Strategische lijnen naar de toekomst Strategie 14 Rabobank Groep jaarverslag 2005 Groei op eigen kracht. Dat is de succesformule achter de ontwikkeling van de Rabobank. In bijna 110 jaar groeide zij uit van een verzameling kleine coöperatieve plattelandsbanken tot het grootste allfinanzconcern in Nederland, wereldwijd de meest vooraanstaande food agribank en tot een wereldwijd gerespecteerde triple A-speler. Bestendige groei op eigen kracht is ook leidend in de strategische koers die de Rabobank Groep de komende jaren wil volgen. In de op 22 maart 2006 gehouden centrale kringvergadering (CKV), het'parlement'van de lokale Rabobanken, werd de in het verslagjaar opgestarte gedachtewisseling rond de strategische richting afgerond met de vaststelling van het Strategisch Kader 2005 - 2010. Dit raamwerk gaat behalve van groei op eigen kracht uit van de volgende onwrikbare uitgangspunten: - de Rabobank is en blijft Nederlands met haar dominante marktpositie in agri, onder particulieren en in het MKB; - de Rabobank is en blijft een coöperatie; voor groepsdochters kan dit anders liggen; - de Rabobank blijft triple A-waardig; - de Rabobank blijft zelfstandig; algehele verkoop is uitgesloten. Bij een eventuele fusie met een andere partij zal de Rabobank alleen genoegen nemen met een meerderheidsbelang. Drie terreinen van groei Het nieuwe strategisch kader schetst de Rabobank als'de in Nederland gewortelde mondiale food agribank'en onderscheidt daarbij drie terreinen van groei: - groei in de Nederlandse allfinanzmarkt met name door verdere samenwerking met Eureko/Achmea en een verdere versterking van de positie aan de bovenkant van de particuliere en zakelijke markt; - voortgaande buitenlandse expansie als leidende internationale food agribank; - verdere groei van en synergie tussen de groepsdochters. Strategie in Nederland - marktleider in allfinanz Nederlands marktleiderschap in allfinanz blijft vooropstaan. Behalve in de massamarkt voor particuliere bankdiensten, het MKB en de agrarische sector, zijn er attractieve groeimogelijkheden aan de bovenkant van de particuliere en zakelijke markt waar reeds een tweede positie wordt inqenomen. Ook de'segmenten van de toekomst'-jongeren en alloch tone ondernemers - hebben veel perspectief, evenals de grootstedelijke gebieden en een aantal productmarkten. Verzekeringen, consumptief krediet, beleggen en vastgoedfinanciering zijn daar de speerpunten. Distributiekracht 'dichtbijbank' optimaal gebruiken Er zal optimaal gebruikgemaakt worden van de distributiekracht van de Rabobank als de'dichtbijbank'van Nederland. Niet alleen fysiek, maar in toenemende mate ook virtueel. Gedifferentieerde marktstrategieën moeten inspelen op verschillende klantsegmenten, geografische verschillen en afzonderlijke labels en distributiekanalen. De toenemende concurrentie op het aspect'dichtbij' - wordt gepareerd door uitbreiding van het aantal klantcontactpunten. Ook door verdere uitbouw van de virtuele bank moeten klanten de Rabobank als'dichtbij'en persoonlijk blijven ervaren. Strategische lijnen naar de toekomst Continuïteit door bestendige groei op eigen kracht. Rabobank kiest positie als'de in Nederland gewortelde mondiale food agribank'. Succesvolle fusie tussen Interpolis en Achmea De succesvolle fusie tussen Interpolis en Achmea resulteerde in de grootste verzekeraar van Nederland. Dit leverde de Rabobank een belang op van 32% in Eureko, de moedermaatschappij van Achmea. Het totale belang komt hiermee uit op 37%. De combinatie creëert aantrekkelijke, autonome groeimogelijkheden, onder meer door een breder producten pakket, meer Rabobankklanten met een Interpolisverzekering en door uitwerking van de multidistributie-strategie. De samenwerking met Eureko/Achmea wordt verder uitgebouwd. De internationale strategie Internationale groei is nodig om de mondiaal steeds actievere MKB en corporate klanten te ondersteunen. Daarnaast kan door de internationale groei gemakkelijker een beroep op de internationale kapitaalmarkten worden gedaan en blijft de Rabobank aantrekkelijk als werkgever. De zakenbank Rabobank International wil mondiaal de leidende food agribank zijn. Die ambitie sluit naadloos aan bij de coöperatieve oor sprong van de Rabobank als dé financier van de Nederlandse agrarische sector en bij de enorme expertise die daarbij is opgebouwd. De internationale activiteiten van de Rabobank laten zich in vijf categorieën onderscheiden. - Internationaal retailbankieren De Rabobank richt zich hier op drie groeimarkten. Bovenaan op de prioriteitenlijst staan traditioneel agrarische landen als de Verenigde Staten, Australië en Canada met een stabiel klimaat en een structureel aantrekkelijke agrarische sector. Tweede op de lijst staan de landen in Midden-, Oost- en Zuidoost-Europa, met een groeiende agrarische sec tor, zoals Polen en Turkije. Daarna komen de snelgroeiende opkomende landen met een omvangrijke agrarische sector, zoals Brazilië, China, India en Indonesië. Dit betreft kleinschalige projecten waarin het financiële belang beperkt is. - Ondersteuning van Nederlandse klanten in het buitenland Om haar marktleiderschap onder internationaal actieve klanten te behou den zal de Rabobank de komende jaren actief inzetten op het versterken van de kennis en verkoopkracht van lokale adviseurs en relatiemanagers, het verbeteren van het productmanagement en het intensiveren van de relatie met buitenlandse partnerbanken. - Internationale wholesaleactiviteiten De wholesaleactiviteiten vanuit het internationale vestigingennet zullen behalve op de internationale food agriklanten in de toekomst meer dan in het verleden ook op Nederlandse wholesaleklanten worden gericht. De primaire geografische focus ligt daarbij op Europa en op de landen waar Rabobank International retailactiviteiten ontplooit. - Professionele marktactiviteiten De Rabobank koestert haar triple A-rating en blijft deze benutten ten behoeve van een geselecteerd aantal winstgevende product-/markt- combinaties op de professionele financiële markten. Gezien de grotere volatiliteit van professionele markten is de doelstelling wel om in de toekomst circa 50% van de internationale winst uit internationale retail activiteiten te verkrijgen. - Het Rabobank Development Programma (RDP) In aanvulling op de succesvolle activiteiten van de dertig jaar geleden gestarte Rabobank Foundation is het Rabobank Development Programma (RDP) opgericht. Doel van het RDP is om een aantal banken in ontwikkelingslanden te helpen om uit te groeien tot succesvolle 'Rabobanken'. Voor de eerstkomende jaren zijn de activiteiten gericht op een vijftal landen, waaronder China en enkele Oost-Afrikaanse landen.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2005 | | pagina 10