a i
mm
Z—
Turbulent
60 Rabobank Groep Jaarverslag 2003
leiderschapsprogramma en een opleiding voor resultaatgericht managen.
Voor medewerkers is in 2003 nadrukkelijker gefocust op opleidingen die
daadwerkelijk nodig zijn. Nu en in de toekomst. Manager en medewerker
leggen afspraken daarover vast in een Persoonlijk Ontwikkelingsplan.
Veel vakgerichte opleidingen zijn in 2003 via internet aangeboden. Dit
bespaart zowel de werknemer als de werkgever tijd. De directe oplei-
dingskosten bedroegen in 2003 EUR 80 (79) miljoen.
Managementonwikkeling
In 2002 is begonnen met het in kaart brengen van het potentieel en de
ambities van medewerkers in de hogere functieniveaus van de lokale
banken en Rabobank Nederland. Deze exercitie is in 2003 voltooid. Op
basis van de uitkomsten en de wensen van lokale Rabobanken is een
vernieuwd mananagement-developmentbeleid ingevoerd. Dit voorziet
voor topfuncties in een centraal expertisecentrum voor loopbaanbege
leiding en in-, door- en uitstroom. Voor de overige functies bieden
regionale HR-samenwerkingsverbanden van lokale Rabobanken daar
waar wenselijk loopbaanbegeleiding. Ook begeleiden zij medewerkers
naar een andere baan in de regio. Door dit alles kunnen nu loopbaan
oplossingen worden geboden voor alle medewerkers van de Rabobank.
Verheugend is het feit dat het beleid om de participatie van vrouwen in
de hogere functieniveaus te stimuleren langzaam maar zeker zijn vruch
ten afwerpt. In 2002 bekleedde 15,6% van de vrouwen een hogere- of
managementfunctie. In 2003 is dat percentage gestegen naar 16,7.
Daarmee nam het aantal vrouwen in deze groep relatief gezien ten
opzichte van 2000 met 63% toe. Het aantal mannen in dezelfde groep
steeg ten opzichte van 2000 met 21,7%.
Toonaangevende werkgever
Ondanks de druk op de werkgelegenheid blijven de Rabobankmede-
werkers zeer tevreden over hun werkgever, zo bleek uit het onderzoek
naar het arbeidsklimaat in 2003. De Rabobank doet het op tien van de
twaalf onderzochte items beter dan andere grootbedrijven. Net als in
2002 behoeven de onderwerpen 'samenwerken'en 'leidinggeven'nog
verbetering, maar het verschil met andere bedrijven wordt kleiner. Ook
extern wordt de Rabobank Groep gewaardeerd als werkgever. De groep
kwam in 2003 in onderzoeken van de bladen Intermediair en Manage
ment Team uit de bus als de op één na beste werkgever van Nederland.
'Onze bank is heel opleidingsgericht.
Zo'n 70% van onze medewerkers volgt
een opleiding. Vakspecifieke cursussen,
vaardigheids- en verkooptrainingen,
coachingscursussen, noem maar op.
Daarnaast stimuleren we sommige mede
werkers om een hbo-opleiding te volgen.
Zodat ze in de toekomst breder inzetbaar
zijn en meer mogelijkheden hebben. Zelf
heb ik in 2003 de training 'resultaatgericht
managen in een turbulente omgeving'
gevolgd. Het was afwisselend, intensief én
turbulent. Door de nodige feedback van
medecursisten en eigen medewerkers heb
ik daardoor mijn eigen optreden kunnen
Medewerkers
61
En om professioneler te werken. Maar
daarbij is opleiding alleen niet voldoende.
Ook het maken van heldere taakafspraken
en het stellen van duidelijke doelen spelen
een belangrijke rol.'
Eigen pensioenbijdrage medewerkers
In juni 2003 werd de vierde Rabobank-CAO afgesloten. Een belangrijke
verandering was er op het onderdeel pensioenen. In goed overleg met
de bonden bereikte de bank overeenstemming over een eigen bijdrage
van de medewerkers in de pensioenpremie. Medewerkers die op
1 januari 2004 of later in dienst zijn gekomen, betalen direct een volledige
eigen bijdrage. Medewerkers die voor die datum al bij de Rabobank
werkten, gaan pas in 2014 een eigen bijdrage betalen. Verder voorziet
de CAO in een salarisverhoging van 2,5% en is afgesproken dat per
1 januari 2005 een nieuw en meer resultaatgericht beoordelings- en
beloningssysteem in werking treedt. Dit is een jaar later dan aanvankelijk
gepland, omdat gebleken is dat een goede invoering meer tijd vergt.
Het jaar 2004 wordt gebruikt als voorbereidingsjaar.
www.rabobankgroep.nl/werken
verbeteren. Zo ben ik sinds die training
makkelijker bereikbaar voor medewerkers
en meer betrokken bij hun dagelijkse werk.
Al die opleidingen zijn nodig om de razend
snelle ontwikkelingen bij te kunnen houden.
Corine Neirinckx, manager Particulieren bij Rabobank Nieuwerkerk-Moordrecht.