Verzekeren
44 Rabobank Groep Jaarverslag 2003
reden verhuist een aantal Robecofondsen van Nederland naar Luxemburg
en wordt daar samengevoegd met vergelijkbare Robecofondsen. De
met deze beweging verbonden nieuwe kostenstructuur is een stuk
transparanter. Robeco USA in New York zal het portefeuillebeheer voor
haar rekening nemen van fondsen die uitsluitend in Noord-Amerika
beleggen. De door acquisities in de Verenigde Staten verworven kennis
en ervaring komen hiermee ook voor de Nederlandse particulier
beschikbaar.
Schretlen Co
Voor Schretlen Co is het afgelopen jaar succesvol verlopen. Het
beheerde en bewaard vermogen steeg met 23% tot EUR 4,7 (3,8) miljard.
Schretlen heeft zijn dienstverlening verder uitgebreid door de komst
van Rabobank Estate Management Services (REMS). Daarnaast is voor de
(klein)kinderen van de cliënten van Schretlen een speciaal programma
ontwikkeld, genaamd FutureS&Co. Door middel van onder andere
workshops en bedrijfsbezoeken worden deze jongeren in een vroeg
tijdig stadium vertrouwd gemaakt met alles wat met geld en beleggen
te maken heeft.
Effectenbank Stroeve
Effectenbank Stroeve richt zich op de actieve particuliere en professio
nele beleggers en onderscheidt zich de laatste jaren vooral door hoge
rankings voor haar Europese research op fonds- en sectorniveau.
Effectenbank Stroeve is in Nederland marktleider in de dienstverlening
aan professionele cliënten, zoals onafhankelijke vermogensbeheerders
en orderremisiers. In 2003 heeft Effectenbank Stroeve haar beheerde en
bewaarde vermogen met 27% zien stijgen tot EUR 2,4 (1,9) miljard.
Alex
De internetbroker Alex is marktleider in Nederland op het gebied van
online beleggen. Alex richt zich specifiek op de actieve particuliere
belegger en biedt de mogelijkheid zelfstandig en tegen scherpe tarieven
te handelen op verschillende beurzen. Alex, meermalen uitgeroepen tot
de beste internetbroker van Nederland, introduceerde eind 2003 de
Alex Academy. Beleggers kunnen hier op verschillende niveaus een
compleet educatietraject volgen. Alex is de grootste aanbrenger van
particuliere orders op zowel de Euronext-effectenbeurs als de Euronext-
derivatenbeurs.
www.robeco.nl,www.schretlen.com,www.stroeve.nl en www.alex.nl
Kerngegevens beleggen
2003
2002
mutatie
Resultaten (in miljoenen euro's)
Totaal baten
620
586
6%
Totaal bedrijfslasten
463
459
1%
Operationeel resultaat
157
127
24%
Beheerd vermogen (in miljarden euro's)
184
168
10%
- Voor klanten
132
117
13%
- Beleggingsportefeuille
52
51
1%
Aantal orders (in miljoenen)
- Effecten- en optieorders lokale banken
1.8
1,8
3%
- Huisfondsenorders lokale banken
1,0
1,1
-14%
- Alex
2,0
1,7
20%
Nederland wordt opgeschrikt
door weer een geval van zinloos
Aantal fte's*
2.050
2.030
1%
geweld.
Inclusief acquisitie Alex.
Verzekeren 45
Interpolis heeft zich na het moeilijke jaar 2002
goed weten te herstellen in 2003. Zowel het
beleggingsresultaat als het resultaat uit gewone
bedrijfsvoering ontwikkelden zich positief. Ook
werden de marktposities versterkt en kwam de
dienstverlening van Interpolis in drie onafhanke
lijke onderzoeken zeer goed uit de bus.Toch was
niet ieder onderdeel succesvol. Bij Mens Werk
en Schade Bedrijven vielen de resultaten tegen.
Interpolis richt zich op het aanbieden van verzekeringen, bedrijfszorg
(arbo en reïntegratie) en pensioenen. Het bedrijf streeft naar klantwaarde
en marktleiderschap en kiest voor een onderscheidende profilering.
Interpolis wil van betekenis zijn voor klanten op een wijze die bij haar
klanten past, en wil mensen in staat stellen rationeel om te gaan met
hun onzekerheden. Risico's herkennen, schade waar mogelijk voorkomen
en waar nodig verzekeren. In 2003 groeide de premieomzet verzekeren
met 6% tot EUR 3,9 miljard en de omzet dienstverlening (met name
persioenservices en arbo en reïntegratie) met 15% tot EUR 279 miljoen.
Klantwaarde
Dat Interpolis goed presteert op het terrein van klantwaarde is in 2003
bevestigd door drie onafhankelijke externe onderzoeken. Uit een perfor
mance onderzoek van IG&H Management Consultants bij banken en
tussenpersonen waarin levensverzekeringsmaatschappijen onderling
met elkaar worden vergeleken scoorde Interpolis goed.de dienstverle
ning werd gewaardeerd met een 7,3. Met name de dienstverlening van
de binnendienst.de fiscaal juristen en het administratieve proces werden
als zeer goed beoordeeld. Met deze goede performance levert Interpolis
volgens het onderzoek de beste dienstverlening van alle grote verzeker
aars in Nederland.
In een onderzoek van de vergelijkingssite lndepender.nl krijgt Interpolis
goede rapportcijfers voor het product autoverzekeringen. Onderzocht
werd hoe consumenten denken over hun verzekeraar. Interpolis scoort
met een 7,6 bij de drie beste aanbieders. Het zakentijdschrift Management
Team heeft onderzoek gedaan naar de waardering van klanten voor
bedrijven in de sector business finance.Van de onderzochte verzekeraars
krijgt Interpolis de mooiste rapportcijfers: 7,05.
Ontwikkeling verzekeringsactiviteiten
Interpolis heeft in 2003 haar positie als marktleider op het gebied van
particuliere levensverzekeringen versterkt. Na in 2002 terrein te hebben
verloren werd in 2003 het marktaandeel met 4% vergroot tot 15%. Dit is
het gevolg van gerichte reclamecampagnes in samenwerking met de
lokale Rabobanken. De totale premie voor levensverzekeringen bedroeg
het afgelopen jaar EUR 2.436 miljoen, een stijging van 13%. Daarvan had
EUR 2.213 miljoen betrekking op individuele levensverzekeringen en
EUR 223 miljoen op collectieve verzekeringen.
De omzet van schadeverzekeringsactiviteiten groeide in 2003 met 7% tot
EUR 1.278 miljoen. De stijging is zowel aan een toename van het aantal
pakketpolissen te danken als aan het toegenomen aantal verzekeringen
per polis. De premieomzet herverzekering was EUR 179 miljoen,