Retailbankbedrijf Vrouwennetwerk 28 Rabobank Groep Jaarverslag 2003 te ondernemen door een breed scala aan workshops, seminars, studies en cursussen aan te bieden. Voor particuliere leden hielden banken informatieavonden over onder meer internetbankieren, beleggen en thema's met een regionaal economisch belang. Verder stonden er ook lezingen over diverse actuele en vaak door leden aangedragen onder werpen op het programma en konden leden in klankbordgroepen of ledenraden meepraten over het beleid van de bank. In 2004 gaat de bank verder met het vergroten van de betrokkenheid van leden onder het motto:'Leden hebben bij de Rabobank een streepje voor'. Om de lokale banken te helpen bij het gestructureerd organiseren van de ledeninvloed, hield Rabobank Nederland in 2003 een workshop over dat onderwerp. Ook in 2004 zal deze workshop gehouden worden. Duizend communities De Rabobank presenteerde in 2003 het boek'Nieuwe verbindingen! Hierin staan duizend voorbeelden van communities die door lokale Rabobanken geïnitieerd zijn. Het gaat daarbij om het op gang brengen van dialogen met en tussen leden en klanten met dezelfde interesses of belangen. Voorbeelden zijn businessclubs voor jonge ondernemers, jongerenraden en seniorenplatforms. Maar ook op het gebied van onder meer kunst en cultuur, diversiteit, duurzaamheid en innovatie en leef baarheid waren Rabobank-communities actief in 2003. Het boekwerk is verschenen op verzoek van de lokale banken om in het kader van het ledenbeleid ideeën en ervaringen van elkaar te benutten. Vrouwelijke ondernemers Een aantal lokale Rabobanken is in 2003 een community voor vrouwelijke ondernemers begonnen. Het belang van een dergelijk netwerk is evident. In één op de drie bedrijven is een vrouwelijke ondernemer actief. Bij starters is die verhouding hetzelfde. Samen met vijf lokale proefbanken heeft Rabobank Nederland in het verslagjaar het handboek 'Communities voor vrouwelijke ondernemers'samengesteld. Het hand boek geeft praktische handvatten voor lokale banken die een lokaal netwerk van vrouwelijke ondernemers willen oprichten. 'Het initiatief voor het vrouwennetwerk kwam van de Rabobank. Het idee sprak mij en enkele andere Helmondse onderneem sters aan. Maar dat we bij de oprichting vorig jaar 75 leden zouden inschrijven, Irene van Middelaar, mede-eigenaar van hotel West-Ende in Helmond en Retailbankbedrijf Het retailbankbedrijf van de Rabobank Groep heeft in 2003 zijn leidende marktposities behouden. Wel staat het marktaandeel op de spaarmarkt onder druk. In het MKB werd de Rabobank in 2003 marktleider in alle deelsectoren. Het operationeel resultaat van het retailbank bedrijf groeide met 18%. Klanten helpen hun financiële ambities te verwezenlijken. Dat is de missie van het retailbankbedrijf, dat in hoofdzaak wordt uitgeoefend door de gezamenlijke lokale Rabobanken. De banken bieden daarvoor een breed en samenhangend pakket van financiële diensten en producten om te lenen, betalen, sparen, beleggen, verzekeren en leasen. Particuliere kredietverlening Groei marktaandeel hypotheken De kredietverlening aan particulieren, grotendeels bestaande uit woningfinancieringen, is in 2003 met EUR 11,1 miljard toegenomen tot EUR 110,1 miljard. Een groei met 11%. Het marktaandeel hypotheken (in bedragen) steeg van 25,5% naar 25,7%. Met name in de aankoopmarkt deed de bank het goed. Daarentegen daalde het marktaandeel in de oversluitmarkt met 2%. Het marktaandeel van de lokale banken kwam uit op 21,6%.Obvion realiseerde een groei van zijn marktaandeel met 1% tot 4,1%. Doorstroming woningmarkt problematisch De doorstroming op de woningmarkt stagneert. Zowel op de huur- als op de koopmarkt is er weinig betaalbaar aanbod voor starters, waardoor deze genoodzaakt zijn hun woonambities uit of bij te stellen. In het hogere woningsegment blijven veel consumenten zitten waar ze zitten. Om koopwoningen voor starters weer binnen bereik te brengen intro duceerde de Rabobank in 2003 de Generatiehypotheek. Met deze hypotheek kunnen (groot)ouders door mededebiteurschap, lenen of schenken hun (klein)kinderen helpen een huis te kopen. Ook de in het verslagjaar geïntroduceerde Doorstroomhypotheek bevordert de doorstroom van de woningmarkt. Veel potentiële doorstromers zijn voorzichtig geworden met de aanschaf van een nieuw huis, omdat het langer duurt om hun bestaande woning te verkopen. Met de Doorstroomhypotheek kunnen potentiële doorstromers hun woon wensen toch realiseren. had ik nooit verwacht. Een advocaat, detail- Genoemd naar de godin: een sterke vrouw bedrijfsbezoek. Avonden met inhoud, het handelvrouwen, een notaris, schoonheids- en een toegewijde moeder. Doel is dat we mag geen theekransje worden. Daarnaast specialisten, huisarts, boerin, noem maar elkaar leren kennen en kennis opdoen. Vier is het de bedoeling dat we elkaar weten te op. Het is een gemêleerd gezelschap. keer per jaar houden we een bijeenkomst. vinden, dat we profijt hebben van elkaar. Ons netwerk heet Isis, vrouwen in bedrijf. Een discussieavond bijvoorbeeld, of een

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2003 | | pagina 17