32 Rabobank Groep Jaarverslag 2003 van internetbankieren, modern geldverkeer en computergebruik is het aanbod in 2003 uitgebreid met cursussen op het gebied van beleggen, lijfrente, pensioen en hypotheken. Met de cursussen wil de Rabobank ouderen vertrouwd maken met de nieuwe vormen van elektronische dienstverlening. Ook lokale banken zelf houden voorlichtingsbijeen komsten. Het afgelopen jaar hebben ongeveer 60.000 senioren gebruik gemaakt van deze extra dienstverlening. Sparen Marktaandeel gedaald De Rabobank Groep heeft in het verslagjaar haar marktaandeel sparen met ruim 1% zien dalen tot 38%, vooral omdat de groep onvoldoende profiteerde van de vrijval van de bedrijfsspaarrekeningen. De spaar gelden bij de lokale banken groeiden wel, met 9% tot EUR 65,8 (60,6) mil jard. De lokale Rabobanken beheren 35% en Roparco, het spaarkanaal van de Robeco Groep, heeft 3% van het spaargeld in Nederland in beheer. Verschuiving naar internetsparen Klanten kunnen bij de Rabobank sparen via het kantorennetwerk met de Rabo Rendementrekening, telefonisch met RaboTelesparen en via internet met Rabo Internetsparen. Het aandeel internetsparen in het totale spaargeld bij de lokale Rabobanken is de afgelopen jaren enorm gestegen. Inmiddels staat 41% van het spaargeld op een internet- spaarrekening. Distributiebeleid Rabobank Rabobank is en blijft dichtbijbank Het beleid van de Rabobank is erop gericht om de onbetwiste dichtbij- bank van Nederland te zijn en te blijven. Ook als het aantal lokale banken door onderlinge fusies vermindert, zal de Rabobank haar fijn mazige netwerk met de meeste klantcontactpunten in Nederland in stand houden. Een illustratie daarvan is de wijze waarop de bank inspeelt op de veranderingen in de markt en op de veranderende voorkeuren van (groepen van) klanten. Zo wordt de krimp in de fysieke dienstverlening, die onder meer het gevolg is van de nog steeds toenemende populariteit van elektronische bankdiensten, opgevangen met een uitbreiding van het aantal geld- en servicepunten. In het kader van het dichtbijbankbeleid is onder meer het aantal Rabobank GeldPunten in winkels uitgebreid en is op initiatief van de Rabobank en in samenwerking met lokale en regionale overheden en instellingen een aantal ServiceWinkels geopend in kleine kernen. ServiceWinkels De eerste ServiceWinkel werd in het verslagjaar geopend in het Zuidlimburgse Epen. Het idee achter de ServiceWinkels is eenvoudig. Kleine kernen en sommige buurten in stedelijke gebieden zijn te klein om een rendabele vestiging voor dienstverleners mogelijk te maken. Door het samenbrengen van voorzieningen en diensten in één winkel, Ontwikkeling spaargeld over kanalen Rabo Rendement Rekening Rabo Internetsparen Rabobank verwelkomt het 1,25 miljoenste lid. 2000 2001 2002 2003 Reiailbankbedrijf 33 worden de kosten voor de dienstverleners gedrukt en kunnen zij langer in kleine kernen aanwezig blijven, waardoor de aangeboden diensten beschikbaar blijven voor de bewoners. De ServiceWinkel is een multifunctioneel loket. De klant vindt er diensten op het gebied van bankzaken, post, wonen, werken, gezondheidszorg en gemeentelijke diensten. Elektronisch bankieren De Rabobank behoort met haar internetsite www.rabobank.nl met ruim 1,5 miljoen bezoekers per maand tot de best bezochte internetbanken van Europa. Ook is de Rabobank met bijna 1,7 miljoen onlineklanten ver reweg de grootste internetbank van Nederland. De groei van het aantal pc-bankierders gaat hard: in 2003 steeg dit aantal met ruim 30%. Internetbankieren is mogelijk voor betalen, sparen, effectentransacties en verzekeren (de Alles in één Polissen). Ook kan de klant via internet inzicht krijgen in zijn of haar hypotheek. Het aantal elektronische betaaltransacties van particulieren (via internet, Telebankieren en Rabofoon) is de afgelopen driejaar fors gestegen, van 37 miljoen naar 72 miljoen. Het aandeel van de elektronisch aangeleverde betaalopdrachten steeg in die periode van 32% naar 53%. Vooral het toenemende gebruik van Internetbankieren zorgde voor een sterke afname van papieren betaalopdrachten (zie in grafiek: Formulieren). Met name door de verschuiving van de financiële dienstverlening van het bankkantoor naar het elektronisch bankieren is de personeelsbezet ting bij de lokale Rabobanken met ruim 1.900 fte's afgenomen. Dit is een daling met 6%. Rabobank.be Sinds november 2002 kunnen klanten in België terecht bij Rabobank.be Deze pure internetbank richt zich op de particuliere markt en biedt naast spaarproducten een beperkt aantal beleggingsfondsen van onder meer Robeco aan. Rabobank.be is het eerste directbankinitiatief buiten Ontwikkeling betalingstransacties particulieren 2001 2002 2003 Obvion Obvion, een joint venture van Rabobank en het pensioenfonds ABP, verkoopt onder eigen naam hypotheken via tussenpersonen. Met Obvion is de Rabobank Groep in staat extra marktaandeel te verwerven en zo het marktleiderschap in hypothe ken te versterken. In 2003 is dat goed gelukt: het marktaandeel van Obvion steeg van 3,1% in 2002 naar 4,1% in 2003. Om de snelle groei van de hypotheekproductie te financieren heeft Obvion in december 2003 via een openbare kapitaalmarkt transactie ruim EUR 1,5 miljard van zijn hypotheek portefeuille gesecuritiseerd.Voor dat bedrag zijn obligaties uitgegeven die geplaatst zijn bij institu tionele beleggers in Europa. De transactie werd gestructureerd door Rabobank International.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2003 | | pagina 19