32 Rabobank Groep jaarverslag 2005 voldoende kansen zijn, bewijst het feit dat in het afgelopen jaar 75.000 startende bedrijven konden worden genoteerd waarbij met name de zakelijke dienstverlening in het oog sprong. Het aantal MKB-bedrijven in 2005 groeide met 3,6% tot 690.000. Ook het aantal klanten bij de lokale Rabobanken nam toe, maar deze toename hield geen gelijke tred met de groei van het aantal MKB-bedrijven. Marktaandeel MKB De lokale Rabobanken waren het afgelopen jaar veruit marktleider in het MKB-segment. Het marktaandeel daalde licht met 2 procentpunt, als gevolg van de toegenomen concurrentie, maar is met 38% nog altijd stevig. Dit blijkt uit een marktonderzoek van TNS NIPO. De verwachting is dat de lokale Rabobanken door de hernieuwde focus van concurrent- banken op het MKB de komende jaren alle zeilen zullen moeten bijzetten om het marktaandeel vast te houden. De concurrentie was met name voelbaar in de sector bouw en in de groothandel. iDEAL: betalen via internet makkelijker én veiliger Het aantal betalingen via internet is de laatste jaren sterk gestegen. Om de veiligheid te garanderen en om betalingen via acceptgiro en eenmalige machtigingen te vervangen, is gekozen voor een nieuwe betaalstandaard. In samenwerking met andere grootbanken is iDEAL geïntroduceerd, de nieuwe betaalstandaard op internet. iDEAL betekent een belangrijke vernieuwing voor ondernemers in het retailsegment dat sterk in ontwikkeling is. Het is de verwachting dat consumenten dankzij deze nieuwe standaard meer via internet zullen kopen. Een belangrijk voordeel voor de ondernemer is de garantie dat betalingen tijdig binnen zijn. Dit is ook van belang voor bijvoorbeeld stichtingen ten behoeve van goede doelen. Ook zij maken om deze reden gebruik van iDEAL. Investeren in ondernemerschap Eind 2005 lanceerde de Rabobank een nieuwe zakelijke advertentie campagne met als boodschap: Rabobank investeert in ondernemer schap. De visie van de Rabobank is dat niet de kortetermijnwinst centraal staat, maar het succes op langere termijn. Ondernemingen die vooruitkijken en zich steeds aanpassen hebben ook betere kansen op een gezonde en duurzame ontwikkeling. Door het bieden van een compleet dienstenpakket en extra financiële ondersteuning willen de lokale banken deze ondernemers de ruimte geven om hun ambities te realiseren. Daarnaast investeert de Rabobank in creatieve ondernemers via (innovatieve) fondsen en ondernemersprijzen, zoals de Herman Wijffels Innovatieprijs. Veel aandacht voor startende ondernemer Het aantal startende ondernemers nam in 2005 toe, ondanks de matige economische omstandigheden. Bijna de helft van de startende onder nemers vestigt zich in de grote steden. Het succesvol starten van een onderneming is niet eenvoudig. Een steuntje in de rug is daarom altijd welkom. De Rabobank wil dit steuntje graag geven, niet alleen financieel, bijvoorbeeld via microkredieten en de springplankhypotheek, maar ook door het openstellen van haar netwerk. Rabobank Amsterdam richtte samen met Stadsdeel Zuidoost en de gemeente Amsterdam een micro kredietenfonds op voor de wijk Zuidoost. Kleine ondernemers uit deze wijk komen vaak niet in aanmerking voor reguliere financiering omdat ze als een risicogroep worden gezien. Met behulp van dit fonds kunnen ze kleine kredieten krijgen met een looptijd van maximaal 5 jaar. Diverse lokale banken hebben dit initiatief inmiddels opgepakt. De Rabobank Geldrop en Heeze-Leende helpt startende ondernemers door regelmatig bijeenkomsten en workshops te organiseren waarin de startende ondernemer in contact wordt gebracht met ervaren (oud-) ondernemers. Door de uitwisseling van kennis, contacten en ervaring heeft de startende ondernemer een grotere kans op succes. De reacties op dit startersnetwerk zijn zeer positief en leverden de Rabobank Geldrop en Heeze-Leende in 2005 de titel Ledenbank van het jaar op. Kredietverlening +5% De kredietverlening in de handel, industrie en dienstverlening nam in het verslagjaar met 5% toe tot EUR 37,5 (35,6) miljard. De kredietverlening aan de sectoren transport, gezondheidszorg, recreatie en vastgoed nam bovengemiddeld toe. De kredietverlening aan de groothandel en bouwbedrijven nam echter af. De toevertrouwde middelen namen licht toe onder meer door een terughoudend investeringsbeleid. Food agrisector De Rabobank is van oorsprong een bank van en voor boeren en tuinders. Ook vandaag de dag is de food agrisector voor de Rabobank van groot belang. Deze sector bestaat uit de primaire land- en tuinbouw en de toeleverende en verwerkende bedrijven. In de food agrisector is momenteel sprake van een consolidatieslag die leidt tot schaalvergroting Kernactiviteiten 33 en vergaande automatisering. In de primaire sector zullen grootschalige, sterk gespecialiseerde bedrijven een steeds groter deel van de voedsel- en bloemenproductie voor hun rekening nemen. Ook in de toeleverende en verwerkende schakels is dit aan de orde. Voor de lokale Rabobanken betekent dit dat het aantal food agriklanten blijft afnemen, maar dat de gemiddelde financiering per onderneming zal stijgen. Verder is merkbaar dat er behalve aan de meer gestandaardi seerde dienstverlening meer behoefte zal zijn aan risicodragende producten en hedge-instrumenten. Sale leasebackconstructies worden in de glastuinbouw en de varkenshouderij een vertrouwd begrip, even als rentederivaten. De bank wordt vaker en nadrukkelijker gevraagd om in te spelen op en mee te denken over een aantal ontwikkelingen. Bedrijfsverplaatsingen en spronginvesteringen zijn in toenemende mate aan de orde. De toenemende beweeglijkheid van opbrengstprijzen vraagt om producten op maat. In de komende jaren zullen naar verwachting veel agrariërs hun bedrijfs activiteiten beëindigen. Om deze klanten voor de Rabobank te behouden, wordt nauw samengewerkt met Private Banking. Ook de jonge agrariërs die een bedrijf overnemen vormen een belangrijke groep voor de bank en de sector. Rabobank is dan ook hoofdsponsor van het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt. Voor jonge klanten met een stevige strate gie voor de toekomst, maar ook voor klanten die hun activiteiten willen afbouwen, is het Rabo Grond Waarde Plan ontwikkeld. Agrarische ondernemers die beschikken over eigen grond kunnen bij deze vorm van financiering een aflossingsvrije lening krijgen, waarbij de grond als onderpand dient. Food agri-expertise Om goed op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de agrarische sector beschikt Rabobank Nederland over een speciale afdeling Food Agri waarin alle expertise is gebundeld. Klanten, lokale banken en het internationale netwerk van de Rabobank kunnen van deze kennis profiteren. Het delen van deze kennis vindt onder meer plaats door middel van presentaties en studies over uiteenlopende onderwerpen. De handelsstromen zijn in de Flower Map in beeld gebracht en gepre senteerd op de Hortifair. De studie Tussen Passie en Pressie voor de Nederlandse melkveehouderij heeft op veel seminars in het land centraal gestaan. Een ander voorbeeld is de analyse van de effecten van de herziening van het suikerregime. Via presentaties in diverse Europese landen zijn klanten op de hoogte gebracht van de consequenties van deze herziening. Uiteraard kreeg ook de vogelgriep de nodige aandacht. Door middel van een risicoanalyse werd inzichtelijk gemaakt welke risico's klanten - maar ook de lokale Rabobanken - kunnen lopen indien de vogelgriep zich in Nederland verspreidt en welke mogelijkheden er zijn om die risico's te minimaliseren. Het kenniscentrum onderzoekt daarnaast ook waar groeimogelijkheden liggen. Zo is een studie gedaan van de markt voor biobrandstoffen die een enorme potentie heeft. Dit biedt boeren grote mogelijkheden, maar vergt ook de nodige financieringen. Het kenniscentrum informeert en adviseert klanten hierover. Marktaandeel agrarische sector stabiel Het marktaandeel in de agrarische sector bleef in 2005 nagenoeg stabiel op 83% (84%), ondanks de - vooral in de tuinbouw - toegenomen concurrentiedruk. Naast het marktaandeel is ook de tevredenheid onder agrarische klanten onderzocht. De tevredenheid van klanten in de food agrisector steeg in 2005 aanzienlijk. Het percentage klanten dat zegt 'zeer tevreden'te zijn over de Rabobank steeg van 86 naar 93. Innovatie belangrijk, ook in de agrarische sector Ook voor de agrarische sector is het belangrijk om te blijven zoeken naar innovaties in producten, diensten, processen en duurzaamheid. Bijna driekwart van de agrarische bedrijven is bezig om de eigen bedrijfspro cessen te optimaliseren en ruim de helft wil de producten en diensten verbeteren. Ook externe factoren hebben invloed. De sterk gestegen energieprijzen van de afgelopen periode dwingen met name de glas tuinbouw naar oplossingen te zoeken die leiden tot een lager energie verbruik. Deze sector wordt dan ook als de meest innovatieve beschouwd. Goede voorbeelden zijn de kas als Energiebron en De Gesloten Kas, initiatieven waarbij de Rabobank nauw betrokken is. In de veehouderij is er door de stijging van de energiekosten en door de noodzaak van meer mestopslag veel aandacht voor vergistinginstallaties. Co-vergisting van mest met ander organisch materiaal is praktijkrijp voor veehouderijen.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2005 | | pagina 19