Medewerkers
24 Rabobank Groep jaarverslag 2004
Medewerkers 25
uit de nettowinst van de lokale banken werden ondersteund, is niet
te tellen. In het kader van de stimulering van de ledenbetrokkenheid
wordt dit 'coöperatieve dividend' in toenemende mate ook besteed
aan lokale communities, projecten, onderzoek en andere initiatieven
die bedoeld zijn voor hulp aan en/of (economische) ontwikkeling van
groepen leden/klanten. Het 'coöperatieve dividend' kan worden gezien
als het maatschappelijk voordeel dat de coöperatie de gemeenschap
biedt. De meerwaarde voor de individuele leden bestaat uit de moge
lijkheid om binnen hun lokale bank maximale invloed en zeggenschap
uit te oefenen op de bestemming van deze collectieve voordelen.
De afgelopen jaren is uitvoerig onderzocht, of de leden van de lokale
banken daarnaast via een ledenvoordeelsysteem ook individueel
materieel voordeel zou moeten worden geboden. De impact van de
eventuele introductie van zo'n systeem is groot, niet alleen in termen
van organisatie, maar ook in financiële zin. Besloten is met de lokale
Rabobanken nader van gedachten te wisselen over de commerciële
mogelijkheden hiervan ter versterking van de loyaliteit van klanten en
leden. De verwachting is dat hieruit in de loop van 2005 definitieve
conclusies kunnen worden getrokken.
Ratio s maken betrokkenheid zichtbaar
Nog met alle Rabobanken liggen op koers met het verankeren van
ledeninvloed en ledenzeggenschap. Wel is men het erover eens dat op
dit punt van alle banken een serieuze inspanning verwacht mag worden
en dat ze zich blijvend zullen inzetten om aan ledeninvloed en leden
zeggenschap een stevige invulling te geven. Met name onderwerpen
die voor de leden van direct belang zijn, zoals de aard en de kwaliteit
van de dienstverlening, de invulling van het lokale ledenbeleid en de
maatschappelijke betrokkenheid van de bank, zullen in het overleg met
de leden ter sprake komen. Banken gaan ook ratio's hanteren voor het
vaststellen van de mate van ledenbetrokkenheid en ledenparticipatie.
De streefwaarden voor deze ratio's worden door de banken zelf
bepaald. De ratio's zijn een middel om de toenemende betrokkenheid
van leden zichtbaarder te maken.
Hulpmiddelen voor banken
Op centraal niveau is in 2004 een aantal hulpmiddelen ontwikkeld om
lokale banken te helpen bij het behalen van hun ledendoelstellingen
In december 2004 hebben de lokale Rabobanken de eerste Thema
rapportage Leden ontvangen. Deze rapportage informeert de banken
over de ontwikkeling van een aantal indicatoren inzake het ledenbele,
Hiermee kunnen de banken:
objectief meten of hun doelstellingen uit het jaarplan worden
gerealiseerd;
concrete verbeteracties formuleren aan de hand van de historische
ontwikkeling;
benchmarken met andere lokale banken;
het belang en de ontwikkeling van het ledenbeleid bij medewerkers
onder de aandacht brengen.
Ledenbank van het jaar
In 2004 is ook de competitie 'Ledenbank van het jaar' gehouden.
Maandelijks is de ledenbank gekozen met het beste initiatief op het
gebied van ledeninvloed. Uit die winnaars is de beste ledenbank van I
het jaar gekozen: Rabobank Land van Cuijk Noord. Deze bank zocht de
leden op en organiseerde 15 bijeenkomsten in 15 verschillende kernen
Ruim 500 leden lieten horen wat ze vonden van de bank en dit werd
vertaald in een actielijst, waar de leden de bank aan konden houden.
Alle lokale initiatieven die ingestuurd zijn voor de ledenbankcompetitiel
zijn gebundeld in het boek 'Leren van leden', dat op de algemene
vergadering in juni 2004 aan de banken is overhandigd.
www.rabobankgroep.nl/leden
De Rabobank Groep is volop in beweging.
De lokale Rabobanken en Rabobank Nederland
maken een ingrijpende transformatieperiode
door. Als gevolg van de veranderende klanten
wensen en markten passen de banken hun dis
tributie- en kantoorformules aan. Daar komen
de vele onderlinge fusies nog bij. Op haar beurt
heeft Rabobank Nederland via Operatie Service
een reorganisatie in gang gezet om beter te
kunnen inspelen op de servicebehoefte van een
kleiner aantal grote, geprofessionaliseerde banken.
Dit alles heeft onlosmakelijke consequenties voor
de medewerkers.
Met het oog op de vele veranderingen heeft de Rabobank in 2004
haar personeelsbeleid herijkt. Het beleid is verwoord in het document
'Mensen maken de bank'. Daarin staan de belangrijkste eisen die we
aan onze medewerkers stellen: klantfocus, bereidheid tot samenwerken
en resultaatgerichtheid. Vakkennis is daarbij essentieel. Werken bij de
Rabobank betekent je vak verstaan en ook zelf in je vakkennis inves
teren door het volgen van opleidingen en door kennisuitwisseling en
pnderlinge coaching. Managers moeten worden ervaren als gedreven
ondernemers. Ze hebben elan, weten anderen op natuurlijke wijze te
Inspireren en enthousiasmeren en stellen hun medewerkers in staat om
te scoren. Om dat alles te bereiken stoelt het personeelsbeleid van de
Rabobank op drie pijlers: prestatie, ontwikkeling en plezier. Presteren is
nodig om samen de ambities van de bank en haar klanten te realiseren.
Persoonlijke ontwikkeling in gedrag en kennis is vereist om te kunnen
blijven presteren. En wie zijn werk leuk vindt, met plezier met klanten
bezig is en een goede relatie met zijn collega's en manager heeft, boekt
betere resultaten en blijft langer mentaal en fysiek gezond.
Operatie Service
Het groter en professioneler worden van de lokale
Rabobanken heeft grote consequenties voor de ondersteu
ning door Rabobank Nederland en voor de daarbij betrokken
medewerkers. Onder de naam Operatie Service is in het ver
slagjaar in kaart gebracht hoe de organisatie van het centrale
apparaat beter op de lokale banken kan worden afgestemd.
Dit heeft per 1 januari 2005 geleid tot een nieuwe organisato
rische inrichting, die nauw aansluit op de structuur bij lokale
banken. Operatie Service levert een kostenbesparing op van
EUR 200 miljoen, die resulteert uit een efficiencyslag binnen
Rabobank Nederland en een verwachte vermindering van
de personeelsbezetting met 1.200 fte's. In het kader van de
operatie zijn in totaal zestig verbeterpunten vastgesteld, zoals
vermindering van overlap in activiteiten, terugdringing van
de administratieve lastendruk, beperking van projecten, cen
tralisatie van activiteiten en uitbesteding van diensten, zoals
catering en postverspreiding.
"De wereldwijde wijnindustrie heeft te
kampen met een overschot. Hierdoor zijn
de prijzen gedaald en de marges onder
heden toch groeien. Dit geldt zeker voor
Australische wijnen, waarvan de makkelijk
toegankelijke wijnen goed ontvangen
druk komen te staan. Als je onderscheidend worden. De wijnen uit West-Australië,
bent, kun je in dergelijke marktomstandig- waar Vasse Felix een van de oudste
producenten is, zijn door het koelere
klimaat lichter en droger in vergelijking
met andere Australische wijnen."
Arend Heijbroek, global industry specialist Wine Spirits, Rabobank International, Nederland