32 Rabobank Groep Jaarverslag 2003
van internetbankieren, modern geldverkeer en computergebruik is het
aanbod in 2003 uitgebreid met cursussen op het gebied van beleggen,
lijfrente, pensioen en hypotheken. Met de cursussen wil de Rabobank
ouderen vertrouwd maken met de nieuwe vormen van elektronische
dienstverlening. Ook lokale banken zelf houden voorlichtingsbijeen
komsten. Het afgelopen jaar hebben ongeveer 60.000 senioren gebruik
gemaakt van deze extra dienstverlening.
Sparen
Marktaandeel gedaald
De Rabobank Groep heeft in het verslagjaar haar marktaandeel sparen
met ruim 1% zien dalen tot 38%, vooral omdat de groep onvoldoende
profiteerde van de vrijval van de bedrijfsspaarrekeningen. De spaar
gelden bij de lokale banken groeiden wel, met 9% tot EUR 65,8 (60,6) mil
jard. De lokale Rabobanken beheren 35% en Roparco, het spaarkanaal
van de Robeco Groep, heeft 3% van het spaargeld in Nederland in beheer.
Verschuiving naar internetsparen
Klanten kunnen bij de Rabobank sparen via het kantorennetwerk met
de Rabo Rendementrekening, telefonisch met RaboTelesparen en via
internet met Rabo Internetsparen. Het aandeel internetsparen in het
totale spaargeld bij de lokale Rabobanken is de afgelopen jaren enorm
gestegen. Inmiddels staat 41% van het spaargeld op een internet-
spaarrekening.
Distributiebeleid Rabobank
Rabobank is en blijft dichtbijbank
Het beleid van de Rabobank is erop gericht om de onbetwiste dichtbij-
bank van Nederland te zijn en te blijven. Ook als het aantal lokale
banken door onderlinge fusies vermindert, zal de Rabobank haar fijn
mazige netwerk met de meeste klantcontactpunten in Nederland in
stand houden. Een illustratie daarvan is de wijze waarop de bank inspeelt
op de veranderingen in de markt en op de veranderende voorkeuren
van (groepen van) klanten.
Zo wordt de krimp in de fysieke dienstverlening, die onder meer het
gevolg is van de nog steeds toenemende populariteit van elektronische
bankdiensten, opgevangen met een uitbreiding van het aantal geld- en
servicepunten.
In het kader van het dichtbijbankbeleid is onder meer het aantal
Rabobank GeldPunten in winkels uitgebreid en is op initiatief van de
Rabobank en in samenwerking met lokale en regionale overheden en
instellingen een aantal ServiceWinkels geopend in kleine kernen.
ServiceWinkels
De eerste ServiceWinkel werd in het verslagjaar geopend in het
Zuidlimburgse Epen. Het idee achter de ServiceWinkels is eenvoudig.
Kleine kernen en sommige buurten in stedelijke gebieden zijn te klein
om een rendabele vestiging voor dienstverleners mogelijk te maken.
Door het samenbrengen van voorzieningen en diensten in één winkel,
Ontwikkeling spaargeld over kanalen
Rabo Rendement Rekening
Rabo Internetsparen
Rabobank verwelkomt het
1,25 miljoenste lid.
2000 2001 2002 2003
Reiailbankbedrijf 33
worden de kosten voor de dienstverleners gedrukt en kunnen zij langer
in kleine kernen aanwezig blijven, waardoor de aangeboden diensten
beschikbaar blijven voor de bewoners. De ServiceWinkel is een
multifunctioneel loket. De klant vindt er diensten op het gebied van
bankzaken, post, wonen, werken, gezondheidszorg en gemeentelijke
diensten.
Elektronisch bankieren
De Rabobank behoort met haar internetsite www.rabobank.nl met ruim
1,5 miljoen bezoekers per maand tot de best bezochte internetbanken
van Europa. Ook is de Rabobank met bijna 1,7 miljoen onlineklanten ver
reweg de grootste internetbank van Nederland. De groei van het aantal
pc-bankierders gaat hard: in 2003 steeg dit aantal met ruim 30%.
Internetbankieren is mogelijk voor betalen, sparen, effectentransacties
en verzekeren (de Alles in één Polissen). Ook kan de klant via internet
inzicht krijgen in zijn of haar hypotheek.
Het aantal elektronische betaaltransacties van particulieren (via internet,
Telebankieren en Rabofoon) is de afgelopen driejaar fors gestegen, van
37 miljoen naar 72 miljoen. Het aandeel van de elektronisch aangeleverde
betaalopdrachten steeg in die periode van 32% naar 53%. Vooral het
toenemende gebruik van Internetbankieren zorgde voor een sterke
afname van papieren betaalopdrachten (zie in grafiek: Formulieren).
Met name door de verschuiving van de financiële dienstverlening van
het bankkantoor naar het elektronisch bankieren is de personeelsbezet
ting bij de lokale Rabobanken met ruim 1.900 fte's afgenomen. Dit is een
daling met 6%.
Rabobank.be
Sinds november 2002 kunnen klanten in België terecht bij Rabobank.be
Deze pure internetbank richt zich op de particuliere markt en biedt
naast spaarproducten een beperkt aantal beleggingsfondsen van onder
meer Robeco aan. Rabobank.be is het eerste directbankinitiatief buiten
Ontwikkeling betalingstransacties particulieren
2001 2002 2003
Obvion
Obvion, een joint venture van Rabobank en het
pensioenfonds ABP, verkoopt onder eigen naam
hypotheken via tussenpersonen. Met Obvion is de
Rabobank Groep in staat extra marktaandeel te
verwerven en zo het marktleiderschap in hypothe
ken te versterken. In 2003 is dat goed gelukt: het
marktaandeel van Obvion steeg van 3,1% in 2002
naar 4,1% in 2003. Om de snelle groei van de
hypotheekproductie te financieren heeft Obvion
in december 2003 via een openbare kapitaalmarkt
transactie ruim EUR 1,5 miljard van zijn hypotheek
portefeuille gesecuritiseerd.Voor dat bedrag zijn
obligaties uitgegeven die geplaatst zijn bij institu
tionele beleggers in Europa. De transactie werd
gestructureerd door Rabobank International.