Verzekeren Strategie en doelstellingen 54 Rabobank Groep jaarverslag 2005 Kernacti\ Verdiepen van de samenwerking met Verhoging marktaandeel als Eureko/Achmea. verzekeringsintermediair Efficiënte distributie van verzekerings Verhoging van het percentage producten voor zowel de particuliere klanten met meerdere verzekeringen als de zakelijke markt. in het pakket De verzekeringsactiviteiten van de Rabobank Groep ondergingen in 2005 de nodige veran deringen. De belangrijkste wijziging is zonder meer de fusie tussen Interpolis en Achmea. Omdat de Rabobank Groep een 37% belang heeft in Eureko en geen direct belang meer heeft in Interpolis wordt financieel gezien niet meer separaat gerapporteerd over de business unit Verzekeren. Daarnaast is ook het distributiebeleid van verzekeringsproducten van de lokale Rabobanken aangepast. Verdieping samenwerking met Eureko In het verslagjaar is een nieuwe stap gezet in de samenwerking met Eureko. De Rabobank Groep breidde haar bestaande belang van 5% in Eureko in 2005 uit tot 57% via een fusie van Interpolis met Achmea. Met deze fusie ontstond de grootste verzekeraar op Nederlandse bodem. Eureko is niet alleen sterk in schade- en levensverzekeringen, maar ook in zorgverzekeringen, een marktsegment waarop de Rabobank al enige tijd meer nadruk wilde leggen. De Rabobank Groep streeft in Nederland marktleiderschap in allfinanz na. De fusie van Interpolis met Achmea lijkt dan op het eerste gezicht niet de meest logische strategische stap, maar niets is minder waar. De Rabobank is door de fusie van Interpolis met Achmea niet langer producent van verzekeringsproducten, maar gaat zich verder specialise ren als distributeur daarvan. De nieuwe, krachtige combinatie Achmea/ Interpolis zal verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van innovatieve verzekeringsproducten, die vervolgens door de lokale Rabobanken zullen worden gedistribueerd. Op deze wijze kan de Rabobank haar positie als een van grootste intermediairs op het gebied van verzekeren verder versterken. Daarnaast zullen mogelijkheden tot verdere uitbouw vari de samenwerking met Eureko in de komende jaren worden onder zocht, waarbij vergroting van het belang in Eureko tot de mogelijk heden behoort. Distributie van verzekeringsproducten Met haar fijnmazige netwerk bedienen de lokale Rabobanken de helft van de Nederlandse particulieren en bedrijven. De lokale banken vormen derhalve een uitstekend platform voor een efficiënte distributie van een veelheid aan innovatieve verzekeringsproducten. De markt voor deze producten is sterk in beweging, mede door een terugtredende overheid en meer zelfverantwoordelijkheid voor de oude dag. In deze sector is door de sterke ontwikkelingen in de komende jaren veel groei te verwachten. Daarbij zullen Interpolis en Achmea als preferred suppliers optreden. Daarnaast zullen ook producten van andere verzekeraars in het aanbod opgenomen worden. In 2005 introduceerden de lokale Rabobanken in samenwerking met Interpolis voor het eerst een ziektekostenverzekering. Deze introductie verliep zeer succesvol. In het eerste jaar werden 50.000 polissen afgezet, wat overeenkomt met 110.000 verzekerden. De lokale Rabobanken hebben daarnaast samen met Achmea een collectieve ziektekostenver zekering geïntroduceerd speciaal voor leden, waarbij een aantrekkelijke korting wordt geboden. Consumenten De lokale Rabobanken onderscheiden in de consumentenmarkt twee type klanten; de private bankingklant (belegd vermogen of inkomen EUR 80.000) en de particuliere klant. De particuliere klant heeft behoefte aan standaardproducten, waarbij operational excellence - snel, gemak kelijk en goede service - een belangrijke onderscheidende factor is. De private bankingklant heeft echter meer specifieke behoeftes waarbij kwaliteit en specialisme een belangrijke rol spelen. De lokale Rabobanken passen het distributiebeleid aan om te kunnen inspelen op de specifieke persoonlijke behoeftes van de klant. Zo kunnen klanten via internet of de telefoon standaard verzekeringsproducten kopen. Voor meer complexe personal-financeproducten kan men terecht bij de verzekeringsadviseur van de lokale Rabobank. Een belangrijke doelstelling voor de komende jaren is een verhoging van het percentage klanten met meerdere verzekeringen in het pakket. Nu heeft ruim 25% van de private banking- klanten meer dan één verzekering afgesloten via de lokale Rabobanken en 12% van de particuliere klanten. Marktleider in zakelijke verzekeringen De Rabobank was in 2005 met een marktaandeel van 11% de grootste intermediair voor zakelijke verzekeringen (exclusief pensioenen). Ten opzichte van concurrent-grootbanken bedraagt het marktaandeel zelfs 59%. Voor de zakelijke marktwet de Rabobank niettemin nog volop perspectieven voor verdere substantiële groei, zoals het verder combi neren van bancaire en verzekeringsproducten. Daarom is in 2005 een verzekeringsbeleid voor de zakelijke markt ontwikkeld. Dit heeft geleid tot maatregelen op het gebied van productassortiment, verkooponder steuning, backofficeprocessen en IT. Daarnaast zijn initiatieven ontwik keld om ook op pensioengebied een betere marktpositie te verwerven.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2005 | | pagina 30