Belangrijke
ontwikkelingen
I lil I
H
10 Rabobank Groep Jaarverslag 2002
Marktleiderschap als ambitie. Deze drie
woorden vormen zowel de titel als de inhoud
van het Strategisch Kader van de Rabobank
Groep. In 2002 zijn enkele belangrijke stappen
gezet om die ambitie te realiseren. Diverse
groepsonderdelen breidden hun activiteiten uit.
Daarnaast zijn veranderingen aangebracht in
het bestuursmodel. Om beter invulling te geven
aan de coöperatieve missie is de topstructuur
van Rabobank Nederland aangepast.
Groei ondanks tegenwind
De vraag van klanten naar producten en diensten van de Rabobank
Groep nam in het verslagjaar wederom toe. Ondanks de stagnerende
economie steeg de kredietverlening met 8%, voornamelijk door de
groei van woninghypotheken. Het marktaandeel bij hypotheken
groeide tot 24 (23)%. Ook in het midden- en kleinbedrijf wist de
Rabobank Groep haar marktleiderschap te verstevigen. Het markt
aandeel daar steeg van 37% tot 39%.
De spaarmiddelen stegen met 5%. Deze stijging kwam praktisch
geheel voor rekening van internetsparen. De hevige concurrentie
op de spaarmarkt (met name op het gebied van internetsparen)
ten spijt, wist de Rabobank Groep haar marktaandeel van 40% vast
te houden.
Naast deze fraaie groeicijfers liet 2002 ook tegenvallers zien. Zo
daalde het beheerd vermogen met 14% door de malaise op de
beurzen en nam de premieomzet verzekeren af met 7% door de
gedaalde verkoop van lijfrenteverzekeringen en koopsompolissen.
Wijziging topstructuur
De algemene vergadering van Rabobank Nederland ging in juni
vorig jaar akkoord met de nieuwe topstructuur, die het bestuurs
model doorzichtiger maakt en de slagvaardigheid van het bestuur
vergroot. De structuurwijziging geeft de lokale Rabobanken meer
invloed op het strategische beleid. De toezichthoudende taak van de
raad van commissarissen (voorheen raad van toezicht) is versterkt. En
de raad van bestuur (de voormalige hoofddirectie) is naast bestuur
lijk verantwoordelijk voor de bancaire gang van zaken en het groeps-
beleid nu ook verantwoordelijk voor de coöperatie. Deze laatste rol
lag eerst bij de raad van beheer die met zijn bevoegdheden en
verantwoordelijkheden is opgegaan in de nieuwe structuur.
Leden
Het afgelopen jaar heeft de Rabobank verder invulling gegeven aan
haar coöperatieve missie. In september passeerde het ledenaantal
de 1 miljoen. Eind december waren 1,1 miljoen klanten lid van de
Rabobank, een stijging van 283.000 leden ten opzichte van eind
Belangrijke ontwikkelinger
2001. Het doel van 1,2 miljoen leden eind 2003 ligt dus binnen
handbereik. In november vond een nieuwe emissie van Rabobank
Ledencertificaten plaats. Hierop schreven meer dan 65.000 leden en
medewerkers in. De opbrengst was met EUR 1,75 miljard bijna het
dubbele van wat werd geraamd.
Aantal leden
(x 1.000)
1.200
1.000 H
800 H
1998 1999 2000 2001 2002
Voortgaande internationalisering
De Rabobank Groep versterkte in 2002 haar internationale positie in
private banking door een strategische alliantie met de gerenom
meerde Zwitserse Bank Sarasin Cie. Rabobank Nederland heeft
een belang van 28% in Bank Sarasin Cie genomen. De International
Private Banking-activiteiten van de Rabobank zijn bij Bank Sarasin
Cie ingebracht. De Rabobank heeft een call-optie om een meerder
heidsbelang in Bank Sarasin Cie te verkrijgen.
Na Australië en Nieuw-Zeeland is Rabobank International nu ook in
Ierland, de Verenigde Staten en Canada actief met country-banking,
de succesvolle strategie om in ontwikkelde landen kleinere retail-
banken over te nemen die vooral actief zijn op het platteland en
een sterke positie hebben in de agrarische sector. Rabobank
International kocht in het verslagjaar de Ierse staatsbank ACC.Ook
nam het groepsonderdeel de Californische Valley Independent
Bank over, terwijl in Canada een strategische alliantie werd gesloten
met ATB Financial.
Robeco nam in het verslagjaar twee hedge fund managers over:
Transtrend en Sage Capital Management. Daarnaast verwierf de
Rabobankdochter een belang van 60% in de vermogensbeheerder
Boston Partners Asset Managers in de Verenigde Staten, met een
optie om het resterende belang te verwerven. Deze acquisities
passen in de strategie van Robeco om haar beleggingsexpertise uit
te breiden en een breder assortiment van producten aan te bieden
aan haar (institutionele) klanten. Het beheerd vermogen van de
overgenomen partijen bedraagt EUR 9 miljard.
Obvion van start
De in 2001 aangekondigde joint venture Obvion van Rabobank
Groep en ABP ging op 1 april 2002 van start. Obvion verkoopt hypo-
theken via tussenpersonen. Het marktaandeel bedroeg in 2002 3%.
Virtueel aan kop
De Rabobank is marktleider op het gebied van virtueel bankieren.
Eind 2002 werd de één miljoenste internetspaarrekening geopend.
Daarnaast was de Rabobank het afgelopen jaar één van de best
bezochte internetbanken van Europa, aldus onderzoeksbureau
Nielsen Net Ratings. In december bezochten 1,3 miljoen mensen de
site van www.rabobank.nl.
Het succes van www.rabobank.nl in Nederland leidde ook tot
virtuele stappen over de grens. Sinds november 2002 kunnen onze
zuiderburen voor spaarproducten en een aantal beleggingsfondsen
van Robeco terecht bij www.rabobank.be
Tegen het einde van het verslagjaar is een overeenkomst getekend
f om internetbroker Alex en de telefonische orderlijn VEB-Bottomline
van Dexia Bank Nederland over te nemen
Sponsoring: meer dan geld alleen
De Rabobank Groep was in het verslagjaar als 'first founder'
de belangrijkste sponsor van de Floriade 2002, de wereld
tuinbouwtentoonstelling die in de gemeente Haarlemmer
meer werd gehouden. Het centrale sponsorbeleid van de
Rabobank Groep is sterk gericht op de profilering van het
merk Rabobank. In dit kader sponsort de Rabobank landelijk
drie grote sporten: hockey, wielrennen en de paardensport.
Verder werkt de Rabobank al vele jaren samen met de
Stichting Museumjaarkaart. Sinds januari 2003 staat tevens
een vijfjarig partnership met het Van Gogh Museum in
Amsterdam op het programma. Dit partnership biedt het
museum de mogelijkheid om de bekendheid van de
bestaande collectie te verbreden onder het Nederlandse
publiek en nog meer hoogwaardige exposities te organise
ren. In de optiek van de Rabobank is sponsoring meer dan
alleen geld verschaffen in ruil voor naamsbekendheid. De
Rabobank ziet sponsoring vooral als een partnership, dat
beide partijen tot voordeel moet strekken en maatschappe
lijk dividend moet opleveren.