Verzekeren
Strategie en doelstellingen
54 Rabobank Groep jaarverslag 2005
Kernacti\
Verdiepen van de samenwerking met
Verhoging marktaandeel als
Eureko/Achmea.
verzekeringsintermediair
Efficiënte distributie van verzekerings
Verhoging van het percentage
producten voor zowel de particuliere
klanten met meerdere verzekeringen
als de zakelijke markt.
in het pakket
De verzekeringsactiviteiten van de Rabobank
Groep ondergingen in 2005 de nodige veran
deringen. De belangrijkste wijziging is zonder
meer de fusie tussen Interpolis en Achmea.
Omdat de Rabobank Groep een 37% belang heeft
in Eureko en geen direct belang meer heeft in
Interpolis wordt financieel gezien niet meer
separaat gerapporteerd over de business unit
Verzekeren. Daarnaast is ook het distributiebeleid
van verzekeringsproducten van de lokale
Rabobanken aangepast.
Verdieping samenwerking met Eureko
In het verslagjaar is een nieuwe stap gezet in de samenwerking met
Eureko. De Rabobank Groep breidde haar bestaande belang van 5% in
Eureko in 2005 uit tot 57% via een fusie van Interpolis met Achmea.
Met deze fusie ontstond de grootste verzekeraar op Nederlandse
bodem. Eureko is niet alleen sterk in schade- en levensverzekeringen,
maar ook in zorgverzekeringen, een marktsegment waarop de
Rabobank al enige tijd meer nadruk wilde leggen.
De Rabobank Groep streeft in Nederland marktleiderschap in allfinanz
na. De fusie van Interpolis met Achmea lijkt dan op het eerste gezicht
niet de meest logische strategische stap, maar niets is minder waar.
De Rabobank is door de fusie van Interpolis met Achmea niet langer
producent van verzekeringsproducten, maar gaat zich verder specialise
ren als distributeur daarvan. De nieuwe, krachtige combinatie Achmea/
Interpolis zal verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van innovatieve
verzekeringsproducten, die vervolgens door de lokale Rabobanken
zullen worden gedistribueerd. Op deze wijze kan de Rabobank haar
positie als een van grootste intermediairs op het gebied van verzekeren
verder versterken. Daarnaast zullen mogelijkheden tot verdere uitbouw
vari de samenwerking met Eureko in de komende jaren worden onder
zocht, waarbij vergroting van het belang in Eureko tot de mogelijk
heden behoort.
Distributie van verzekeringsproducten
Met haar fijnmazige netwerk bedienen de lokale Rabobanken de helft
van de Nederlandse particulieren en bedrijven. De lokale banken vormen
derhalve een uitstekend platform voor een efficiënte distributie van een
veelheid aan innovatieve verzekeringsproducten. De markt voor deze
producten is sterk in beweging, mede door een terugtredende overheid
en meer zelfverantwoordelijkheid voor de oude dag. In deze sector is
door de sterke ontwikkelingen in de komende jaren veel groei te
verwachten. Daarbij zullen Interpolis en Achmea als preferred suppliers
optreden. Daarnaast zullen ook producten van andere verzekeraars in
het aanbod opgenomen worden.
In 2005 introduceerden de lokale Rabobanken in samenwerking met
Interpolis voor het eerst een ziektekostenverzekering. Deze introductie
verliep zeer succesvol. In het eerste jaar werden 50.000 polissen afgezet,
wat overeenkomt met 110.000 verzekerden. De lokale Rabobanken
hebben daarnaast samen met Achmea een collectieve ziektekostenver
zekering geïntroduceerd speciaal voor leden, waarbij een aantrekkelijke
korting wordt geboden.
Consumenten
De lokale Rabobanken onderscheiden in de consumentenmarkt twee
type klanten; de private bankingklant (belegd vermogen of inkomen
EUR 80.000) en de particuliere klant. De particuliere klant heeft behoefte
aan standaardproducten, waarbij operational excellence - snel, gemak
kelijk en goede service - een belangrijke onderscheidende factor is.
De private bankingklant heeft echter meer specifieke behoeftes waarbij
kwaliteit en specialisme een belangrijke rol spelen. De lokale Rabobanken
passen het distributiebeleid aan om te kunnen inspelen op de specifieke
persoonlijke behoeftes van de klant. Zo kunnen klanten via internet of de
telefoon standaard verzekeringsproducten kopen. Voor meer complexe
personal-financeproducten kan men terecht bij de verzekeringsadviseur
van de lokale Rabobank. Een belangrijke doelstelling voor de komende
jaren is een verhoging van het percentage klanten met meerdere
verzekeringen in het pakket. Nu heeft ruim 25% van de private banking-
klanten meer dan één verzekering afgesloten via de lokale Rabobanken
en 12% van de particuliere klanten.
Marktleider in zakelijke verzekeringen
De Rabobank was in 2005 met een marktaandeel van 11% de grootste
intermediair voor zakelijke verzekeringen (exclusief pensioenen).
Ten opzichte van concurrent-grootbanken bedraagt het marktaandeel
zelfs 59%. Voor de zakelijke marktwet de Rabobank niettemin nog volop
perspectieven voor verdere substantiële groei, zoals het verder combi
neren van bancaire en verzekeringsproducten. Daarom is in 2005 een
verzekeringsbeleid voor de zakelijke markt ontwikkeld. Dit heeft geleid
tot maatregelen op het gebied van productassortiment, verkooponder
steuning, backofficeprocessen en IT. Daarnaast zijn initiatieven ontwik
keld om ook op pensioengebied een betere marktpositie te verwerven.