Medewerkers
w
58 Rabobank Groep Jaarverslag 2003
Klanten regelen hun bankzaken steeds meer zelf.
Zij komen in toenemende mate alleen nog voor
advies en complexe producten naar de kantoren
van de Rabobank. Daardoor vervallen banen en
wordt er bij medewerkers een beroep gedaan
op andere competenties en vaardigheden. De
Rabobank begeleidt haar medewerkers bij die
veranderingen. Intern en extern werden de
HR-inspanningen van de bank in 2003 hoog
gewaardeerd.
De Rabobank Groep hecht veel waarde aan een goed HR-beleid.Om
klanten ook in de toekomst goed te kunnen bedienen, vormen deskun
dige en enthousiaste medewerkers en goed management en bestuur
de succesfactoren. Zij zijn immers de menselijke verbinding tussen de
ambities van de Rabobank en haar klanten. De Rabobank Groep ziet
goede arbeidsvoorwaarden en een voortdurende ontwikkeling van
managers en medewerkers dan ook als voorwaarden voor het realiseren
van haar strategie.
Minder personeel
Het aantal arbeidsplaatsen is in 2003 verder afgenomen. Als gevolg van
efficiencyprogramma's en een veranderde klantbediening vervielen er
bij de gezamenlijke lokale Rabobanken 1.921 fte's (in 2002:1.643).
Dit is inclusief 190 medewerkers die door de verkoop van de activiteit
Reizen buiten de Rabobank kwamen te werken. Bij Rabobank Nederland
(inclusief Rabofacet en Rabobank International Nederland) daalde het
aantal mensjaren licht, van 6.832 eind 2002 naar 6.763 ultimo 2003. De
personeelsreductie is zonder gedwongen ontslagen verlopen.Tijdelijke
contracten werden niet verlengd, externe medewerkers werden zoveel
mogelijk vervangen door eigen medewerkers en vacatures werden niet
of alleen met interne medewerkers gevuld. Boventallige medewerkers
zijn overeenkomstig het Sociaal Statuut begeleid naar een nieuwe baan,
binnen dan wel buiten de groep. Door de personele krimp konden de
personeelskosten goed in bedwang gehouden worden. In 2003 stegen
de personeelskosten 2% tot EUR 3,8 (3,7) miljard.
Opleiding
Door alle veranderingen is het belangrijk dat medewerkers breed inzet
baar zijn en blijven. De Rabobank Groep investeert dan ook veel in de
opleiding van medewerkers en managers. Zo is het opleidingsaanbod
voor managers in 2003 verder uitgebreid met onder meer een nieuw
Tg S Prinses Amalia
wordt geboren.
Verdeling personeelsbezetting Rabobank Groep 2003
(aantal medewerkers per ultimo)
Nederland Buitenland Totaal 2003 2002
Lokaal bankbedrijf
34.733
34.733
36.657
Aangesloten banken
34.733
34.733
36.657
Wholesalebankbedrijf
1.099
4.190
5.289
4.786
Rabobank International
507
1.301
1.808
2.462
Rabobank International buitenlandse deelnemingen
2.083
2.083
1.725
Group Treasury
335
745
1.080
314
Rabobank Nederland Corporate Clients
257
61
318
285
Vermogensbeheer
1.604
594
2.198
2.153
Robeco Groep
1.101
588
1.689
1.769
Schretlen Co
224
224
210
Alex
175
175
Effectenbank Stroeve
99
99
141
Overig vermogensbeheer
5
6
11
33
Verzekeren
Interpolis
5.965
31
5.996
5.901
Leasing
De Lage Landen
778
1.717
2.495
2.317
Vastgoed 232 232 66
FGH Bank
Rabo Vastgoed
153
79
153
79
66
Overig
6.112
6.112
6.216
Rabofacet
2.278
2.278
2.334
Product-markteenheden
1.530
1.530
1.526
Stafgroepen en Diensten
1.414
1.414
1.399
Marktmanagement
713
713
784
Obvion
138
138
121
Gilde
39
39
48
Overig - - 4
Rabobank Groep
50.523
6.532
57.055
58.096