m
"De concurrentie in de vlees
verwerkende industrie is hier fel.
Om te overleven hebben we
onze fabrieken en processen
gemoderniseerd zodat we
voldeden aan de 'best practice'
binnen onze industrie.
Met succes: vorig jaar hebben
we een recordwinst geboekt."
Wereldwijd nummer één in food agrimarkt
Internationale ambities
Rabobank Groep jaarverslag 2004
Strategie 15
afhandeling van effectentransacties voor de Friesland Bank - een voor
beeld van 'white labelling' - draagt bij aan de gewenste kostendaling.
Een voorbeeld van 'cost sharing' op effectengebied is het in 2004
samen met het Belgische KBC opgerichte grensoverschrijdende platform
voor de afwikkeling van effectentransacties. Het doel van deze joint
venture is een aanzienlijke verlaging van de kostprijs van effectentrans
acties, die uiteindelijk ten goede komt aan klanten.
Toegevoegde waarde van de dochters
De dochters van Rabobank Nederland moeten een belangrijke bijdrage
leveren aan de realisatie van de marktleiderschapsambitie van de
Rabobank Groep. Naast het behalen van een aantrekkelijk rendement
uit de eigen autonome activiteiten hebben ze tot doel de strategische
positie en het imago van de Rabobank in binnen- en buitenland te
versterken en het algehele risicoprofiel te verbeteren. De dochters
vervullen de rol van competentiecentrum voor de lokale banken.
Bovendien bedienen ze vrijwel allemaal een eigen klantenkring buiten
die van de aangesloten lokale Rabobanken.
Identiteit als kracht
De Rabobank maakt bewust gebruik van haar coöperatieve karakter
bij het realiseren van marktleiderschap in Nederland. De leden van de
lokale Rabobanken zijn het tastbare bewijs dat de Rabobank 'een andere
bank' is. Dankzij het lidmaatschap ontstaat een unieke gelegenheid
voor de bank om de binding met de markt te versterken. Als klanten dj
bank daadwerkelijk als betrokken, dichtbij en toonaangevend ervaren,
biedt dit tal van mogelijkheden. Het is aan de lokale banken om hier
nader invulling aan te geven. Bijvoorbeeld door optimaal gebruik te
maken van de mogelijkheid om vertegenwoordigers van het leden- er
klantenbestand in ledenraden, klankbordgroepen en panels te raad
plegen. Ook kunnen lokaal zogeheten communities worden opgezet,
discussiegroepen rond bepaalde thema's.
'De nieuwe Rabobank'
De lokale Rabobanken ontwikkelen zich versneld tot grotere en meer
zelfbewuste entiteiten die ook de bovenkant van de markt kunnen
bestrijken. In het verslagjaar werd samen met de lokale banken con
sensus bereikt over de contouren van 'de nieuwe Rabobank'. Het is de
uitkomst van de discussie met de lokale banken over de najaar 2003
gezamenlijk vastgestelde uitgangspunten in het kader van de toekomsj
verkenning 'Visie Rabobank 2005+'.
'De nieuwe Rabobank' is een lokale bank die voldoende omvang en
kwaliteit heeft om klanten zelfstandig complexe financiële diensten te
kunnen verlenen en die tegelijkertijd klein genoeg is om de klantbelof
ten dichtbij en betrokken' te kunnen blijven waarmaken. Opschaling
via onderlinge fusies gericht op kwaliteitsverhoging en efficiency
verbetering is daarbij een voorwaarde. Getuige de vele lopende fusies
van lokale Rabobanken wordt dit model breed onderschreven. Deze
beweging zal zich voltrekken in lijn met de in het verslagjaar door de
lokale Rabobanken geaccordeerde nieuwe 'Rabokaart' van Nederland,
bestaande uit 150 werkgebieden en evenzoveel grotere lokale banken.
De beweging naar een kleiner aantal lokale banken met een grotere
omvang zal echter niet ten koste gaan van de 'dichtbij'-belofte, maar
dankzij gebruikmaking van innovatieve distributieformules juist gepaard
gaan met een uitbreiding van het aantal klantencontactpunten. Verwacht
wordt dat het aantal contactpunten in de komende jaren met 10% zal
toenemen tot 3.200. Schaalvergroting en professionalisering betekenen
ook dat de lokale Rabobanken in de toekomst meer manoeuvreerruimte
krijgen. Zij krijgen maximale ruimte om lokaal ondernemerschap te
tonen. Zelfstandige bediening van steeds grotere zakelijke klanten met
een complexere financiële behoefte vormt hiervan een voorbeeld.
Internationaal bouwt de Rabobank Groep voort op haar intrinsieke
kracht. Die ligt in belangrijke mate opgesloten in de uitgebreide kennis
van en ervaring met retail ban kieren en de food agribusiness. De inter
nationale strategie van de Rabobank Groep is daarom primair gericht
op het bereiken van een wereldwijd leidende positie als internationale
food agribank, waar mogelijk in samenhang met retailactiviteiten in
de niet-stedelijke gebieden van veelbelovende landen.
Mondiale food agristrategie
Deze internationale nichestrategie is gericht op aanwezigheid in de
belangrijkste food agrilanden van de wereld en het verwerven van
een belangrijke financiële schakelfunctie binnen de internationale
agrarische handelsstromen. De strategie wordt uitgevoerd door
Rabobank International, de internationale corporate en investmentbank
van de Rabobank Groep. Rabobank International streeft in dit kader
naar een wereldwijd leidende positie in de bediening van de agri- en
voedingsmiddelenindustrie, alsmede van de internationale agrarische
handelshuizen.
Om voor deze klanten concurrerend te kunnen zijn, heeft Rabobank
International ook grote multinationals buiten de food agrisector en
financiële instellingen als klant. Leidend voor de verdere ontwikkeling
van het internationale bedrijf is echter het zeker stellen van het vermo
gen om op continue basis in de financiële behoeften van kernklanten
in de food agribusiness te kunnen voorzien en om te kunnen voldoen
aan de groepsbehoeften op het gebied van funding en van solvabili-
teits- en liquiditeitsmanagement.
Dankzij haar mondiale nichestrategie heeft Rabobank International
inmiddels goede posities verworven in met name Australië/Nieuw-
Zeeland en de VS, waar via selectieve acquisities ook aan food agri
gerelateerde retailactiviteiten zijn ontwikkeld.
In opkomende food agrilanden eerst focussen op
retailactiviteiten
Ook in opkomende landen met een groot food agri potentieel wil
de Rabobank een positie opbouwen. Kenmerkend voor deze landen is
dat de agrarische sector aan de vooravond van een aantal consolidatie
slagen staat. Dit betekent dat het merendeel van de daarin opererende
food agribedrijven aanvankelijk nog klein van omvang zal zijn. Daarom
is Rabobank International in opkomende landen in eerste instantie geïn
teresseerd in het verwerven van, of deelnemen in banken die een sterke
retailpositie hebben buiten de grote steden bij particulieren, het MKB
en in de primaire agrarische sector.
Som Lewis, voorzitter AFFCO, Nieuw-Zeeland, een leidend lam- en vleesverwerkingsbedrijf