a i mm Z— Turbulent 60 Rabobank Groep Jaarverslag 2003 leiderschapsprogramma en een opleiding voor resultaatgericht managen. Voor medewerkers is in 2003 nadrukkelijker gefocust op opleidingen die daadwerkelijk nodig zijn. Nu en in de toekomst. Manager en medewerker leggen afspraken daarover vast in een Persoonlijk Ontwikkelingsplan. Veel vakgerichte opleidingen zijn in 2003 via internet aangeboden. Dit bespaart zowel de werknemer als de werkgever tijd. De directe oplei- dingskosten bedroegen in 2003 EUR 80 (79) miljoen. Managementonwikkeling In 2002 is begonnen met het in kaart brengen van het potentieel en de ambities van medewerkers in de hogere functieniveaus van de lokale banken en Rabobank Nederland. Deze exercitie is in 2003 voltooid. Op basis van de uitkomsten en de wensen van lokale Rabobanken is een vernieuwd mananagement-developmentbeleid ingevoerd. Dit voorziet voor topfuncties in een centraal expertisecentrum voor loopbaanbege leiding en in-, door- en uitstroom. Voor de overige functies bieden regionale HR-samenwerkingsverbanden van lokale Rabobanken daar waar wenselijk loopbaanbegeleiding. Ook begeleiden zij medewerkers naar een andere baan in de regio. Door dit alles kunnen nu loopbaan oplossingen worden geboden voor alle medewerkers van de Rabobank. Verheugend is het feit dat het beleid om de participatie van vrouwen in de hogere functieniveaus te stimuleren langzaam maar zeker zijn vruch ten afwerpt. In 2002 bekleedde 15,6% van de vrouwen een hogere- of managementfunctie. In 2003 is dat percentage gestegen naar 16,7. Daarmee nam het aantal vrouwen in deze groep relatief gezien ten opzichte van 2000 met 63% toe. Het aantal mannen in dezelfde groep steeg ten opzichte van 2000 met 21,7%. Toonaangevende werkgever Ondanks de druk op de werkgelegenheid blijven de Rabobankmede- werkers zeer tevreden over hun werkgever, zo bleek uit het onderzoek naar het arbeidsklimaat in 2003. De Rabobank doet het op tien van de twaalf onderzochte items beter dan andere grootbedrijven. Net als in 2002 behoeven de onderwerpen 'samenwerken'en 'leidinggeven'nog verbetering, maar het verschil met andere bedrijven wordt kleiner. Ook extern wordt de Rabobank Groep gewaardeerd als werkgever. De groep kwam in 2003 in onderzoeken van de bladen Intermediair en Manage ment Team uit de bus als de op één na beste werkgever van Nederland. 'Onze bank is heel opleidingsgericht. Zo'n 70% van onze medewerkers volgt een opleiding. Vakspecifieke cursussen, vaardigheids- en verkooptrainingen, coachingscursussen, noem maar op. Daarnaast stimuleren we sommige mede werkers om een hbo-opleiding te volgen. Zodat ze in de toekomst breder inzetbaar zijn en meer mogelijkheden hebben. Zelf heb ik in 2003 de training 'resultaatgericht managen in een turbulente omgeving' gevolgd. Het was afwisselend, intensief én turbulent. Door de nodige feedback van medecursisten en eigen medewerkers heb ik daardoor mijn eigen optreden kunnen Medewerkers 61 En om professioneler te werken. Maar daarbij is opleiding alleen niet voldoende. Ook het maken van heldere taakafspraken en het stellen van duidelijke doelen spelen een belangrijke rol.' Eigen pensioenbijdrage medewerkers In juni 2003 werd de vierde Rabobank-CAO afgesloten. Een belangrijke verandering was er op het onderdeel pensioenen. In goed overleg met de bonden bereikte de bank overeenstemming over een eigen bijdrage van de medewerkers in de pensioenpremie. Medewerkers die op 1 januari 2004 of later in dienst zijn gekomen, betalen direct een volledige eigen bijdrage. Medewerkers die voor die datum al bij de Rabobank werkten, gaan pas in 2014 een eigen bijdrage betalen. Verder voorziet de CAO in een salarisverhoging van 2,5% en is afgesproken dat per 1 januari 2005 een nieuw en meer resultaatgericht beoordelings- en beloningssysteem in werking treedt. Dit is een jaar later dan aanvankelijk gepland, omdat gebleken is dat een goede invoering meer tijd vergt. Het jaar 2004 wordt gebruikt als voorbereidingsjaar. www.rabobankgroep.nl/werken verbeteren. Zo ben ik sinds die training makkelijker bereikbaar voor medewerkers en meer betrokken bij hun dagelijkse werk. Al die opleidingen zijn nodig om de razend snelle ontwikkelingen bij te kunnen houden. Corine Neirinckx, manager Particulieren bij Rabobank Nieuwerkerk-Moordrecht.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2003 | | pagina 33