Binnenlands retailbankbedrijf Strategie en doelstellingen Kernactiviteiten Lokale Rabobanken en Obvion 30 Rèbobank Groep jaarverslag 2005 Het was geen makkelijk jaar voor het binnenlands retailbankbedrijf. De dominante marktposities in het midden- en kleinbedrijf, de agrarische sector en op het gebied van sparen en hypotheken zijn behouden. Met name op de hypotheekmarkt nam het marktaandeel enigszins af door een felle concurrentiestrijd. Dit leidde bovendien tot licht afgenomen marges. De nettowinst verbeterde met 35% tot EUR 1.024 miljoen, onder meer door incidentele resultaten. Markt en klanten Het in 2004 voorzichtig ingezette economische herstel in Nederland kreeg pas in de tweede helft van 2005 een vervolg. De groei van de wereldeconomie vlakte wat af met als gevolg dat de Nederlandse export gas moest terugnemen. De koopkracht daalde en het consumenten vertrouwen bleef onveranderd laag. Hierdoor kon de Nederlandse economie slechts marginaal groeien. Het afgelopen jaar woedde er in de financiële dienstverlening een hevige strijd op de hypotheekmarkt, waardoor de marges onder druk stonden. Veel klanten profiteerden van de historisch lage rente en stuwden daar mee de hypotheekmarkt naar een ongekend hoog niveau. In 2005 werd in Nederland voor een recordbedrag van EUR 113 miljard aan nieuwe hypotheken en oversluitingen gerealiseerd, een stijging van 24% ten opzichte van 2004. De totale kredietverlening van het binnenlands retailbankbedrijf nam met 9% toe tot EUR 200,7 (183,6) miljard. Hiervan was 70% afkomstig van particulieren, 19% van handel, industrie en dienstverlening en 11% van de agrarische sector. In 2005 zijn ook belangrijke stappen gezet op het gebied van verzekeren in samenwerkingen met Eureko. Dit resulteerde in een breder productaanbod voor klanten. Toename aantal klantcontactpunten De'dichtbijbank', dat is wat de lokale Rabobanken voor hun klanten willen zijn en blijven. Het aantal fysieke klantencontactpunten steeg in 2005 met 2% tot 3.031Door fusies nam het aantal lokale banken af van 288 tot 248. Het aantal kantoren daalde met 50 tot 1.249. Die afname werd echter meer dan gecompenseerd door een stijging van het aantal overige contactpunten, waaronder veel contactvestigingspunten in zorgcentra. Het in 2004 gepresenteerde nieuwe vestigingenbeleid is in het verslag jaar verder uitgevoerd. De kantoren zijn volgens verschillende concep ten ingericht, waarbij de klant afhankelijk van de behoefte, terechtkan voor specialistisch of voor meer gestandaardiseerd advies. In augustus 2005 introduceerde de Rabobank als eerste bank de rijden de geldautomaat. Deze kan onder meer worden ingezet bij evenemen ten als braderieën, concerten en sportwedstrijden. De toename van het gebruik van de directe kanalen in de afgelopen jaren zette zich ook in 2005 voort. Met maandelijks circa 2,2 miljoen unieke bezoekers behoort de website van de Rabobank tot de best bezochte banksites in Europa. De Rabobank stimuleert het gebruik van de virtuele kanalen onder meer door het geven van cursussen aan ouderen. Particulieren De helft van alle huishoudens in Nederland bankiert bij de lokale Rabobanken. De lokale Rabobanken bieden particulieren een compleet pakket financiële diensten afgestemd op hun behoeften. De afgelopen jaren is veel geïnvesteerd in het realiseren van een verschuiving van productsegmentatie naar klantsegmentatie. Dat deze verschuiving succesvol is verlopen, blijkt onder meer uit een onderzoek van Incompany naar klanttevredenheid onder consumenten in de sector zakelijke dienstverlening. Private bankingklanten van de lokale banken (vermogen of inkomen EUR 80.000) waardeerden de dienstverlening zeer. De Rabobank kwam uit het onderzoek als de op één na de beste bank. De eerste plaats ging naar dochter Schretlen Co. De lokale Rabobanken lieten daarmee alle andere gerenommeerde private banken ruim achter zich. Ook de klanttevredenheid van alle particuliere klanten in het algemeen nam toe van 7,3 in 2004 naar 7,4 in 2005. Streven naar marktleiderschap in alle Rapportcijfer klanttevredenheid sectoren van de financiële dienstverle minimaal 7,5 ning in Nederland. Uitbreiden fysieke contactpunten De'dichtbijbank'van Nederland zijn en naar circa 3.200 blijven, zowel fysiek als virtueel. Efficiencyratio van 67% De particuliere kredietverlening groeide in het verslagjaar met 11% tot EUR 141,7 (128,0) miljard. De groei werd met name gerealiseerd bij de hypothecaire kredietverlening. Die steeg met EUR 14 miljard tot EUR 137,8 miljard. Hevige concurrentie op de hypotheekmarkt De enorme groei op de hypotheekmarkt waarmee de lokale banken in het verslagjaar te maken kregen, ging gepaard met een ongekend felle concurrentie. De groei van 14% was fors, maar omdat de markt sneller groeide, daalde het marktaandeel van 20,6% naar 18,9%. Obvion, de joint venture van de Rabobank en het ABP die hypotheken verkoopt via het intermediair, zag zijn marktaandeel dalen met 0,5 procentpunt tot 4,1%. Het gezamenlijke marktaandeel van de lokale Rabobanken en Obvion kwam in 2005 uit op 23,0% (25,2%). De groei op de hypotheekmarkt werd vooral gerealiseerd door over sluitingen. Veel klanten profiteerden van de historisch lage rente en sloten de hypotheek over tegen een lager tarief. In 2004 gebeurde dit veelal met een korte rentevaste looptijd, maar omdat dit bij een stijgende rente risico's met zich meebrengt, werden klanten in het verslagjaar gestimuleerd de rente voor een langere periode vast te zetten. Zo werden er nieuwe renteperioden van 20,25 en 30 jaar geïntroduceerd en werden acties gevoerd waarbij klanten een hogere korting werd geboden als ze bereid waren de rente voor een langere periode vast te zetten. Ook werd in de laatste maanden van het jaar een en hetzelfde tarief gehanteerd voor hypotheken met een rentevaste looptijd van 6 tot en met 11 jaar. Marktaandeel sparen in de lift De Nederlandse spaarmarkt groeide het afgelopen jaar met 5% tot EUR 209 miljard. Het leeuwendeel van de groei werd gerealiseerd bij internetsparen. In de laatste maanden van het jaar daalden de vaste deposito's als gevolg van de deblokkering van de spaarlonen. Het marktaandeel sparen van de Rabobank Groep steeg in 2005 met 0,8 procentpunt tot 39,4%. Hiervan is 37,1% afkomstig van de lokale banken en 2,3% van Roparco, de spaarbank van de Robeco Groep. Ultimo 2005 bedroeg het totaal aan spaargelden bij de Rabobank Groep EUR 86,2 (78,3) miljard. Het grootste deel daarvan, EUR 77,7 (71,9) miljard, is toevertrouwd aan de lokale Rabobanken. Bedrijven Samenwerking in het zakelijke segment loont. In de 2005-uitgave van Cijfers Trends, waarin de Rabobank 75 branches onder de loep neemt, stond samenwerking centraal. Ongeveer een kwart van alle bedrijven is aangesloten bij een samenwerkingsverband. Door krachten te bundelen kunnen kostenvoordelen worden behaald en verbeteringen worden bereikt in het eigen aanbod van producten en diensten. De lokale Rabobanken werken voor de bediening van de zakelijke klanten nauw samen met de relatiemanagers en productspecialisten van Rabobank Nederland Corporate Clients (RNCC), Rabobank International en De Lage Landen. Hierdoor ontstaat een goede mix van lokale kennis en productdeskundigheid. Dat deze samenwerking loont, blijkt uit de onderscheiding 'Bank van het Jaar'die de Rabobank van ondernemers ontving voor de kwaliteit van de zakelijke dienstverlening. De zakelijke kredietverlening steeg in 2005 met EUR 3,5 miljard tot EUR 59,1 miljard. Dit is een stijging van 6%. Het percentage (zeer) tevreden klanten zat eveneens in de lift en steeg van 78% in 2004 naar 80% in 2005. Midden- en kleinbedrijf Een aantal sectoren in het midden- en kleinbedrijf (MKB) had in de afgelopen jaren te lijden onder economische tegenwind. MKB-bedrijven die sterk op het buitenland waren gericht hadden profijt van de nog steeds toenemende export maar bedrijven die gericht waren op de binnenlandse consument hadden het zwaar. Voor deze laatste bedrijven was ook 2005 een matig jaar voornamelijk door het gebrek aan consu mentenvertrouwen, door de dalende koopkracht en door een prijzenslag in een aantal sectoren. Daarnaast nam de klantentrouw af. Niettemin hebben de meeste ondernemingen in het MKB zich aangepast aan deze economische situatie door de interne processen en personele bezetting te optimaliseren. Dat er ook in een moeilijke markt nog

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2005 | | pagina 18