Bestuurders en
toezichthouders
*15
60 Rabobank Groep Jaarverslag 2002
De beoogde versterking van het coöperatieve
kernbedrijf, bestaande uit de lokale Rabobanken
en hun klanten/leden, stelt nieuwe eisen aan de
structuur van de coöperatie en de verhouding
tussen lokaal en centraal bestuur.
Het streven naar marktleiderschap vereist een slagvaardig bestuur,
waarin de verantwoordelijkheden voor de commerciële ontwikke
ling van activiteiten, de algemene strategie en de aansturing van
de topcoöperatie Rabobank Nederland duidelijk zijn belegd.
Om deze reden is de bestuurlijke structuur van Rabobank Nederland
in het verslagjaar ingrijpend herzien. Zie hiervoor ook het hoofdstuk
Belangrijke ontwikkelingen en het verslag van de"raad van commis
sarissen. De lokale Rabobanken hebben in dit verband via de cen
trale kringvergadering (CKV) directe zeggenschap gekregen over de
te voeren groepsstrategie. Ook hebben ze budgetrecht over de
kosten die Rabobank Nederland doorbelast aan de lokale banken.
Meer vrouwelijke bestuurders en toezichthouders
In 2002 zijn 37 lokale Rabobanken gefuseerd. Hieruit zijn 17 fusie-
banken ontstaan. Het totaal aantal Rabobanken is door deze
concentraties gedaald van 369 naar 349 lokaal zelfstandige banken.
De lokale Rabobanken hebben elk een eigen, lokaal bestuur. Eind
2002 waren er in totaal ongeveer 1.700 bestuurders, waarvan 1.350
personen direct uit en door de leden waren gekozen. Daarnaast
maakt de algemeen directeur van elke Rabobank deel uit van het
bestuur (directeur-bestuurder). Het beleid van de besturen wordt
getoetst door de lokale raden van toezicht. Hierin zitten in totaal
1.765 toezichthouders, In het verslagjaar zijn ongeveer 500 bestuur
ders en toezichthouders teruggetreden, mede door fusies en
verkleining van de colleges.Van de ruim 200 nieuwe bestuurders
en toezichthouders is 20% vrouw. De werving en selectie van
geschikte bestuurders en toezichthouders is in het verslagjaar ver
breed in het belang van een goede afspiegeling van de klanten en
leden. Diversiteit in de beheercolleges zorgt voor meer gevoel voor
klanten, leden en hun maatschappelijke omgeving, en een betere
vertaling van lokale signalen in het beleid van de bank.
Hogere eisen aan bestuurders en toezichthouders
De fusies en de verbreding van het totale dienstenpakket, alsmede
de toenemende complexiteit van het bedrijf en de omgeving stellen
hogere eisen aan de bestuurlijke kwaliteit van de lokale banken.
Bestuurders, directeur-bestuurders en toezichthouders hebben
toegang tot specifieke websites waar zij informatie vinden die is
toegesneden op hun taken. Rabobank Nederland heeft in het ver
slagjaar een reeks activiteiten ontwikkeld om de leden van de lokale
beheercolleges verder te professionaliseren. Als aanvulling op de
gangbare individuele cursussen,zoals het introductieprogramma,
werden voor de voorzitters van beide colleges van lokale
Rabobanken werkconferenties georganiseerd.Ook is aan lokale
besturen en raden van toezicht een programma aangeboden met
Steentje bijdragen
'Toen ik vanuit Egypte naar Nederland kwam, ben ik klant
geworden bij de Rabobank. Dat is ruim veertig jaar geleden.
Als apotheker was ik een zakelijke klant. Ik heb me altijd
goed gevoeld bij de Rabobank, heb kennissen ook aan
geraden er te gaan bankieren. In 1996 werd ik gevraagd
voor de raad van toezicht. Dat leek me wel wat: van
binnenuit invloed uitoefenen op je eigen bank. De raad
houdt toezicht op directie en bestuur; we volgen de gang
van zaken, de toekomstplannen, het personeelsbeleid, of
er wordt gehandeld volgens de coöperatiegedachte. Op
deze manier hoop ik bij te dragen aan de instandhouding
van de lokale bank die er echt Is voor haar klanten.'
Magdy Ramzy, lid raad van toezicht Rabobank Oss
diverse workshops, lerende netwerken en hulpmiddelen. Dit pro
gramma is bedoeld om verdieping te geven aan hetgeen in eerdere,
grootschalige conferenties aan de orde is gekomen. Bij de samen
stelling ervan is ingespeeld op de behoeften zoals die door
bestuurders en toezichthouders zijn geuit. Hun onderlinge samen
werking en gezamenlijke slagkracht zijn van groot belang voor het
succes van de lokale banken.
Evaluatie lokaal bestuur
In navolging van het centrale bestuursmodel wordt ook het lokale
bestuursmodel onder de loep genomen. In de laatste maanden van
het verslagjaar is begonnen met de evaluatie van het in 1998 inge
voerde lokale model. Bestuurders, toezichthouders en directeuren
van de lokale banken hebben zich in een enquête kunnen uitspre-
ken over de wijze van functioneren en de toekomstvastheid van
dit model. Uit de verzamelde opinies zijn nog geen conclusies
getrokken. Wel spreekt tweederde van de ondervraagden zich uit
vóór handhaving van het huidige model, zij het dat een meerder
heid hiervan aanscherping van rolinvulling en verantwoordelijkhe
den nodig vindt om de kwaliteit van bestuur en toezicht van lokale
banken verder te verbeteren. Eenderde van alle ondervraagden
meent dat al op korte termijn een ander bestuursmodel is gewenst
Met name de directeurbestuurders zijn voorstander van een
bestuursstructuur die meer in overeenstemming is met die van de
topcoöperatie Rabobank Nederland. De Werkgroep Lokaal Bestuur
zal in de loop van 2003 voorstellen presenteren over de toekomsti
ge bestuurlijke structuur van de lokale bankcoöperaties.