'Deuren gaan makkelijker open' 22 Rabobank Groep Jaarverslag 2003 Uitbreiding marktleiderschap De Rabobank Groep was al marktleider op de meeste financiële retail- markten, zoals betalen, sparen, beleggen, woninghypotheken en bedrijfs- financieringen. In 2003 wist de groep haar marktleiderschap verder uit te breiden. Zo kon de leidende positie op de hypothekenmarkt verder worden uitgebouwd en was de Rabobank in 2003 voor het eerst markt leider in alle sectoren van het midden- en kleinbedrijf. Daarnaast is ook het marktaandeel consumptief krediet gestegen. De succesvolle opmars in de grootzakelijke markt werd krachtig voortgezet. In dit marktsegment wist de Rabobank haar tweede positie te consolideren. Op grond van een klantenonderzoek werd zij door Het Financieele Dagblad uitgeroepen tot'Zakenbank van het jaar'voor grootzakelijke bed rijven. Verdere groei is nodig. Hoog op de prioriteitenlijst voor 2004 staat uitbreiding van het marktaandeel in de grote steden, inclusief de marktpositie onder allochtonen. Ook wil de Rabobank haar positie in vastgoed versterken. In 2003 is daartoe de vastgoedbank FGH Bank overgenomen. Rol en toegevoegde waarde dochters De Rabobank Groep beoordeelt haar dochters op hun bijdrage aan het realiseren van de marktleiderschapsambitie. Naast het behalen van een aantrekkelijk rendement hebben ze tot doel de strategische positie en het imago van de Rabobank Groep in binnen- en buitenland te verster ken en het totale risicoprofiel te verbeteren, zodat de lokale Rabobanken blijvend kunnen voorzien in de beste koopoplossingen. De dochters vervullen de rol van competentiecentrum voor de lokale banken. Bovendien bedienen ze vrijwel allemaal een eigen klantenkring buiten die van de Rabobanken. Product-markteenheden De product-markteenheden (PME's) van Rabobank Nederland zorgen voor de ontwikkeling en verwerking van bankproducten, zoals sparen, kredieten, betalingsverkeer en effectentransacties. Zij zijn vrijwel volledig gericht op het bedienen van de lokale banken. Om de marktleider schapsambitie van de Rabobank Groep te ondersteunen, kan het wenselijk zijn dat deze productiebedrijven selectief ook activiteiten voor derden verrichten, bijvoorbeeld als de bestaande distributiekanalen binnen de Rabobank Groep onvoldoende schaalvoordelen opleveren. Een voorbeeld van die activiteiten is de verwerking van effectenorders voor de Friesland Bank. Multidistributie Het merk Rabobank is voor de Rabobank Groep het belangrijkste label waaronder de distributie van financiële diensten en producten plaats heeft. In aanvulling daarop worden via de groepsdochters klanten bediend die met de Rabobankformule niet worden bereikt. Daarnaast is ook distributie via andere kanalen een manier om de marktleider schapsambitie van de Rabobank te realiseren. Deze multidistributie is ook een antwoord op intermediairketens, nichespelers en niet-bancaire 'Het was een directe vraag uit de markt. Bovengrondse infrastructuurkasten wor den vaak beklad of omgereden. Iemand zei eens letterlijk: je zou die dingen eigenlijk onder de grond moeten plaatsen. Daarop heb ik de Hid-box ontwikkeld, een onder grondse infrastructuurkast. Dat ik er de Herman Wijffels Innovatieprijs mee won, was een complete verrassing. Die 100.000 euro heb ik gebruikt om drie varianten op m Joep Jacobs van Mid-Land Industries, winnaar Herman Wijffels Innovatieprijs 2003. Strategie en beleid ondernemingen die financiële diensten verkopen. Voorbeelden van multidistributie vanuit de Rabobank Groep zijn de activiteiten van de groepsonderdelen Effectenbank Stroeve, onlinebroker Alex en hypo- theekbedrijf Obvion. Ontwikkeling van groeimogelijkheden in het buitenland De Rabobank Groep werkt in Nederland aan een krachtige invulling van haar marktleiderschapsambitie. Door in het binnenland een nog steviger positie te verwerven, zal de groep op termijn voor buitenlandse partijen een zeer aantrekkelijke partner zijn. Een eventuele samenwerking met een Europese partner heeft op dit moment echter geen prioriteit. De Rabobank Groep concentreert zich in het buitenland op de uitbreiding van haar positie in de food- en agribusiness. Uitbreiding country-banking Door zich toe te leggen op de food- en agribusiness heeft Rabobank International zich wereldwijd een sterke positie verworven. In 2003 is opnieuw in wholesale geïnvesteerd, maar ook in retail. Rabobank International nam in het verslagjaar Rabo Ag Services en Lend Lease Agri-Business over. Deze overnames passen in de country-bankingstrate- gie van Rabobank International, waarbij door overnames van kleinere retailbanken in ontwikkelde markten een sterke positie op het platte land verworven wordt. Met beide acquisities en de eerder verworven Valley Independent Bank (VIB) in Californië heeft de Rabobank in de Verenigde Staten nu alle mogelijke financiële dienstverlening in huis voor haar agrarische klanten. Ook in Australië, Nieuw-Zeeland en Ierland is Rabobank International succesvol met country-banking. Het ligt in de bedoeling dat andere onderdelen van de Rabobank Groep, zoals Robeco, De Lage Landen en Rabo Securities hun producten ook via de'country- banks'gaan verkopen. De Rabobank Groep ziet country-banking als een belangrijke strategische groeiactiviteit. Vermogenspositie versterkt Om de (internationale) groeiambities te kunnen verwezenlijken, is het nodig de vermogenspositie van de Rabobank Groep te versterken. Om het vermogen te kunnen laten groeien door winstinhouding, is het allereerst belangrijk dat er voldoende winst gemaakt wordt. Maar om de marktleiderschapsambitie van de Rabobank Groep te kunnen waarmaken, is aanvullend kapitaal nodig. In de jaren 2000 tot en met 2002 hebben de leden via de aanschaf van Rabobank Ledencertificaten het vermogen de Hid-box en een nieuwe stroomkast voor We worden voor vol aangezien. Of dat ook markten te maken. Daarbovenop heeft de tot meer verkoop leidt, is afwachten. In prijs ook een grote impact. Eerst moesten deze branche is het eerst langdurig zaaien we vechten om bij partijen binnen te voordat er geoogst kan worden, komen, nu gaan deuren makkelijker open.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2003 | | pagina 14