Maatschappelijk
verantwoord
ondernemen
70 Rabobank Groep jaarverslag 2004
De Rabobank Groep heeft de ambitie haar voor
aanstaande positie op het gebied van maatschap
pelijk verantwoord ondernemen te behouden en
uit te bouwen. Daarvoor is het nodig dat het
MVO-denken een rol speelt bij beslissingen op
alle niveaus en in alle bedrijfsprocessen. De moni-
toring van MVO laat zien dat dit doel in 2004 weer
dichterbij gekomen is. Meer onderdelen van de
groep hebben in beleid en activiteiten meer aan
dacht aan MVO besteed dan in de jaren daarvoor.
Als klanten en stakeholders MVO als een zichtbaar onderdeel beschou
wen van de identiteit van de Rabobank Groep, draagt dit ook bij aan
haar reputatie. Reputatiemanagement in het kader van MVO gebeurt
enerzijds door het beheersen van risico's en anderzijds door het toevoe
gen van waarde aan de onderneming.
Risicobeheer vindt plaats via transparante corporate governance, door
conform externe MVO-richtlijnen en interne codes te opereren en door
MVO-criteria een plaats te geven in de financiële dienstverlening en
bedrijfsinterne milieuzorg. In 2004 zijn voorbereidingen getroffen om
in de kredietbeoordeling expliciet de toetsing op MVO-gebied op te
nemen. Het toevoegen van waarde gebeurt bijvoorbeeld door nieuwe
markten aan te boren, of nieuwe, duurzamere producten en diensten
aan te bieden. Een goede reputatie creëert uiteindelijk ook waarde.
Zo wordt de Rabobank gezien als een aantrekkelijke werkgever.
Opnieuw succesvol jaar voor Rabo Groen Bank
Rabo Groen Bank heeft opnieuw een uitstekend jaar achter de rug. Net
voor het jaareinde overschreed het balanstotaal de grens van twee
miljard euro. De bruto verstrekkingen groeiden in 2004 met zo'n 534
miljoen euro. De bruto funding, via de uitgifte van Rabo Groen
Obligaties, bedroeg EUR 482 miljoen. De uitgifte van Robeco CDO
Groen Obligaties bedroeg EUR 30 miljoen. De Rabobank is met afstand
marktleider op het gebied van groenfinancieringen, met een markt
aandeel van zo'n 50%. In de biologische landbouw, het agrarisch
natuurbeheer, de windenergie en de Groen Label Kassen laat de
Rabobank de concurrentie ver achter zich.
Deze positie heeft zij vooral te danken aan de ondersteuning door de
lokale Rabobanken. Nagenoeg alle Rabobanken verkopen groenobliga-
ties aan particuliere relaties. Bij de verstrekking van groenfinancieringen
is ruim driekwart van de banken betrokken.
Handelsplatform voor C02-emissierechten opgericht
Begin 2004 heeft New Values, een initiatief van de Rabobank, een
elektronisch platform gelanceerd voor de handel in CO,-emissierechten,
groencertificaten en NO^emissierechten. Via dit platform kunnen bedrij
ven wereldwijd en anoniem in deze rechten handelen.
De Europese handel in C02-emissierechten is op 1 januari 2005 van start
gegaan. Rabobank Nederland werkt binnen New Values samen met
TenneT-dochter APX (de Amsterdamse stroombeurs).
De Rabobank heeft het initiatief tot New Values genomen, omdat haar
klanten in de zakelijke markt in toenemende mate te maken krijgen met
wettelijke emissieplafonds. Bedrijven kunnen daaraan voldoen door hun
eigen emissies te verminderen of door emissierechten in te kopen van
bedrijven die hun emissies tegen lagere kosten kunnen beperken.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Bodemverontreiniging van bedrijfsterreinen te lijf
Samen met zes koepel- en brancheorganisaties, waaronder de werk
geversorganisaties MKB Nederland en VNO-NCW, gaat de Rabobank
de bodemverontreiniging van bedrijfsterreinen te lijf. Het ministerie
van VROM steunt het initiatief beleidsmatig en financieel. Er komt één
organisatie waar bedrijven met alle vragen en problemen betreffende
bodemverontreiniging en bodemsanering kunnen aankloppen. Deze
organisatie gaat werken onder de naam Bodemcentrum. In 2003 en
2004 vonden de voorbereidingen plaats voor de opzet van het centrum.
In januari 2005 tekenden de betrokken partijen een intentieverklaring.
Uit onderzoek is gebleken dat bij 12.000 tot 15.000 bedrijven de bodem
moet worden gesaneerd. Voor 2030 moet dit zijn afgerond. Dat komt
neer op circa 500 bodemsaneringen per jaar. Gemiddeld gaat het om
een investering van EUR 100.000 tot EUR 150.000.
Coöperatief bankieren in ontwikkelingslanden
In 2004 is het label Rabobank Development Program gelanceerd waar
mee de Rabobank als maatschappelijk verantwoordelijke en betrokken
coöperatieve bank bijdraagt aan de stimulering van plattelandsecono
mieën in ontwikkelingslanden. In het kader van het Rabobank
Development Program zullen in 2005 Rabobankmedewerkers naar
projecten worden uitgezonden. Onder het label vallen Rabo Financial
Institutions Development BV en de Rabobank Foundation. Rabo Financial
Institutions Development BV is opgericht voor de ondersteuning van en
deelname in plattelandsbanken in 15 ontwikkelingslanden. Zij beschikte
bij de start over een investeringskapitaal van 25 miljoen euro. Inmiddels
zijn 10 van de 15 ontwikkelingslanden bekend. Het zijn Brazilië, Bolivia,
China, Egypte, India, Indonesië, Mozambique, Peru, Tanzania en
Vietnam. De consultancydienst RIAS vormt een onderdeel van deze
nieuwe entiteit. De Rabobank Foundation, die op 12 mei 2004 haar
30-jarig bestaan vierde, helpt met advies en financiële middelen bij het
opzetten van spaar- en kredietcoöperaties. Ook verstrekt zij handels
financieringen aan agrarische coöperaties.
Papierreductie blijft achter bij doelstelling
Een gemiddelde kantoormedewerker verbruikt één boom per jaar aan
papier, zo berekende het Wereld Natuur Fonds. Dat betekent voor
de hele Rabobank Groep 55.000 bomen per jaar. De doelstelling van
een papierreductie van 10% is in 2004 niet gehaald. In het verslagjaar
bedroeg de reductie 7%.
Inkoop groene energie
In 2004 is een raamcontract afgesloten voor Nederlandse vestigingen
van de Rabobank Groep, waardoor vanaf 2005 meer dan 1.300 locaties
binnen de Rabobank Groep 100% groene stroom krijgen. De stroom
opwekking vindt plaats bij windmolens in Nederland, die door de
Rabobank gefinancierd zijn. Het afgesloten raamcontract betekent een
minder grote belasting van het milieu. Bovendien zorgt de gemeen
schappelijke inkoop voor een fikse kostenbesparing.
Doelstellingen 2005
Voor 2005 staan onder meer de volgende doelstellingen op het programma:
- De positionering verstevigen van een bank die MVO hoog in het
vaandel heeft staan, door de inzet van duurzame producten en dien
sten optimaal te benutten.
- Verdere invoering van MVO-criteria in het kredietproces in de gehele
organisatie.
- Maatschappelijke betrokkenheid verder versterken in de vorm van
vrijwilligerswerk, corporate citizenship en, waar relevant, een actieve
stakeholdersdialoog.
- Programma's invoeren gericht op duurzame bedrijfsvoering, zoals
100% groene stroom, opnieuw 10% papierreductie, verduurzaming
van de mobiliteit en een duurzaam inkoopbeleid.
- Herziening van het autoleasebeleid waarbij alleen auto's geleased kun
nen worden indien ze voldoen aan criteria vooi energiezuinige auto's.
Meer informatie over het MVO-beleid en MVO-activiteiten van
de Rabobank Groep staat in het maatschappelijk jaarverslag
2004. Dit verslag is op internet beschikbaar. De internetversie
volgt de richtlijnen van het Global Reporting Initiative.
Op internet staan ook aansprekende voorbeeldprojecten van
lokale banken en groepsonderdelen.
Zie www.rabobankgroep.nl/duurzaamheid.
"Suiker is een van de belangrijkste strategische
producten van Indonesië. Door onze ondersteuning
van PTPNXI, de grootste suikerproducent van
het land, zijn we een prominente speler in deze
industrietak geworden. Behalve suiker financieren
we ook producenten en afnemers van andere
belangrijke 'soft commodities' zoals cacao en
koffie. Daardoor is de Rabobank een van de
leidende financiers in de food agribusiness
in Indonesië."
Tony Costa, generaI manager en president van PT. Bank Rabobank International Indonesia