Klantwaarde Zakenbank van het jaar. 24 Rabobank Groep Jaarverslag 2003 flink versterkt. In het verslagjaar heeft de Rabobank Groep haar eigen vermogen met USD 1,75 miljard vergroot via de verkoop van Trust Preferred Securities aan Amerikaanse institutionele beleggers. Deze stuk ken waren op de Amerikaanse markt zo in trek dat de Rabobank Groep gemakkelijk meer dan het dubbele van dit bedrag aan eigen vermogen had kunnen aantrekken. Synergie en samenwerking Een goede samenwerking en synergie tussen de verschillende onder delen van de Rabobank Groep is essentieel om de marktleiderschaps ambitie te kunnen realiseren. Die samenwerking is terug te vinden in productontwikkeling, verkoopstimulerende activiteiten, bij de integratie van processen en bij de totstandkoming van belangrijke beleidsbeslis singen en bedrijfsprocessen. Zo zijn in 2003 door de onderlinge samen werking diverse nieuwe producten op de markt gebracht en is er veel geld bespaard door bijvoorbeeld de inkoopfunctie op groepsniveau te optimaliseren. Een andere vorm van samenwerking is de buitenlandse verkoop van producten van Rabobankdochters via de afzetkanalen van Rabobank International. Ook in 2004 blijft het verder inhoud geven aan een krachtige samenwerking een van de belangrijkste prioriteiten. De Rabobank Groep in 2004 Een verdere groei van de activiteiten van de Rabobank Groep is absoluut noodzakelijk. Zowel in kwantiteit (meer klanten, meer leden en betere financiële cijfers) als in kwaliteit (meer tevreden klanten, meer kennis, betere in- en externe prestaties en een grotere betrokkenheid van de leden). De prioriteiten uit het Strategisch Kader moeten in die groei voorzien. In 2003 zijn goede stappen gezet op weg naar het markt leiderschap in Nederland. In 2004 gaat de Rabobank Groep op dezelfde weg door. De begin 2004 met Eureko/Achmea gesloten samenwerkings overeenkomst is een belangrijke stap op die weg. Deze overeenkomst voorziet in een 5%-participatie in het kapitaal van Eureko, in bestuurlijke deelname over en weer en in de verkoop door Interpolis van zorg polissen van Zilveren Kruis Achmea via de lokale Rabobanken en via Interpolis'eigen distributiekanaal. Rabobank'Zakenbank van het jaar' voor de grootzakelijke markt. Klantwaarde De Rabobank Groep laat zich primair leiden door het belang van klanten. Kerndoelstelling is het realiseren en verhogen van klantwaarde, de waarde die klanten toekennen aan de dienstverlening. De tevredenheid van klanten over de dienstverlening ligt bij de Rabobank over het algemeen hoger dan bij de concurrentie en is in 2003 gestegen. De Rabobank Groep wil dat klanten daadwerkelijk merken dat hun wen sen leidend zijn voor de organisatie. Om dat te bereiken is een optimale product- en servicekwaliteit noodzakelijk. Sinds 2001 wordt klantwaarde gemeten met behulp van de klantwaardemonitor. Jaarlijks worden per onderscheiden klantendoelgroep van de lokale Rabobanken, Interpolis en Robeco duizenden Nederlanders ondervraagd over de prestaties van deze bedrijfsonderdelen.Tegelijkertijd worden klanten van concurrerende instellingen bevraagd over de prestaties van die instellingen, zodat een onderlinge vergelijking mogelijk is (benchmarking). Tevredenheid gestegen In 2003 hebben ruim 7.000 Nederlanders in de klantwaardemonitor hun mening gegeven. Voor het eerst is ook groepsonderdeel Alex in het onderzoek meegenomen en zijn de vragen via internet gesteld en beantwoord. Voorheen gebeurde dat telefonisch. Net als in vorige jaren toonden klanten van de Rabobank zich loyaler en meer betrokken bij hun bank dan klanten van de concurrentbanken.Van de in 2003 onder vraagde particuliere klanten vindt 43% dat de Rabobank primair in hun belang handelt en niet vanuit het financiële belang van de bank. Dit ligt nagenoeg op het niveau van 2002, maar is aanmerkelijk hoger dan de 35% die concurrenten op dit onderdeel scoren. Bij bedrijvenklanten van de Rabobank is dit percentage gestegen van 34% naar 38%. Ook bij de concurrenten is het percentage ondernemersklanten die vinden dat hun bank primair in hun belang handelt, gestegen van 27% naar 35%. Ook de klanttevredenheid is in het verslagjaar gestegen. Voor een deel komt dit doordat het onderzoek via internet liep. Internetters zijn gewend aan computers en waarderen virtuele kanalen als internetbankieren en Rabofoon en zelfbedieningsapparatuur als de geld- en betaalautomaat Tevredenheid 2003 2002 2001 Rabobank particulieren 7,7* 7,4 7,5 benchmark 7,6* 7,4 7,4 Rabobank ondernemers 7,4* 7,1 7,4 benchmark 7,2* 7,0 7,3 Interpolis 7,8 7,6 7,6 benchmark 7,6 7,6 7,5 Robeco Direct 7,6 7,7 8,1 benchmark 7,4 7,4 7,6 Alex 8,0 7,7 Benchmark 7,4 7,4 Soepele onderhandelingen leiden tot nieuwe Rabobank-CAO. Meetmethode is in 2003 veranderd van telefoon naar internet.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2003 | | pagina 15