Rabobank Groep Jaarverslag 2002
Bijzonder afwijkend
'Sinds 1999 wordt het historisch erfgoed van de Rabobank
professioneel beheerd. We verzamelen documenten,
voorwerpen, foto's en films, we archiveren het materiaal
en maken het toegankelijk met exposities en artikelen.
In het boek "De andere bank"hebben we voor een brede
lezersgroep beschreven waarde Rabobank voor staat,
hoe de bank zich ontpopte van boerenleenbank tot inter
nationale financiële dienstverlener met behoud van het
coöperatieve karakter. De afwijkende eigendomsverhou
dingen en besluitvormingsprocessen, de interne discussies
die daarover hebben gewoed, het komt allemaal aan bod.
Als je met zoiets bezig bent, besef je des te meer hoe
bijzonder deze organisatie is en hoe belangrijk het is dit
erfgoed levend en levendig te houden.'
Stefan de Boer, bedrijfshistoricus Rabobank Nederland
Betalen
RaboDealAssist voor MKB
Na de introductie in 2001 van real time betalen voor bedrijven, is
de dienstverlening vorig jaar oktober verder uitgebreid met
RaboDealAssist. Hiermee kunnen bedrijven via internet veilig, snel
en eenvoudig contante- en termijntransacties doen en valutaswaps
afsluiten. Klanten die actief omgaan met het afdekken van valuta
risico's hebben continu inzicht in handelskoersen. Bovendien beho
ren wachttijden aan de telefoon tot het verleden.
Chipknip breekt definitief door
Mede dankzij de euro is het gebruik van de chipknip explosief
gestegen. Het aantal chipkniptransacties is in 2002 meer dan
verdubbeld. Ook onder ouderen en gehandicapten is het gebruik
sterk toegenomen. Steeds meer zorg- en bejaardencentra omarmen
de chipknip als vervanger van het contante geld. Het aantal oplaad-
automaten nam in het verslagjaar toe van 1.821 naar 1.859.
Sparen
De Rabobank Groep is met een marktaandeel van 40% onbetwist
marktleider op het gebied van sparen in Nederland. De lokale
Rabobanken beheren 37% en Roparco, het spaarkanaal van de
Robeco Groep, heeft 3% van het spaargeld In Nederland in beheer,
aandeel zien dalen van 87% naar 83%.
Kredietverlening HID
De kredietverlening aan bedrijven in de sector handel, industrie en
dienstverlening steeg in 2002 met 7%. Eind 2002 was EUR 33,7
(31,5) miljard aan leningen verstrekt. De sterkste groei kwam voor
rekening van bedrijven in de sector gezondheidszorg en in de
bouwnijverheid.
Stijging marktaandeel HID
De Rabobank bleef ook vorig jaar met afstand marktleider in het
midden- en kleinbedrijf (tot 100 werkzame personen). De bank zag
haar marktaandeel toenemen tot 39%. Van de eenmansbedrijven
bankiert 37% bij de Rabobank. Van bedrijven met 2 tot 10 mede
werkers is dat 41% en van de bedrijven van 10 tot 100 medewerkers
is 36% klant van de Rabobank.
Kredietverlening agrarische sector
De kredietverlening aan de agrarische sector is met 5% gestegen.
Eind 2002 bedroeg de kredietverlening aan deze sector EUR 17,7
(16,8) miljard.
Marktaandeel agrarisch onverminderd hoog
De Rabobank is van oudsher sterk verbonden met de agrarische
sector, hetgeen zich ook vertaalt in een zeer hoog marktaandeel
van 83%. De lokale banken hebben door toenemende bedrijfs
beëindigingen in de sector en de hevige concurrentie het markt-
Retailbankbedrijf 27
Verschuiving naar internetsparen
De Rabobank geeft haar klanten verschillende mogelijkheden om
te sparen. Via het kantorennetwerk met de Rabo
Rendementrekening, telefonisch met RaboTelesparen en via internet
met Rabo Internetsparen.
Ontwikkeling spaargeld over kanalen
100%
80%
60%
40%
20%
0%
1999 2000 2001
Rabo Rendement Rekening
RaboTelesparen
9 Rabo Internetsparen
Het aandeel van internetsparen in het totale spaargeld bij de lokale
Rabobanken is de afgelopen jaren enorm gestegen. Inmiddels staat
30% van het spaargeld op een internetspaarrekening. Het aantal
internetspaarrekeningen is het afgelopen jaar verdubbeld tot 1 mil
joen. Het gemak van het eigen beheer van het spaargeld en de
hoge rente zijn voor veel klanten redenen om een internetspaar
rekening te openen.
Ontwikkeling contactpunten en kantoren
3.000
1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
H Aantal contactpunten (kantoren, geldautomaten en zittingen)
B Aantal kantoren
Daling aantal personeelsleden bij lokale Rabobanken
Door de veranderende behoefte maken klanten steeds meer
gebruik van directe kanalen als de Rabofoon en internetbankieren.
Daardoor is de financiële dienstverlening gedeeltelijk verschoven
van het bankkantoor naar de klanten thuis. Deze ontwikkeling heeft
in het verslagjaar geleid tot een afname van de personeelsbezetting
bij de lokale Rabobanken met circa 5%. In 2003 zal het aantal perso
neelsleden naar verwachting verder dalen.
I
2002
Distributiebeleid Rabobank
Kantorennet
Van alle financiële instellingen heeft de Rabobank in Nederland de
meeste kantoren. Het belang van leden en klanten staat bij de bank
centraal. Daarbij past een fijnmazig kantorennet. Daarom is en blijft
de Rabobank de dichtbijbank voor haar klanten. Met 1.516 vestigin
gen, 599 geldautomaten op openbare locaties en 402 zittingen
beschikken de lokale banken in totaal over liefst 2.517 contact
punten. Niettemin zijn er de afgelopen jaren met name in kleine
kernen kantoren gesloten. Om redenen van personeelsbeleid,
onveiligheid en/of rentabiliteit. Door de opkomst van elektronisch
bankieren bezoeken steeds minder klanten de fysieke bank. Bij het
sluiten van een vestiging wordt in samenspraak met klanten en
leden gezocht naar een goed alternatief. Voorbeelden daarvan zijn
de bankbus, periodieke zittingen in wijkgebouwen en het openen
van bankbalies in winkels. Met behulp van een intern'geldautoma-
tenondersteuningsfonds' plaatst en/of handhaaft de Rabobank
geldautomaten waar dit economisch niet verantwoord, maar maat
schappelijk wel gewenst is.
Virtueel bankieren
De Rabobank was in december 1994 de eerste financiële instelling
in Nederland op internet. Heel Nederfand kende toen hooguit tien
duizend internetters. Inmiddels is de internetsite www.rabobank.nl
met ruim 1,3 miljoen bezoekers in december een van de best
bezochte internetbanken van Europa. Bovendien is de Rabobank
met ruim 1 miljoen on-lineklanten verreweg de grootste internet-
bank van Nederland.Van de actieve internetklanten is 86% particu
lier en 14% zakelijk.
De belangstelling voor virtueel bankieren (internet en telefoon) is in
het verslagjaar wederom flink toegenomen. Virtueel bankieren is
mogelijk voor betalen, sparen en effectentransacties. Het aantal
overeenkomsten voor internetbankieren en de Rabofoon steeg met
respectievelijk 55% en 20%. Om een optimale product- en service
kwaliteit voor virtueel bankieren aan te kunnen bieden, meet de
Rabobank regelmatig de waardering van klanten voor deze dienst
verlening. In vergelijking met de andere banken in Nederland krijgt
de Rabobank voor telebankieren, telesparen en internetsparen
gemiddeld het hoogste rapportcijfer voor klantwaarde: 8,6.