Lijnen uit 2003 naar de toekomst Het is tijd voor een bank die het anders doet 20 Rabobank Groep Jaarverslag 2003 De Rabobank Groep boekte in 2003 een goed resultaat in een economisch moeilijk jaar. De prestaties waren beter dan verwacht. De sterke marktpositie, het voorzichtige herstel van de beurzen en de groei van de kredietverlening hebben daaraan bijgedragen. In het verslagjaar zijn ook nieuwe stappen gezet om verder invulling te geven aan de ambitie van marktleiderschap. Om haar marktleiderschapsambitie te kunnen realiseren, heeft de Rabobank Groep vier strategische prioriteiten vastgesteld. 1 .Versterking van de coöperatieve Rabobank, het kernbedrijf van de Rabobank Groep, door het eigen huis op de binnenlandse markt verder op orde te brengen. 2. Versterking van de positie als Allfinanzgroep. 3.Ontwikkeling van nieuwe (internationale) groeimogelijkheden en versterking van de vermogenspositie. 4. Versterking van synergie en samenwerking binnen de Rabobank Groep. Versterking Rabobank Marktleiderschap moet in de eerste plaats worden gerealiseerd door de positie van de lokale Rabobanken te versterken. Naast goede en innova tieve diensten en producten met de beste prijs-kwaliteitverhouding zijn daarbij versterking van de verkoopkracht, terugdringing van kosten en een verdere versteviging van de coöperatieve ledenbasis van belang. Leden maken het verschil De mogelijkheid om lid te worden van de Rabobank is in de markten voor financiële dienstverlening een belangrijk onderscheidend aspect. Het lidmaatschap mag zich dan ook in een nog steeds groeiende popu lariteit verheugen. In de afgelopen driejaar is het ledenaantal meer dan verdubbeld van 550.000 tot 1,36 miljoen eind 2003. Maakt voor de klan ten het lidmaatschap het verschil, voor de Rabobank zelf maken de leden het verschil. Ze zijn loyaler en nemen meer diensten en producten af dan andere klanten. Ze zijn ook een belangrijke voedings- en inspiratie bron voor de bank, omdat ze hun mening geven over de kwaliteit van de dienstverlening en actief meedenken over de koers die de bank moet varen. In de komende tijd zal het accent nog meer worden gelegd op versterking van de ledenbetrokkenheid. Vergroting lokale slagkracht Behalve aan de ledenbasis heeft de Rabobank in 2003 ook gewerkt aan het op orde brengen van het eigen huis. Zo is door een persoonlijkere benadering van betekenisvolle klanten een belangrijke basis gelegd voor het vergroten van de verkoopkracht van de lokale banken en is hun kostenstijging met 4% binnen de perken gebleven. Niettemin zijn verdere verbeteringen in efficiency en effectiviteit mogelijk en nodig. Een belangrijke beweging in die richting is in de herfst van 2003 ingezet met de vaststelling van 'Visie Rabobank 2005+'. Het daarin verwoorde beleid beoogt te komen tot lokale banken die enerzijds voldoende omvang en kwaliteit hebben om aan het marktleiderschap in hun werk gebied inhoud te geven en die anderzijds een maat hebben die het mogelijk maakt de Rabobankidentiteit van dichtbij en op betrokken wijze betekenis te geven. Ook bij dit proces is de klant leidend; op basis van een logische verdeling in marktgebieden wordt bekeken welke banken het best toenadering tot elkaar kunnen zoeken. Doordat banken professioneler en deskundiger worden, krijgt het ondersteunende appa raat van Rabobank Nederland een andere rol. In het lopende jaar wordt duidelijk hoe die eruit komt te zien en wat dat voor de medewerkers betekent. De opmars van internet Bij de op versterking van het merk Rabobank gerichte inspanningen op het gebied van efficiency en effectiviteit speelt internettechnologie een belangrijke rol. Voor de buitenwereld is de internetsite van de Rabobank daarvan het meest zichtbare voorbeeld. In 2003 heeft de bank haar positie als grootste internetbank van Europa verstevigd. Maar niet alleen op haar eigen site is de Rabobank actief. De webportalen die de bank in samenwerking met derden heeft opgezet om bedrijven in het midden- en kleinbedrijf en de agrarische sector beter te helpen ondernemen, zijn succesvol. En ook intern heeft internet inmiddels een prominente positie. Zo is een speciaal programma voor Customer Relationship Management opgezet, waarbij internettechnologie en gedragsverande ring hand in hand gaan. De proeven die hiermee in het verslagjaar zijn gehouden, laten zien dat de verkoopkracht met behulp van dit pro gramma aanmerkelijk kan worden vergroot. Het programma zal in 2004 verder worden uitgebouwd. Verder is via eProcurement de groepsbrede inkoopfunctie geoptimaliseerd. Dat leverde in minder dan twee jaar tijd al meer dan EUR 100 miljoen aan besparingen op. Via een persoonlijke intranetsite profiteren ook de medewerkers zelfvan de internettechno logie. Op deze site krijgen zij in de nabije toekomst toegang tot alle voor hen relevante informatie. Versterking positie Allfinanzgroep Bij de versterking van haar Allfinanzpositie mikt de Rabobank Groep primair op versterking van haar leidende rol als distributeur van finan ciële diensten via het merk Rabobank (in hoofdzaak de lokale banken) en, in aanvulling daarop, ook via bestaande en nieuwe dochteronder nemingen. Daarnaast wil de groep ook selectief actief zijn als producent van financiële producten ten behoeve van distributeurs buiten de Rabobank Groep. verstrekker en verkozen tot de beste zaken bank van Nederland. Uit onderzoek blijkt dat de commercial helder maakt dat de Rabobank een toonaangevende, betrokken bank is die dichtbij haar klanten staat. Veel medewerkers hebben me laten weten het goed te vinden dat de Rabobank eindelijk duidelijk laat zien wat voor een fantastische bank het is. Het maakt ze trots. Maar ook klanten reageren positief.' Jochem de Bruin, hoofdpersoon in tv-commercial Rabobank.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2003 | | pagina 13