Medewerkers w 58 Rabobank Groep Jaarverslag 2003 Klanten regelen hun bankzaken steeds meer zelf. Zij komen in toenemende mate alleen nog voor advies en complexe producten naar de kantoren van de Rabobank. Daardoor vervallen banen en wordt er bij medewerkers een beroep gedaan op andere competenties en vaardigheden. De Rabobank begeleidt haar medewerkers bij die veranderingen. Intern en extern werden de HR-inspanningen van de bank in 2003 hoog gewaardeerd. De Rabobank Groep hecht veel waarde aan een goed HR-beleid.Om klanten ook in de toekomst goed te kunnen bedienen, vormen deskun dige en enthousiaste medewerkers en goed management en bestuur de succesfactoren. Zij zijn immers de menselijke verbinding tussen de ambities van de Rabobank en haar klanten. De Rabobank Groep ziet goede arbeidsvoorwaarden en een voortdurende ontwikkeling van managers en medewerkers dan ook als voorwaarden voor het realiseren van haar strategie. Minder personeel Het aantal arbeidsplaatsen is in 2003 verder afgenomen. Als gevolg van efficiencyprogramma's en een veranderde klantbediening vervielen er bij de gezamenlijke lokale Rabobanken 1.921 fte's (in 2002:1.643). Dit is inclusief 190 medewerkers die door de verkoop van de activiteit Reizen buiten de Rabobank kwamen te werken. Bij Rabobank Nederland (inclusief Rabofacet en Rabobank International Nederland) daalde het aantal mensjaren licht, van 6.832 eind 2002 naar 6.763 ultimo 2003. De personeelsreductie is zonder gedwongen ontslagen verlopen.Tijdelijke contracten werden niet verlengd, externe medewerkers werden zoveel mogelijk vervangen door eigen medewerkers en vacatures werden niet of alleen met interne medewerkers gevuld. Boventallige medewerkers zijn overeenkomstig het Sociaal Statuut begeleid naar een nieuwe baan, binnen dan wel buiten de groep. Door de personele krimp konden de personeelskosten goed in bedwang gehouden worden. In 2003 stegen de personeelskosten 2% tot EUR 3,8 (3,7) miljard. Opleiding Door alle veranderingen is het belangrijk dat medewerkers breed inzet baar zijn en blijven. De Rabobank Groep investeert dan ook veel in de opleiding van medewerkers en managers. Zo is het opleidingsaanbod voor managers in 2003 verder uitgebreid met onder meer een nieuw Tg S Prinses Amalia wordt geboren. Verdeling personeelsbezetting Rabobank Groep 2003 (aantal medewerkers per ultimo) Nederland Buitenland Totaal 2003 2002 Lokaal bankbedrijf 34.733 34.733 36.657 Aangesloten banken 34.733 34.733 36.657 Wholesalebankbedrijf 1.099 4.190 5.289 4.786 Rabobank International 507 1.301 1.808 2.462 Rabobank International buitenlandse deelnemingen 2.083 2.083 1.725 Group Treasury 335 745 1.080 314 Rabobank Nederland Corporate Clients 257 61 318 285 Vermogensbeheer 1.604 594 2.198 2.153 Robeco Groep 1.101 588 1.689 1.769 Schretlen Co 224 224 210 Alex 175 175 Effectenbank Stroeve 99 99 141 Overig vermogensbeheer 5 6 11 33 Verzekeren Interpolis 5.965 31 5.996 5.901 Leasing De Lage Landen 778 1.717 2.495 2.317 Vastgoed 232 232 66 FGH Bank Rabo Vastgoed 153 79 153 79 66 Overig 6.112 6.112 6.216 Rabofacet 2.278 2.278 2.334 Product-markteenheden 1.530 1.530 1.526 Stafgroepen en Diensten 1.414 1.414 1.399 Marktmanagement 713 713 784 Obvion 138 138 121 Gilde 39 39 48 Overig - - 4 Rabobank Groep 50.523 6.532 57.055 58.096

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2003 | | pagina 32