Maatschappelijk verantwoord ondernemen Strategie en doelstellingen 74 Rabobank Groep jaarverslag 2005 De Rabobank Groep heeft de ambitie om in de financiële dienstverlening op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) toonaangevend te blijven. Dit ter onder steuning van de klantwaarde, de continuïteit, de lange termijnwinstgevendheid en het risicoprofiel en daarmee van de triple A-rating. Fatsoenlijk zakendoen en daar helder en aanspreekbaar over zijn. Daar gaat het de Rabobank om. Uit de jaar lijkse MVO-monitor blijkt dat de bank haar doel stellingen voor 2005 voor het grootste deel heeft weten te realiseren. De Rabobank behield haar positie als meest duurzame bank van Europa in de duurzaamheidsbeoordeling door de Zwitserse Sustainable Asset Management Group (SAM). In 2006 en 2007 staat de toepassing van MVO in de kernprocessen van de Rabobank centraal. Daarvoor hebben de groepsonderdelen elk twee MVO-doelstellingen geïdentificeerd die betrekking hebben op de primaire functie van het betreffende onderdeel. Hiermee wordt weer een belangrijke stap gezet op de weg naar verdere inbedding van MVO in de hele organisatie. Duurzaamheid zit ingebakken in de coöperatieve structuur van de Rabobank. Beginselen als zorgplicht, saamhorigheid, openheid en dialoog met de samenleving zijn daar nauw mee verbonden. Van een pure kredietcoöperatie heeft de Rabobank zich in bijna 110 jaar ontwik keld tot een klantencoöperatie, waarin klantwaarde en ledenbetrokken heid centraal staan. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is dan ook een natuurlijk uitvloeisel van de Rabobankkernwaarden 'betrokken' en 'dichtbij'. De Rabobank is in Nederland marktleider in food agri en wil haar activiteiten wereldwijd in deze markt vergroten door autonome groei en gerichte acquisities. Deze ambitie verplicht de Rabobank, vanuit haar coöperatieve grondgedachte, MVO hoog op de beleidsagenda te plaatsen. Rabobank wil met MVO bijdragen aan het creëren van lange- termijnwaarde voor klanten, medewerkers en investeerders, alsmede voor de maatschappij en het leefmilieu in algemene zin. Daarbij gaat het er onder meer om dat medewerkers voldoen aan MVO-maatstaven als respect, integriteit en professionaliteit. Maar het gaat ook om toepassing van duurzaamheidscriteria in de eigen financiële diensten en producten via MVO-maatstaven in de kredietverlening, om het aanbieden van duurzame beleggingsfondsen en betaal- en spaar- producten, en om helderheid in de product- en leveringsvoorwaarden. Daarnaast gaat het erom medewerkers de kans te bieden zich professio- .neel te ontwikkelen en zich maatschappelijk in te zetten. In de bedrijfs voering ligt het accent op efficiency, een lagere milieubelasting, minder energie- en papiergebruik, duurzaam bouwen en verantwoord inkopen. Reputatierisico's en kredietrisico's Reput3tiemanagement in het kader van MVO vindt plaats door adequaat en regelmatig proactief in te gaan op onderwerpen die het handelen van de Rabobank raken, zoals het respecteren van mensenrechten door bedrijven die wij financieren. Maar ook door een heldere corporate governance, door te opereren overeenkomstig externe richtlijnen en interne codes en door duurzaamheidscriteria een plaats te geven in de financiële dienstverlening. Zo vindt in de kredietbeoordeling in toene mende mate een MVO-toetsing plaats. Matschappelijk Verdere versterking van de identiteit en reputatie Groei in de afzet van MVO-producten van de Rabobank als coöperatieve, betrokken en en -diensten op duurzaamheid georiënteerde bank. Verdere uitbouw van het Rabobank Grotere marktoriëntatie van maatschappelijk Development Program verantwoord ondernemen (MVO) door versnelde Realisering van een verdere verlaging integratie van MVO-criteria in het kredietproces. van de milieubelasting Triple P De Rabobank Groep acht het van groot belang dat haar klanten en andere stakeholders maatschappelijk verantwoord ondernemen als een zichtbaar en onderscheidend onderdeel zien van de uitstraling en het handelen van de bank. Institutionele beleggers laten het MVO-element steeds vaker bepalend zijn bij hun beleggingsbeslissing. Daarbij wordt nadrukkelijk gekeken naar de ratings die de Rabobank haalt bij de verschillende bureaus die 'sustainability ratings'afgeven. Een goede 'triple P-rating'(people, planet, profit) maakt het voor institutionele beleggers ook interessanter om in Rabobankobligaties te investeren. Triple P raakt daarmee rechtstreeks aan de triple A-rating op financieel gebied. MVO-monitoring en -rapportage (GRI-normen) Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt binnen de Rabobank zichtbaar gemaakt door middel van monitoring bij alle bedrijfsonder delen en bij de lokale Rabobanken. Op die wijze wordt de beoogde transparantie van niet-financiële prestaties tot stand gebracht. Als gevolg hiervan ontving het Maatschappelijk Jaarverslag van de Rabobank Groep over 2004 als eerste in Nederland een gedeeltelijk positieve verificatie. Monitoring maakt sturing op MVO-doelen en de rapportage van de resultaten mogelijk. Vanaf 2006 zullen alle MVO-gegevens moeten voldoen aan dezelfde kwaliteitseisen zoals die door De Nederlandsche Bank geformuleerd zijn voor financiële gegevens. Per kwartaal zullen de MVO-data direct met de financiële data worden verwerkt door Financial Control van de Rabobank Groep. MVO in producten en diensten In het verslagjaar vond de eerste closing plaats van het Robeco Sustainable Private Equity Fund of Funds. Het fonds waarvan Robeco de beheerder is en Rabobank de Investment Advisor werd gesloten bij een omvang van EUR 122 miljoen. Met dit fonds wordt geïnvesteerd in de beste zogeheten clean-tech and mean-stream private-equityfondsen. Deze fondsen investeren in niet-beursgenoteerde bedrijven die gesti muleerd worden op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen door het toepassen van 'Responsable Entrepreneurship Guidelines'van de Rabobank. Doel is de prestaties van deze bedrijven te verbeteren door beheersing van risico's en benutting van kansen die voortvloeien uit maatschappelijke en milieuontwikkelingen. Het Fund of Funds ontving in 2005 de Clean Tech Award van Clean Tech Ventures voor het meest innovatieve clean-tech-investeringsproduct. MVO in kredietverlening De positie van de Rabobank in de food agrisector brengt maatschap pelijke verantwoordelijkheid met zich mee. In 2005 is daarom voort gegaan met de implementatie van een duurzaamheidstoetsing in de kredietbeoordeling van projecten in Brazilië, Singapore en Thailand, maar ook in Nederland. Op basis van onderzoek in Brazilië in 2005 zal een nieuw MVO-instrument worden toegepast bij de kredietverlening in dat land. Hierdoor krijgt een klant naast een creditrating ook een MVO-rating. Daarbij wordt expliciet bekeken hoe de klant presteert op de meest relevante niet-financiële terreinen. Per land en per sector kunnen maatschappelijke onderwerpen als corporate governance, personeelsbeleid (inclusief mensenrechten), product- en klantveiligheid en milieu meewegen. Door MVO expliciet aandacht te geven in het kredietverleningproces kunnen risico's die voortkomen uit maatschap pelijke of milieuontwikkelingen worden beheerst. Rabo Groen Bank De Rabobank heeft haar leidende positie op de markt voor groenfinan- cieringen met een marktaandeel van 50% in 2005 weten vast te houden. Het balanstotaal van Rabo Groen Bank kwam uit op EUR 2,7 miljard. De brutoverstrekkingen namen in 2005 toe tot EUR 550 miljoen. In 2005 werd voor het eerst een zogenoemde geoormerkte emissie van groenobligaties uitgegeven Hierbij wordt vooraf aan de beleggers aangegeven voor welk project de emissie-opbrengsten in beginsel wor den aangewend. In 2005 werd met deze groenobligaties EUR 53 miljoen aan funding gerealiseerd ter financiering van de nieuwe afvalenergie- centrale van het Afval Energie Bedrijf in Amsterdam.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2005 | | pagina 40