
muleerd worden op het gebied van maatschappelijk verantwoord
ondernemen door het toepassen van 'Responsable Entrepreneurship
Guidelines'van de Rabobank. Doel is de prestaties van deze bedrijven te
verbeteren door beheersing van risico's en benutting van kansen die
voortvloeien uit maatschappelijke en milieuontwikkelingen. Het Fund of
Funds ontving in 2005 de Clean Tech Award van Clean Tech Ventures
voor het meest innovatieve clean-tech-investeringsproduct.
MVO in kredietverlening
De positie van de Rabobank in de food agrisector brengt maatschap
pelijke verantwoordelijkheid met zich mee. In 2005 is daarom voort
gegaan met de implementatie van een duurzaamheidstoetsing in de
kredietbeoordeling van projecten in Brazilië, Singapore en Thailand,
maar ook in Nederland. Op basis van onderzoek in Brazilië in 2005 zal
een nieuw MVO-instrument worden toegepast bij de kredietverlening
in dat land. Hierdoor krijgt een klant naast een creditrating ook een
MVO-rating. Daarbij wordt expliciet bekeken hoe de klant presteert op
de meest relevante niet-financiële terreinen. Per land en per sector
kunnen maatschappelijke onderwerpen als corporate governance,
personeelsbeleid (inclusief mensenrechten), product- en klantveiligheid
en milieu meewegen. Door MVO expliciet aandacht te geven in het
kredietverleningproces kunnen risico's die voortkomen uit maatschap
pelijke of milieuontwikkelingen worden beheerst.
Rabo Groen Bank
De Rabobank heeft haar leidende positie op de markt voor groenfinan-
cieringen met een marktaandeel van 50% in 2005 weten vast te houden.
Het balanstotaal van Rabo Groen Bank kwam uit op EUR 2,7 miljard.
De brutoverstrekkingen namen in 2005 toe tot EUR 550 miljoen.
In 2005 werd voor het eerst een zogenoemde geoormerkte emissie
van groenobligaties uitgegeven Hierbij wordt vooraf aan de beleggers
aangegeven voor welk project de emissie-opbrengsten in beginsel wor
den aangewend. In 2005 werd met deze groenobligaties EUR 53 miljoen
aan funding gerealiseerd ter financiering van de nieuwe afvalenergie-
centrale van het Afval Energie Bedrijf in Amsterdam.