Verzekeren
Rabobank Groep Jaarverslag 2002
Interpolis heeft een moeilijk jaar achter de rug.
Door dalende beurskoersen, stormschades en
een afnemende omzet bij levensverzekeringen
daalde het brutoresultaat naar EUR 77 miljoen.
Het jaar 2002 stond voor Interpolis voorts in het
teken van het integreren van de in 2001 over
genomen bedrijven.
Om haar marktpositie te versterken ontwikkelt Interpolis zich verder
als allround verzekeraar. De Rabobankdochter breidt haar dienst
verlening uit op de markt voor intermediairs en op het gebied van
employment benefits voor het MKB.
Glashelder
Interpolis profileert zich als glashelder. In producten en diensten.
In de manier van communiceren. In de houding naar klanten en
tussenpersonen. Glashelder, met als doel samen met de klant voor
uit te komen. Dit betekent bijvoorbeeld dat klanten in geval van
schade geen ingewikkelde formulieren hoeven in te vullen en hun
geld snel op de rekening bijgeschreven krijgen.
Overname BMG Groep
Om haar positie op het gebied van arbodienstverlening, verzuim-
beheersing en reïntegratie te versterken heeft Interpolis in het
verslagjaar de BMG Groep overgenomen. De BMG Groep is gespeci
aliseerd in reïntegratiebemiddeling van werkzoekenden, mensen
met een WAO-uitkering en (zieke) werknemers. BMG heeft een
sterke marktpositie, met name in de agrarische sector, de bouw en
de industrie.
Mens Werk Bedrijfszorg
Het bedrijfsonderdeel Mens Werk Bedrijfszorg ondersteunt werk
gevers bij preventie van ziekteverzuim en reïntegratie van (zieke)
werknemers en bestaat voor een belangrijk deel uit Commit Arbo
en Relan Arbo (vanaf 2003 samen Commit). Bij de bedrijven en
instellingen die bij Commit klant zijn, werken in totaal meer dan
één miljoen werknemers. Commit speelt in op de begin 2002 in
werking getreden Wet verbetering poortwachter, die moet voor
komen dat werknemers in de WAO belanden. Via het Werk
hervattingspakket biedt Commit een totaalpakket om werknemers
zo snel mogelijk te reïntegreren. Dit gaat gepaard met minimale
financiële lasten voor de werkgever.
Alles in één Polis
Binnen de Alles in één Polis kunnen klanten op een simpele manier
schades verzekeren in de rubrieken verkeer, wonen, aansprakelijkheid,
rechtsbijstand en recreatie. Hoe meer rubrieken een klant verzekert,
hoe groter de premiekorting. In 2002 heeft Interpolis de doorlopende
annuleringsverzekering toegevoegd aan haar Alles in één Polis.
Daarmee was Interpolis de eerste verzekeringsmaatschappij die dit
product aanbood. Het gemiddeld aantal producten binnen de Alles
in één Polis steeg van 3,03 naar 3,23. Eind 2002 had Interpolis in
totaal 1,1 miljoen Alles in één Polissen.
Bedrijven Compact Polis
Wat de Alles in één Polis is voor particulieren, is de Bedrijven
Compact Polis voor het midden- en kleinbedrijf. Het aantal afgeslo
ten polissen bedroeg eind 2002 192.000, een stijging van 7%. Het
gemiddelde aantal rubrieken per polis steeg van 2,86 naar 2,89.
ToekomstPlanner
Het treffen van toekomstvoorzieningen werd in het verleden behalve
door klantenbehoefte ook vaak door fiscale motieven gevoed. Dat
fiscale motief is door de wijzigingen in het belastingstelsel vervallen.
Met de in het verslagjaar geïntroduceerde ToekomstPlanner biedt
Interpolis klanten op heldere wijze snel inzicht in hun financiële
situatie en geeft daarbij passende productoplossingen en service.
Omzet
Omzet levensverzekeringen onder druk
Interpolis is onbetwist marktleider als het over lijfrenteverzekeringen
gaat. De omzet lijfrentes en koopsommen daalde in 2002 met 42%
tot EUR 614 miljoen. Deze daling wordt voornamelijk verklaard door
de afnemende vraag naar levensverzekeringen als gevolg van de
toegenomen complexiteit bij de fiscale benadering van oudedags
voorzieningen. De omzet periodieke premies van particulieren zoals
hypothecaire verzekeringen en verzekerd sparen stegen met 7% tot
I Toekomstmuziek
'2002 betekende voor mij de introductie van de Toekomst-
Planner: een revolutionair concept waarmee alle toe
komstvoorzieningen van de klant, dus ook producten
die bij andere maatschappijen zijn afgesloten, op een rij
worden gezet. Bij een eventueel tekort volgt uit de analyse
direct een passende oplossing. Met de ToekomstPlanner
gaan we een langdurige relatie met de klant aan. Want
I jaarlijks versturen we een geactualiseerd overzicht.
Daarmee kan de klant bepalen of de financiële regelingen
nog voldoende zijn voor toekomstige behoeften. Ik was in
de eerste plaats verantwoordelijk voor de ontwikkeling
van communicatiemiddelen en heb verder de introductie
bij Rabobank en tussenpersonen begeleid. De Toekomst-
Planner is in zes maanden ontwikkeld en in de markt
gezet. En hij is heel goed ontvangen.'
Carmelina Di Rosa, Marketingcommunicatie, Interpolis
Leven Paticulier