Lijnen uit 2003
naar de toekomst
Het is tijd voor
een bank die het
anders doet
20 Rabobank Groep Jaarverslag 2003
De Rabobank Groep boekte in 2003 een goed
resultaat in een economisch moeilijk jaar. De
prestaties waren beter dan verwacht. De sterke
marktpositie, het voorzichtige herstel van de
beurzen en de groei van de kredietverlening
hebben daaraan bijgedragen. In het verslagjaar
zijn ook nieuwe stappen gezet om verder invulling
te geven aan de ambitie van marktleiderschap.
Om haar marktleiderschapsambitie te kunnen realiseren, heeft de
Rabobank Groep vier strategische prioriteiten vastgesteld.
1 .Versterking van de coöperatieve Rabobank, het kernbedrijf van de
Rabobank Groep, door het eigen huis op de binnenlandse markt
verder op orde te brengen.
2. Versterking van de positie als Allfinanzgroep.
3.Ontwikkeling van nieuwe (internationale) groeimogelijkheden en
versterking van de vermogenspositie.
4. Versterking van synergie en samenwerking binnen de Rabobank Groep.
Versterking Rabobank
Marktleiderschap moet in de eerste plaats worden gerealiseerd door de
positie van de lokale Rabobanken te versterken. Naast goede en innova
tieve diensten en producten met de beste prijs-kwaliteitverhouding zijn
daarbij versterking van de verkoopkracht, terugdringing van kosten en
een verdere versteviging van de coöperatieve ledenbasis van belang.
Leden maken het verschil
De mogelijkheid om lid te worden van de Rabobank is in de markten
voor financiële dienstverlening een belangrijk onderscheidend aspect.
Het lidmaatschap mag zich dan ook in een nog steeds groeiende popu
lariteit verheugen. In de afgelopen driejaar is het ledenaantal meer dan
verdubbeld van 550.000 tot 1,36 miljoen eind 2003. Maakt voor de klan
ten het lidmaatschap het verschil, voor de Rabobank zelf maken de
leden het verschil. Ze zijn loyaler en nemen meer diensten en producten
af dan andere klanten. Ze zijn ook een belangrijke voedings- en inspiratie
bron voor de bank, omdat ze hun mening geven over de kwaliteit van
de dienstverlening en actief meedenken over de koers die de bank
moet varen. In de komende tijd zal het accent nog meer worden gelegd
op versterking van de ledenbetrokkenheid.
Vergroting lokale slagkracht
Behalve aan de ledenbasis heeft de Rabobank in 2003 ook gewerkt aan
het op orde brengen van het eigen huis. Zo is door een persoonlijkere
benadering van betekenisvolle klanten een belangrijke basis gelegd
voor het vergroten van de verkoopkracht van de lokale banken en is
hun kostenstijging met 4% binnen de perken gebleven. Niettemin zijn
verdere verbeteringen in efficiency en effectiviteit mogelijk en nodig.
Een belangrijke beweging in die richting is in de herfst van 2003 ingezet
met de vaststelling van 'Visie Rabobank 2005+'. Het daarin verwoorde
beleid beoogt te komen tot lokale banken die enerzijds voldoende
omvang en kwaliteit hebben om aan het marktleiderschap in hun werk
gebied inhoud te geven en die anderzijds een maat hebben die het
mogelijk maakt de Rabobankidentiteit van dichtbij en op betrokken
wijze betekenis te geven. Ook bij dit proces is de klant leidend; op basis
van een logische verdeling in marktgebieden wordt bekeken welke
banken het best toenadering tot elkaar kunnen zoeken. Doordat banken
professioneler en deskundiger worden, krijgt het ondersteunende appa
raat van Rabobank Nederland een andere rol. In het lopende jaar wordt
duidelijk hoe die eruit komt te zien en wat dat voor de medewerkers
betekent.
De opmars van internet
Bij de op versterking van het merk Rabobank gerichte inspanningen op
het gebied van efficiency en effectiviteit speelt internettechnologie een
belangrijke rol. Voor de buitenwereld is de internetsite van de Rabobank
daarvan het meest zichtbare voorbeeld. In 2003 heeft de bank haar
positie als grootste internetbank van Europa verstevigd. Maar niet alleen
op haar eigen site is de Rabobank actief. De webportalen die de bank in
samenwerking met derden heeft opgezet om bedrijven in het midden-
en kleinbedrijf en de agrarische sector beter te helpen ondernemen,
zijn succesvol. En ook intern heeft internet inmiddels een prominente
positie. Zo is een speciaal programma voor Customer Relationship
Management opgezet, waarbij internettechnologie en gedragsverande
ring hand in hand gaan. De proeven die hiermee in het verslagjaar zijn
gehouden, laten zien dat de verkoopkracht met behulp van dit pro
gramma aanmerkelijk kan worden vergroot. Het programma zal in 2004
verder worden uitgebouwd. Verder is via eProcurement de groepsbrede
inkoopfunctie geoptimaliseerd. Dat leverde in minder dan twee jaar tijd
al meer dan EUR 100 miljoen aan besparingen op. Via een persoonlijke
intranetsite profiteren ook de medewerkers zelfvan de internettechno
logie. Op deze site krijgen zij in de nabije toekomst toegang tot alle voor
hen relevante informatie.
Versterking positie Allfinanzgroep
Bij de versterking van haar Allfinanzpositie mikt de Rabobank Groep
primair op versterking van haar leidende rol als distributeur van finan
ciële diensten via het merk Rabobank (in hoofdzaak de lokale banken)
en, in aanvulling daarop, ook via bestaande en nieuwe dochteronder
nemingen. Daarnaast wil de groep ook selectief actief zijn als producent
van financiële producten ten behoeve van distributeurs buiten de
Rabobank Groep.
verstrekker en verkozen tot de beste zaken
bank van Nederland. Uit onderzoek blijkt
dat de commercial helder maakt dat de
Rabobank een toonaangevende, betrokken
bank is die dichtbij haar klanten staat. Veel
medewerkers hebben me laten weten het
goed te vinden dat de Rabobank eindelijk
duidelijk laat zien wat voor een fantastische
bank het is. Het maakt ze trots. Maar ook
klanten reageren positief.'
Jochem de Bruin, hoofdpersoon in tv-commercial Rabobank.