'Deuren gaan makkelijker open'
22 Rabobank Groep Jaarverslag 2003
Uitbreiding marktleiderschap
De Rabobank Groep was al marktleider op de meeste financiële retail-
markten, zoals betalen, sparen, beleggen, woninghypotheken en bedrijfs-
financieringen. In 2003 wist de groep haar marktleiderschap verder uit
te breiden. Zo kon de leidende positie op de hypothekenmarkt verder
worden uitgebouwd en was de Rabobank in 2003 voor het eerst markt
leider in alle sectoren van het midden- en kleinbedrijf. Daarnaast is ook
het marktaandeel consumptief krediet gestegen. De succesvolle opmars
in de grootzakelijke markt werd krachtig voortgezet. In dit marktsegment
wist de Rabobank haar tweede positie te consolideren. Op grond van een
klantenonderzoek werd zij door Het Financieele Dagblad uitgeroepen
tot'Zakenbank van het jaar'voor grootzakelijke bed rijven. Verdere groei is
nodig. Hoog op de prioriteitenlijst voor 2004 staat uitbreiding van het
marktaandeel in de grote steden, inclusief de marktpositie onder
allochtonen. Ook wil de Rabobank haar positie in vastgoed versterken.
In 2003 is daartoe de vastgoedbank FGH Bank overgenomen.
Rol en toegevoegde waarde dochters
De Rabobank Groep beoordeelt haar dochters op hun bijdrage aan het
realiseren van de marktleiderschapsambitie. Naast het behalen van een
aantrekkelijk rendement hebben ze tot doel de strategische positie en
het imago van de Rabobank Groep in binnen- en buitenland te verster
ken en het totale risicoprofiel te verbeteren, zodat de lokale Rabobanken
blijvend kunnen voorzien in de beste koopoplossingen. De dochters
vervullen de rol van competentiecentrum voor de lokale banken.
Bovendien bedienen ze vrijwel allemaal een eigen klantenkring buiten
die van de Rabobanken.
Product-markteenheden
De product-markteenheden (PME's) van Rabobank Nederland zorgen
voor de ontwikkeling en verwerking van bankproducten, zoals sparen,
kredieten, betalingsverkeer en effectentransacties. Zij zijn vrijwel volledig
gericht op het bedienen van de lokale banken. Om de marktleider
schapsambitie van de Rabobank Groep te ondersteunen, kan het
wenselijk zijn dat deze productiebedrijven selectief ook activiteiten voor
derden verrichten, bijvoorbeeld als de bestaande distributiekanalen
binnen de Rabobank Groep onvoldoende schaalvoordelen opleveren.
Een voorbeeld van die activiteiten is de verwerking van effectenorders
voor de Friesland Bank.
Multidistributie
Het merk Rabobank is voor de Rabobank Groep het belangrijkste label
waaronder de distributie van financiële diensten en producten plaats
heeft. In aanvulling daarop worden via de groepsdochters klanten
bediend die met de Rabobankformule niet worden bereikt. Daarnaast
is ook distributie via andere kanalen een manier om de marktleider
schapsambitie van de Rabobank te realiseren. Deze multidistributie is
ook een antwoord op intermediairketens, nichespelers en niet-bancaire
'Het was een directe vraag uit de markt.
Bovengrondse infrastructuurkasten wor
den vaak beklad of omgereden. Iemand zei
eens letterlijk: je zou die dingen eigenlijk
onder de grond moeten plaatsen. Daarop
heb ik de Hid-box ontwikkeld, een onder
grondse infrastructuurkast. Dat ik er de
Herman Wijffels Innovatieprijs mee won,
was een complete verrassing. Die 100.000
euro heb ik gebruikt om drie varianten op
m
Joep Jacobs van Mid-Land Industries, winnaar Herman Wijffels Innovatieprijs 2003.
Strategie en beleid
ondernemingen die financiële diensten verkopen. Voorbeelden van
multidistributie vanuit de Rabobank Groep zijn de activiteiten van de
groepsonderdelen Effectenbank Stroeve, onlinebroker Alex en hypo-
theekbedrijf Obvion.
Ontwikkeling van groeimogelijkheden
in het buitenland
De Rabobank Groep werkt in Nederland aan een krachtige invulling van
haar marktleiderschapsambitie. Door in het binnenland een nog steviger
positie te verwerven, zal de groep op termijn voor buitenlandse partijen
een zeer aantrekkelijke partner zijn. Een eventuele samenwerking met
een Europese partner heeft op dit moment echter geen prioriteit. De
Rabobank Groep concentreert zich in het buitenland op de uitbreiding
van haar positie in de food- en agribusiness.
Uitbreiding country-banking
Door zich toe te leggen op de food- en agribusiness heeft Rabobank
International zich wereldwijd een sterke positie verworven. In 2003 is
opnieuw in wholesale geïnvesteerd, maar ook in retail. Rabobank
International nam in het verslagjaar Rabo Ag Services en Lend Lease
Agri-Business over. Deze overnames passen in de country-bankingstrate-
gie van Rabobank International, waarbij door overnames van kleinere
retailbanken in ontwikkelde markten een sterke positie op het platte
land verworven wordt. Met beide acquisities en de eerder verworven
Valley Independent Bank (VIB) in Californië heeft de Rabobank in de
Verenigde Staten nu alle mogelijke financiële dienstverlening in huis
voor haar agrarische klanten. Ook in Australië, Nieuw-Zeeland en Ierland
is Rabobank International succesvol met country-banking. Het ligt in de
bedoeling dat andere onderdelen van de Rabobank Groep, zoals Robeco,
De Lage Landen en Rabo Securities hun producten ook via de'country-
banks'gaan verkopen. De Rabobank Groep ziet country-banking als een
belangrijke strategische groeiactiviteit.
Vermogenspositie versterkt
Om de (internationale) groeiambities te kunnen verwezenlijken, is het
nodig de vermogenspositie van de Rabobank Groep te versterken.
Om het vermogen te kunnen laten groeien door winstinhouding, is het
allereerst belangrijk dat er voldoende winst gemaakt wordt. Maar om de
marktleiderschapsambitie van de Rabobank Groep te kunnen waarmaken,
is aanvullend kapitaal nodig. In de jaren 2000 tot en met 2002 hebben
de leden via de aanschaf van Rabobank Ledencertificaten het vermogen
de Hid-box en een nieuwe stroomkast voor We worden voor vol aangezien. Of dat ook
markten te maken. Daarbovenop heeft de tot meer verkoop leidt, is afwachten. In
prijs ook een grote impact. Eerst moesten deze branche is het eerst langdurig zaaien
we vechten om bij partijen binnen te voordat er geoogst kan worden,
komen, nu gaan deuren makkelijker open.