Retailbankbedrijf
Vrouwennetwerk
28 Rabobank Groep Jaarverslag 2003
te ondernemen door een breed scala aan workshops, seminars, studies
en cursussen aan te bieden. Voor particuliere leden hielden banken
informatieavonden over onder meer internetbankieren, beleggen en
thema's met een regionaal economisch belang. Verder stonden er ook
lezingen over diverse actuele en vaak door leden aangedragen onder
werpen op het programma en konden leden in klankbordgroepen of
ledenraden meepraten over het beleid van de bank. In 2004 gaat de
bank verder met het vergroten van de betrokkenheid van leden onder
het motto:'Leden hebben bij de Rabobank een streepje voor'. Om de
lokale banken te helpen bij het gestructureerd organiseren van de
ledeninvloed, hield Rabobank Nederland in 2003 een workshop over dat
onderwerp. Ook in 2004 zal deze workshop gehouden worden.
Duizend communities
De Rabobank presenteerde in 2003 het boek'Nieuwe verbindingen!
Hierin staan duizend voorbeelden van communities die door lokale
Rabobanken geïnitieerd zijn. Het gaat daarbij om het op gang brengen
van dialogen met en tussen leden en klanten met dezelfde interesses of
belangen. Voorbeelden zijn businessclubs voor jonge ondernemers,
jongerenraden en seniorenplatforms. Maar ook op het gebied van onder
meer kunst en cultuur, diversiteit, duurzaamheid en innovatie en leef
baarheid waren Rabobank-communities actief in 2003. Het boekwerk is
verschenen op verzoek van de lokale banken om in het kader van het
ledenbeleid ideeën en ervaringen van elkaar te benutten.
Vrouwelijke ondernemers
Een aantal lokale Rabobanken is in 2003 een community voor vrouwelijke
ondernemers begonnen. Het belang van een dergelijk netwerk is evident.
In één op de drie bedrijven is een vrouwelijke ondernemer actief. Bij
starters is die verhouding hetzelfde. Samen met vijf lokale proefbanken
heeft Rabobank Nederland in het verslagjaar het handboek
'Communities voor vrouwelijke ondernemers'samengesteld. Het hand
boek geeft praktische handvatten voor lokale banken die een lokaal
netwerk van vrouwelijke ondernemers willen oprichten.
'Het initiatief voor het vrouwennetwerk
kwam van de Rabobank. Het idee sprak mij
en enkele andere Helmondse onderneem
sters aan. Maar dat we bij de oprichting
vorig jaar 75 leden zouden inschrijven,
Irene van Middelaar, mede-eigenaar van hotel West-Ende in Helmond en
Retailbankbedrijf
Het retailbankbedrijf van de Rabobank Groep
heeft in 2003 zijn leidende marktposities
behouden. Wel staat het marktaandeel op de
spaarmarkt onder druk. In het MKB werd de
Rabobank in 2003 marktleider in alle deelsectoren.
Het operationeel resultaat van het retailbank
bedrijf groeide met 18%.
Klanten helpen hun financiële ambities te verwezenlijken. Dat is de missie
van het retailbankbedrijf, dat in hoofdzaak wordt uitgeoefend door de
gezamenlijke lokale Rabobanken. De banken bieden daarvoor een breed
en samenhangend pakket van financiële diensten en producten om te
lenen, betalen, sparen, beleggen, verzekeren en leasen.
Particuliere kredietverlening
Groei marktaandeel hypotheken
De kredietverlening aan particulieren, grotendeels bestaande uit
woningfinancieringen, is in 2003 met EUR 11,1 miljard toegenomen tot
EUR 110,1 miljard. Een groei met 11%. Het marktaandeel hypotheken (in
bedragen) steeg van 25,5% naar 25,7%. Met name in de aankoopmarkt
deed de bank het goed. Daarentegen daalde het marktaandeel in de
oversluitmarkt met 2%. Het marktaandeel van de lokale banken kwam
uit op 21,6%.Obvion realiseerde een groei van zijn marktaandeel met
1% tot 4,1%.
Doorstroming woningmarkt problematisch
De doorstroming op de woningmarkt stagneert. Zowel op de huur- als
op de koopmarkt is er weinig betaalbaar aanbod voor starters, waardoor
deze genoodzaakt zijn hun woonambities uit of bij te stellen. In het
hogere woningsegment blijven veel consumenten zitten waar ze zitten.
Om koopwoningen voor starters weer binnen bereik te brengen intro
duceerde de Rabobank in 2003 de Generatiehypotheek. Met deze
hypotheek kunnen (groot)ouders door mededebiteurschap, lenen of
schenken hun (klein)kinderen helpen een huis te kopen. Ook de in het
verslagjaar geïntroduceerde Doorstroomhypotheek bevordert de
doorstroom van de woningmarkt. Veel potentiële doorstromers zijn
voorzichtig geworden met de aanschaf van een nieuw huis, omdat het
langer duurt om hun bestaande woning te verkopen. Met de
Doorstroomhypotheek kunnen potentiële doorstromers hun woon
wensen toch realiseren.
had ik nooit verwacht. Een advocaat, detail- Genoemd naar de godin: een sterke vrouw bedrijfsbezoek. Avonden met inhoud, het
handelvrouwen, een notaris, schoonheids- en een toegewijde moeder. Doel is dat we mag geen theekransje worden. Daarnaast
specialisten, huisarts, boerin, noem maar elkaar leren kennen en kennis opdoen. Vier is het de bedoeling dat we elkaar weten te
op. Het is een gemêleerd gezelschap. keer per jaar houden we een bijeenkomst. vinden, dat we profijt hebben van elkaar.
Ons netwerk heet Isis, vrouwen in bedrijf. Een discussieavond bijvoorbeeld, of een