Binnenlands retailbankbedrijf
Strategie en doelstellingen
Kernactiviteiten Lokale Rabobanken en Obvion
30 Rèbobank Groep jaarverslag 2005
Het was geen makkelijk jaar voor het binnenlands
retailbankbedrijf. De dominante marktposities in
het midden- en kleinbedrijf, de agrarische sector
en op het gebied van sparen en hypotheken zijn
behouden. Met name op de hypotheekmarkt
nam het marktaandeel enigszins af door een felle
concurrentiestrijd. Dit leidde bovendien tot licht
afgenomen marges. De nettowinst verbeterde
met 35% tot EUR 1.024 miljoen, onder meer door
incidentele resultaten.
Markt en klanten
Het in 2004 voorzichtig ingezette economische herstel in Nederland
kreeg pas in de tweede helft van 2005 een vervolg. De groei van de
wereldeconomie vlakte wat af met als gevolg dat de Nederlandse export
gas moest terugnemen. De koopkracht daalde en het consumenten
vertrouwen bleef onveranderd laag. Hierdoor kon de Nederlandse
economie slechts marginaal groeien.
Het afgelopen jaar woedde er in de financiële dienstverlening een hevige
strijd op de hypotheekmarkt, waardoor de marges onder druk stonden.
Veel klanten profiteerden van de historisch lage rente en stuwden daar
mee de hypotheekmarkt naar een ongekend hoog niveau. In 2005 werd
in Nederland voor een recordbedrag van EUR 113 miljard aan nieuwe
hypotheken en oversluitingen gerealiseerd, een stijging van 24% ten
opzichte van 2004.
De totale kredietverlening van het binnenlands retailbankbedrijf nam met
9% toe tot EUR 200,7 (183,6) miljard. Hiervan was 70% afkomstig van
particulieren, 19% van handel, industrie en dienstverlening en 11% van
de agrarische sector. In 2005 zijn ook belangrijke stappen gezet op het
gebied van verzekeren in samenwerkingen met Eureko. Dit resulteerde
in een breder productaanbod voor klanten.
Toename aantal klantcontactpunten
De'dichtbijbank', dat is wat de lokale Rabobanken voor hun klanten
willen zijn en blijven. Het aantal fysieke klantencontactpunten steeg in
2005 met 2% tot 3.031Door fusies nam het aantal lokale banken af van
288 tot 248. Het aantal kantoren daalde met 50 tot 1.249. Die afname werd
echter meer dan gecompenseerd door een stijging van het aantal overige
contactpunten, waaronder veel contactvestigingspunten in zorgcentra.
Het in 2004 gepresenteerde nieuwe vestigingenbeleid is in het verslag
jaar verder uitgevoerd. De kantoren zijn volgens verschillende concep
ten ingericht, waarbij de klant afhankelijk van de behoefte, terechtkan
voor specialistisch of voor meer gestandaardiseerd advies.
In augustus 2005 introduceerde de Rabobank als eerste bank de rijden
de geldautomaat. Deze kan onder meer worden ingezet bij evenemen
ten als braderieën, concerten en sportwedstrijden. De toename van het
gebruik van de directe kanalen in de afgelopen jaren zette zich ook in
2005 voort. Met maandelijks circa 2,2 miljoen unieke bezoekers behoort
de website van de Rabobank tot de best bezochte banksites in Europa.
De Rabobank stimuleert het gebruik van de virtuele kanalen onder
meer door het geven van cursussen aan ouderen.
Particulieren
De helft van alle huishoudens in Nederland bankiert bij de lokale
Rabobanken. De lokale Rabobanken bieden particulieren een compleet
pakket financiële diensten afgestemd op hun behoeften. De afgelopen
jaren is veel geïnvesteerd in het realiseren van een verschuiving van
productsegmentatie naar klantsegmentatie. Dat deze verschuiving
succesvol is verlopen, blijkt onder meer uit een onderzoek van
Incompany naar klanttevredenheid onder consumenten in de sector
zakelijke dienstverlening. Private bankingklanten van de lokale banken
(vermogen of inkomen EUR 80.000) waardeerden de dienstverlening
zeer. De Rabobank kwam uit het onderzoek als de op één na de beste
bank. De eerste plaats ging naar dochter Schretlen Co. De lokale
Rabobanken lieten daarmee alle andere gerenommeerde private banken
ruim achter zich. Ook de klanttevredenheid van alle particuliere klanten
in het algemeen nam toe van 7,3 in 2004 naar 7,4 in 2005.
Streven naar marktleiderschap in alle
Rapportcijfer klanttevredenheid
sectoren van de financiële dienstverle
minimaal 7,5
ning in Nederland.
Uitbreiden fysieke contactpunten
De'dichtbijbank'van Nederland zijn en
naar circa 3.200
blijven, zowel fysiek als virtueel.
Efficiencyratio van 67%
De particuliere kredietverlening groeide in het verslagjaar met 11%
tot EUR 141,7 (128,0) miljard. De groei werd met name gerealiseerd bij
de hypothecaire kredietverlening. Die steeg met EUR 14 miljard tot
EUR 137,8 miljard.
Hevige concurrentie op de hypotheekmarkt
De enorme groei op de hypotheekmarkt waarmee de lokale banken in
het verslagjaar te maken kregen, ging gepaard met een ongekend felle
concurrentie. De groei van 14% was fors, maar omdat de markt sneller
groeide, daalde het marktaandeel van 20,6% naar 18,9%. Obvion, de
joint venture van de Rabobank en het ABP die hypotheken verkoopt via
het intermediair, zag zijn marktaandeel dalen met 0,5 procentpunt tot
4,1%. Het gezamenlijke marktaandeel van de lokale Rabobanken en
Obvion kwam in 2005 uit op 23,0% (25,2%).
De groei op de hypotheekmarkt werd vooral gerealiseerd door over
sluitingen. Veel klanten profiteerden van de historisch lage rente en
sloten de hypotheek over tegen een lager tarief. In 2004 gebeurde dit
veelal met een korte rentevaste looptijd, maar omdat dit bij een stijgende
rente risico's met zich meebrengt, werden klanten in het verslagjaar
gestimuleerd de rente voor een langere periode vast te zetten. Zo werden
er nieuwe renteperioden van 20,25 en 30 jaar geïntroduceerd en werden
acties gevoerd waarbij klanten een hogere korting werd geboden als ze
bereid waren de rente voor een langere periode vast te zetten. Ook werd
in de laatste maanden van het jaar een en hetzelfde tarief gehanteerd
voor hypotheken met een rentevaste looptijd van 6 tot en met 11 jaar.
Marktaandeel sparen in de lift
De Nederlandse spaarmarkt groeide het afgelopen jaar met 5% tot
EUR 209 miljard. Het leeuwendeel van de groei werd gerealiseerd bij
internetsparen. In de laatste maanden van het jaar daalden de vaste
deposito's als gevolg van de deblokkering van de spaarlonen.
Het marktaandeel sparen van de Rabobank Groep steeg in 2005 met
0,8 procentpunt tot 39,4%. Hiervan is 37,1% afkomstig van de lokale
banken en 2,3% van Roparco, de spaarbank van de Robeco Groep.
Ultimo 2005 bedroeg het totaal aan spaargelden bij de Rabobank Groep
EUR 86,2 (78,3) miljard. Het grootste deel daarvan, EUR 77,7 (71,9) miljard,
is toevertrouwd aan de lokale Rabobanken.
Bedrijven
Samenwerking in het zakelijke segment loont. In de 2005-uitgave van
Cijfers Trends, waarin de Rabobank 75 branches onder de loep neemt,
stond samenwerking centraal. Ongeveer een kwart van alle bedrijven is
aangesloten bij een samenwerkingsverband. Door krachten te bundelen
kunnen kostenvoordelen worden behaald en verbeteringen worden
bereikt in het eigen aanbod van producten en diensten.
De lokale Rabobanken werken voor de bediening van de zakelijke klanten
nauw samen met de relatiemanagers en productspecialisten van
Rabobank Nederland Corporate Clients (RNCC), Rabobank International
en De Lage Landen. Hierdoor ontstaat een goede mix van lokale kennis
en productdeskundigheid. Dat deze samenwerking loont, blijkt uit de
onderscheiding 'Bank van het Jaar'die de Rabobank van ondernemers
ontving voor de kwaliteit van de zakelijke dienstverlening.
De zakelijke kredietverlening steeg in 2005 met EUR 3,5 miljard tot
EUR 59,1 miljard. Dit is een stijging van 6%. Het percentage (zeer) tevreden
klanten zat eveneens in de lift en steeg van 78% in 2004 naar 80% in 2005.
Midden- en kleinbedrijf
Een aantal sectoren in het midden- en kleinbedrijf (MKB) had in de
afgelopen jaren te lijden onder economische tegenwind. MKB-bedrijven
die sterk op het buitenland waren gericht hadden profijt van de nog
steeds toenemende export maar bedrijven die gericht waren op de
binnenlandse consument hadden het zwaar. Voor deze laatste bedrijven
was ook 2005 een matig jaar voornamelijk door het gebrek aan consu
mentenvertrouwen, door de dalende koopkracht en door een prijzenslag
in een aantal sectoren. Daarnaast nam de klantentrouw af. Niettemin
hebben de meeste ondernemingen in het MKB zich aangepast aan
deze economische situatie door de interne processen en personele
bezetting te optimaliseren. Dat er ook in een moeilijke markt nog