Binnenlands retailbankbedrijf
Strategie en doelstellingen
"De vraag naar biologische
bloemen neemt toe, het
aanbod ook. In de biologische
sierteelt brengen wij vraag
en aanbod bij elkaar. Daarin
zijn we uniek."
n; --
30 Rabobank Groep jaarverslag 2004
Kor nactiviteiten Lokale Rabobanken en Obvion
Gang van zaken
Ondanks de beperkte groei van de economie kende het binnenlands
retailbankbedrijf een goed jaar. De baten groeiden met 4%, maar door
een stijging van de dotaties aan kredietvoorzieningen stond het resul
taat onder druk. Het resultaat steeg met 3%. Op de belangrijke hypothe-
kenmarkt hebben de lokale banken marktaandeel moeten inleveren.
Obvion won wel terrein, maar dit kon niet voorkomen dat het totale
marktaandeel van de groep daalde tot 25,2%. De afgelopen jaren zijn
steeds meer klanten gaan bankieren via internet. De website www.rabo-
bank.nl kreeg in 2004 niet alleen de meeste bezoekers, maar werd in
december van het verslagjaar door de gebruikers ook uitgeroepen tot
de beste financiële website van het jaar. De veranderende behoeften
van de klant - meer gebruik van directe kanalen en persoonlijk contact
als het de klant uitkomt - hebben geresulteerd in een strategische wijzi
ging van het vestigingenbeleid. Het aantal vestigingen zal in de toe
komst afnemen als gevolg van de veranderende vraag. Dit zal echter
meer dan volledig worden gecompenseerd door een stijging van het
aantal contactpunten, zoals geldautomaten.
Markt en klanten
De concurrentie op het gebied van financiële dienstverlening in
Nederland bleef onverminderd hevig. Dit heeft tot gevolg dat de winst
marges op financiële producten klein zijn en dat de marktaandelen
onder druk staan. De economie groeide in 2004 licht, vooral dankzij de
gestegen export. Het consumentenvertrouwen dat nodig is voor het
doorzetten van de groei was echter onvoldoende. De onzekere consu
ment hield de hand op de knip. Hierdoor namen de besparingen fors toe
Ondanks de kwakkelende economie ontwikkelde de hypotheekmarkt
zich positief. De totale kredietverlening van het binnenlands retailbank
bedrijf steeg het afgelopen jaar met 10% tot EUR 184,1 (167,7) miljard.
Van de kredietverlening is 69% afkomstig van particulieren, 20% van
handel, industrie en dienstverlening en 11 van de agrarische sector.
Kredietverlening naar sector
•-»
Hans Mulder, directeur Florganic, Nederland, biologische bloemenhandelaar en mede-initiatiefnemer van Bio Flora
Kernactiviteiten 31
Streven naar marktleiderschap
Rapportcijfer klanttevredenheid
in alle sectoren van de financiële
minimaal 7,5
dienstverlening in Nederland.
Uitbreiden fysieke contactpunten
De 'dichtbij-bank' van Nederland
naar circa 3.200
zijn en blijven, zowel fysiek als
Efficiencyratio van 67%
virtueel.
Particuliere klanten
De lokale Rabobanken bieden de particuliere klant een compleet pakket
financiële diensten. De klant kan een hypotheek afsluiten, betalen en
sparen, maar ook beleggen en verzekeringen afsluiten. Op het gebied
van beleggen wordt nauw samengewerkt met Robeco. Schretlen Co
verzorgt het vermogensbeheer voor vermogende klanten van de lokale
banken. Interpolis draagt zorg voor de verzekeringsproducten, zowel
levensverzekeringen als schadeverzekeringen, zoals de Alles in één Polis.
De particuliere kredietverlening steeg het afgelopen jaar met 12% tot
EUR 126,3 (113,2) miljard.
Marktaandeel hypotheken onder druk
Dankzij de lage kapitaalmarktrente en ondanks de zwakke conjunctuur
groeide de totale hypothekenmarkt in Nederland, met name door over-
sluitingen. De hypothecaire kredietverlening van het binnenlands retail
bankbedrijf nam in het verslagjaar met 12% toe tot EUR 124,9 (111,2)
miljard. De lokale Rabobanken konden de groei van de markt niet
bijbenen: het marktaandeel hypotheken daalde van 21,6% in 2003 naar
20,6% in 2004. Obvion, een joint venture van de Rabobank en het ABP
die hypotheken via het intermediair verkoopt, zag het marktaandeel wel
stijgen, van 4,1% naar 4,6%. Obvion is de afgelopen jaren sterk gegroeid.
Opgeteld kwam het marktaandeel van de lokale Rabobanken en Obvion
in 2004 uit op 25,2% (25,7%). Daarmee blijft de Rabobank Groep veruit
marktleider op de hypothekenmarkt.
Marktaandeel sparen vergroot
De spaarmarkt in Nederland groeide het afgelopen jaar met 8% tot
EUR 199,7 miljard. Marktleider Rabobank breidde haar marktaandeel in
2004 uit tot 39%. Een uitstekend resultaat, gezien de sterke concurrentie
op de spaarmarkt en het dalende marktaandeel van de afgelopen jaren.
Dit is mede te danken aan de introductie van Rabo InternetBonusSparen.
Dit product biedt een hogere rente, mits het saldo een heel kwartaal op
de rekening blijft staan. Het marktaandeel van de lokale banken bedroeg
36,1% en van Roparco 2,5%. Het totale bedrag aan spaargelden bij de
Rabobank Groep bedroeg ultimo 2004 EUR 77,7 (71,6) miljard. Dit is een
stijging van 9%. Hiervan is EUR 72,0 (65,8) miljard afkomstig van de lokale
Rabobanken. Internetsparen heeft de afgelopen jaren een grote vlucht
genomen.
Bediening van beleggingsklanten verbeterd
Om beleggende klanten beter van dienst te kunnen zijn heeft de
Rabobank eind 2003 een reorganisatie van de effectendienstverlening
in gang gezet. Er zijn zes serviceconcepten ontwikkeld, die variëren
van compleet vermogensbeheer en regelmatig advies tot het geheel
zelfstandig beleggen zonder advies. Klanten kiezen het concept dat
het best bij hen past. In de loop van het verslagjaar hebben de meeste
beleggingsklanten hun keuze gemaakt. Ongeveer de helft koos voor
zelfstandig beleggen zonder advies. Klanten gaven aan dat zij bij de
Rabobank naast Robecofondsen ook andere beleggingsfondsen willen
-r«.i uitwin .li»'.. - -