Verzekeren 44 Rabobank Groep Jaarverslag 2003 reden verhuist een aantal Robecofondsen van Nederland naar Luxemburg en wordt daar samengevoegd met vergelijkbare Robecofondsen. De met deze beweging verbonden nieuwe kostenstructuur is een stuk transparanter. Robeco USA in New York zal het portefeuillebeheer voor haar rekening nemen van fondsen die uitsluitend in Noord-Amerika beleggen. De door acquisities in de Verenigde Staten verworven kennis en ervaring komen hiermee ook voor de Nederlandse particulier beschikbaar. Schretlen Co Voor Schretlen Co is het afgelopen jaar succesvol verlopen. Het beheerde en bewaard vermogen steeg met 23% tot EUR 4,7 (3,8) miljard. Schretlen heeft zijn dienstverlening verder uitgebreid door de komst van Rabobank Estate Management Services (REMS). Daarnaast is voor de (klein)kinderen van de cliënten van Schretlen een speciaal programma ontwikkeld, genaamd FutureS&Co. Door middel van onder andere workshops en bedrijfsbezoeken worden deze jongeren in een vroeg tijdig stadium vertrouwd gemaakt met alles wat met geld en beleggen te maken heeft. Effectenbank Stroeve Effectenbank Stroeve richt zich op de actieve particuliere en professio nele beleggers en onderscheidt zich de laatste jaren vooral door hoge rankings voor haar Europese research op fonds- en sectorniveau. Effectenbank Stroeve is in Nederland marktleider in de dienstverlening aan professionele cliënten, zoals onafhankelijke vermogensbeheerders en orderremisiers. In 2003 heeft Effectenbank Stroeve haar beheerde en bewaarde vermogen met 27% zien stijgen tot EUR 2,4 (1,9) miljard. Alex De internetbroker Alex is marktleider in Nederland op het gebied van online beleggen. Alex richt zich specifiek op de actieve particuliere belegger en biedt de mogelijkheid zelfstandig en tegen scherpe tarieven te handelen op verschillende beurzen. Alex, meermalen uitgeroepen tot de beste internetbroker van Nederland, introduceerde eind 2003 de Alex Academy. Beleggers kunnen hier op verschillende niveaus een compleet educatietraject volgen. Alex is de grootste aanbrenger van particuliere orders op zowel de Euronext-effectenbeurs als de Euronext- derivatenbeurs. www.robeco.nl,www.schretlen.com,www.stroeve.nl en www.alex.nl Kerngegevens beleggen 2003 2002 mutatie Resultaten (in miljoenen euro's) Totaal baten 620 586 6% Totaal bedrijfslasten 463 459 1% Operationeel resultaat 157 127 24% Beheerd vermogen (in miljarden euro's) 184 168 10% - Voor klanten 132 117 13% - Beleggingsportefeuille 52 51 1% Aantal orders (in miljoenen) - Effecten- en optieorders lokale banken 1.8 1,8 3% - Huisfondsenorders lokale banken 1,0 1,1 -14% - Alex 2,0 1,7 20% Nederland wordt opgeschrikt door weer een geval van zinloos Aantal fte's* 2.050 2.030 1% geweld. Inclusief acquisitie Alex. Verzekeren 45 Interpolis heeft zich na het moeilijke jaar 2002 goed weten te herstellen in 2003. Zowel het beleggingsresultaat als het resultaat uit gewone bedrijfsvoering ontwikkelden zich positief. Ook werden de marktposities versterkt en kwam de dienstverlening van Interpolis in drie onafhanke lijke onderzoeken zeer goed uit de bus.Toch was niet ieder onderdeel succesvol. Bij Mens Werk en Schade Bedrijven vielen de resultaten tegen. Interpolis richt zich op het aanbieden van verzekeringen, bedrijfszorg (arbo en reïntegratie) en pensioenen. Het bedrijf streeft naar klantwaarde en marktleiderschap en kiest voor een onderscheidende profilering. Interpolis wil van betekenis zijn voor klanten op een wijze die bij haar klanten past, en wil mensen in staat stellen rationeel om te gaan met hun onzekerheden. Risico's herkennen, schade waar mogelijk voorkomen en waar nodig verzekeren. In 2003 groeide de premieomzet verzekeren met 6% tot EUR 3,9 miljard en de omzet dienstverlening (met name persioenservices en arbo en reïntegratie) met 15% tot EUR 279 miljoen. Klantwaarde Dat Interpolis goed presteert op het terrein van klantwaarde is in 2003 bevestigd door drie onafhankelijke externe onderzoeken. Uit een perfor mance onderzoek van IG&H Management Consultants bij banken en tussenpersonen waarin levensverzekeringsmaatschappijen onderling met elkaar worden vergeleken scoorde Interpolis goed.de dienstverle ning werd gewaardeerd met een 7,3. Met name de dienstverlening van de binnendienst.de fiscaal juristen en het administratieve proces werden als zeer goed beoordeeld. Met deze goede performance levert Interpolis volgens het onderzoek de beste dienstverlening van alle grote verzeker aars in Nederland. In een onderzoek van de vergelijkingssite lndepender.nl krijgt Interpolis goede rapportcijfers voor het product autoverzekeringen. Onderzocht werd hoe consumenten denken over hun verzekeraar. Interpolis scoort met een 7,6 bij de drie beste aanbieders. Het zakentijdschrift Management Team heeft onderzoek gedaan naar de waardering van klanten voor bedrijven in de sector business finance.Van de onderzochte verzekeraars krijgt Interpolis de mooiste rapportcijfers: 7,05. Ontwikkeling verzekeringsactiviteiten Interpolis heeft in 2003 haar positie als marktleider op het gebied van particuliere levensverzekeringen versterkt. Na in 2002 terrein te hebben verloren werd in 2003 het marktaandeel met 4% vergroot tot 15%. Dit is het gevolg van gerichte reclamecampagnes in samenwerking met de lokale Rabobanken. De totale premie voor levensverzekeringen bedroeg het afgelopen jaar EUR 2.436 miljoen, een stijging van 13%. Daarvan had EUR 2.213 miljoen betrekking op individuele levensverzekeringen en EUR 223 miljoen op collectieve verzekeringen. De omzet van schadeverzekeringsactiviteiten groeide in 2003 met 7% tot EUR 1.278 miljoen. De stijging is zowel aan een toename van het aantal pakketpolissen te danken als aan het toegenomen aantal verzekeringen per polis. De premieomzet herverzekering was EUR 179 miljoen,

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2003 | | pagina 25