Verzekeren
Strategie en doelstellingen
Kernactiviteiten interpolis
Gang van zaken
Markt en klanten
46 Rabobank Groep jaarverslag 2004
Interpolis kan terugkijken op een uitstekend jaar. Het bedrijfsresultaat
vóór belastingen steeg met 29% tot EUR 308 (238) miljoen. In 2004 zijn
de eerste stappen gezet naar een intensieve samenwerking tussen
Interpolis en Achmea op het gebied van zorgverzekeren. Samen met
Zilveren Kruis Achmea ontwikkelde Interpolis het nieuwe product
ZorgActief, Daarnaast zijn nog meer nieuwe producten op de markt
gebracht, zoals de No-Claim garantie® bij autoverzekeringen. Bij de arbo-
en reïntegratieactiviteiten was sprake van teleurstellende ontwikkelingen.
miljoen tot EUR 80 miljoen. De totale omzet voor levensverzekeringen
bestaande uit koopsompolissen, periodieke premies en pensioenen,
daalde met 5% tot EUR 2.319 (2.436) miljoen. De premieomzet van
koopsompolissen nam door de afnemende omzet in het buitenland
met 13% af tot EUR 1.141 (1.315) miljoen. De periodieke premies stegen
met 5% tot EUR 947 (898) miljoen. Het marktaandeel van levensverzeke
ringen bleef gelijk op 15,5%. De klanten waardeerden de dienstverlening
van Interpolis op het gebied van levensverzekeringen met een 7,3.
Interpolis biedt bedrijven en pensioenfondsen collectieve toekomst
voorzieningen. De premieomzet van collectieve pensioenverzekeringen
steeg in 2004 met 4% tot EUR 231 (223) miljoen.
Omzet van levensverzekeringen
in miljoenen euro's
1.400
Koopsompolissen
Periodieke
premies
Pensioen
verzekeringen
Interpolis is met name actief op het terrein van toekomstvoorzieningen
(levensverzekeringen en pensioenverzekeringen), schadeverzekeringen
en bedrijfszorg. In de strategie van Interpolis staan klantwaarde en
marktleiderschap centraal. Door veranderingen in de sociale zekerheid,
zoals toekomstvoorzieningen en door de toenemende vergrijzing ver
anderen de wensen van klanten. Interpolis wil daarop zo goed mogelijk
inspelen met een gevarieerder en meer op maat gesneden product.
Dat het bedrijf hierin in 2004 goed geslaagd is, blijkt uit de gestegen
omzet. Ook de klanttevredenheid blijft hoog, met een rapportcijfer van
7,7 (7,8). Het marktaandeel kwam in 2004 uit op 7%.
Verzekeringsproducten
Omzet levensverzekeringen in Nederland licht gestegen
De afgelopen jaren heeft de overheid het sparen voor toekomstvoorzie
ningen voor particulieren fiscaal minder aantrekkelijk gemaakt. Pensioen
gaten vullen wordt steeds moeilijker, waardoor de animo afneemt om
daarin eigen verantwoordelijkheid te nemen. Met de Toekomstplanner
biedt Interpolis hiervoor een eenvoudige en glasheldere oplossing. De
veranderingen hebben grote consequenties voor de markt van levens
verzekeringen. Niettemin realiseerde Interpolis in deze veranderende
marktomstandigheden een fraaie omzetstijging in Nederland van 11% tot
EUR 2.008 (1.807) miljoen. Als gevolg van het besluit om de activiteiten
in het buitenland te beperken daalde de omzet hiervan met EUR 326
Interpolis in topvijf van schadeverzekeraars
Door het aanbieden van integrale oplossingen en nieuwe producten
wil Interpolis blijven inspelen op de veranderende klantbehoeften. Een
goed voorbeeld van productinnovatie is de No-Claim garantie® voor
particulieren. Met dit product kan de klant zich verzekeren tegen de
mogelijkheid zijn no-claim te verliezen bij schade aan zijn voertuig.
Met een marktaandeel van circa 11% op het gebied van particuliere
schadeverzekeringen behoort Interpolis tot de topvijf van Nederlandse
schadeverzekeraars. De klanttevredenheid in het schadebedrijf bleef het
afgelopen jaar stabiel op 7,5. De totale omzet van de schadeverzeke-
Kernactiviteiten
47
Profilering in de markt door glasheldere oplossingen die door
de klant als passend worden ervaren.
Op termijn een markt
Streven naar partnerschap in distributie: behalve via het
aandeel van minimaal
Rabobankkanaafook substantieel groeien via het intermediair,
20% voor verzekeren
directe kanalen en samenwerkingsverbanden.
Rendement op het
Scherper sturen op risico en rendement.
eigen vermogen van
Profilering door 'operational excellence'.
minimaal 10%
ringsactiviteiten steeg met 17% tot EUR 1.498 (1.278) miljoen.
Naast de verzekeringen tegen verlies van en/of schade aan producten,
biedt Interpolis particulieren en bedrijven de mogelijkheid zich te ver
zekeren tegen arbeidsongeschiktheid en ziekte. Interpolis biedt deze
producten aan in combinatie met de daarbij behorende reïntegratie-
dienstverlening, zodat de klant zoveel mogelijk zorg op dit gebied uit
handen genomen wordt.
Via de Alles in één Polis® kunnen particulieren zich verzekeren tegen
schade. In 2004 steeg het aantal polissen met 7% tot 1,2 (1,1miljoen.
De premieomzet nam met EUR 63 miljoen toe tot EUR 634 (571) miljoen.
Voor bedrijven in het MKB en agrarische bedrijven is er de Bedrijven
Compact Polis tegen schade. Ondanks de matige economische omstan
digheden voor het MKB en het doorvoeren van noodzakelijke premie
verhogingen steeg het aantal afgesloten polissen met 5% tot 215.000.
De totale premieomzet bedroeg EUR 499 (432) miljoen. Dit is een stij
ging van 16%. In de agrarische sector heeft Interpolis een marktaandeel
van 50%.
De premieomzet van Mens Werk (arbeidsongeschiktheids- en loon
doorbetalingsverzekeringen) kwam het afgelopen jaar uit op EUR 365
(275) miljoen. Van de totale premieomzet van schadeverzekeringen is
78% afkomstig van de lokale Rabobanken.
Samenwerking met Zilveren Kruis Achmea
Na een afwezigheid van enkele jaren op het gebied van zorgverzekerin
gen heeft Interpolis eind 2004 met het product ZorgActief deze markt
opnieuw betreden. ZorgActief is het resultaat van de in 2004 gestarte
samenwerking met Zilveren Kruis Achmea. De verzekering is speciaal
ontwikkeld voor ondernemers en hun werknemers. Ondernemers
krijgen de garantie dat werknemers bij ziekte snel een beroep kunnen
doen op een specialist. ZorgActief kent zowel een ziekenfondsverzeke
ring als een particuliere ziektekostenverzekering.
Dienstverlening
Omzetstijging bij pensioenservices
Het pensioen is de afgelopen jaren veelvuldig in het nieuws geweest.
Niet alleen door gewijzigde wetgeving, maar ook door de versobering
van de pensioenregelingen als gevolg van de afgenomen dekkingsgraad
van de beleggingen. Dit stelt steeds hogere eisen aan de informatie
voorziening. Ook willen de klanten meer keuzemogelijkheden. Om aan
de toegenomen wensen van klanten tegemoet te kunnen komen, heeft
Interpolis in 2004 een begin gemaakt met het optimaliseren van haar
bedrijfsprocessen (operational excellence). De omzet van pensioenservices
steeg met 8% tot EUR 127 (118) miljoen. Met een marktaandeel van 20%
op dit gebied behoort Interpolis tot de grootste partijen in Nederland.
Moeilijk jaar voor arbo- en reïntegratieactiviteiten
De arbo- en reïntegratieactiviteiten stonden in 2004 onder druk als
gevolg van wijzigingen in de regelgeving, de moeilijke economische
situatie en een lager ziekteverzuim. Dit resulteerde in een omzetdaling
van 23% tot EUR 98 (128) miljoen. Ook de klanttevredenheid bij deze
activiteiten scoorde met een 5,6 veel lager dan de interne norm.
Uitbreiding distributienetwerk
Voor Interpolis zijn de lokale Rabobanken het belangrijkste distributieka
naal. In 2004 werd 76% van de premieomzet gerealiseerd door de lokale
banken. Het onafhankelijke intermediair is echter ook een belangrijk
distributiekanaal. Het directe kanaal (de internetsites en call-centers) is
Premieomzet schadeverzekeringen
in miljoenen euro's
Schade
particulieren
Schade
bedrijven
Mens Werk