10 Rabobank Groep Jaarverslag 2001 van dergelijke producten worden afgesloten. Een plan voor het goed afstemmen van assortiment en labels is in voorbereiding. Niet-financiële producten Het uitgebreide netwerk van Rabobankkantoren is een prima basis om ook niet-financiële diensten en producten te verkopen. Klanten vragen steeds meer om een totaalpakket van (financiële) dienstverlening in combinatie met wonen, werken en zorg. Een voor beeld van het laatste is de uitbreiding door Interpolis in 2001 van het aantal employment benefits-pakket ten voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Door samenwerking met bedrijven uit andere bedrijfssectoren kunnen de Rabobanken nieuwe vormen van dienstverlening creëren. Een voorbeeld hiervan zijn de diverse portals op internet die in het verslagjaar samen met andere, niet-financiële, bedrij ven zijn opgezet teneinde specifieke doelgroepen van dienst te kunnen zijn. Nieuwe distributieformules? De plaatselijke banken met het merk Rabobank vor men voor de Rabobank Groep verreweg de belang rijkste distributieformule. In discussie is de vraag of klanten die via dit merk moeilijk bereikbaar zijn, met andere distributieformules onder een andere merk naam beter aangesproken kunnen worden. MARKTSTRATEGIE VOOR PME's De product-markteenheden (PME's) van Rabobank Nederland zorgen voor de ontwikkeling van bank producten zoals sparen, kredieten, betalingsverkeer, beleggen en voor de verwerking van de daaruit voortvloeiende transacties. De product-markteen heden kunnen, met behulp van een uitgekiende marktstrategie, op zoek gaan naar nieuwe klanten buiten de Rabobank Groep. Samenwerking met andere partijen Bij deze strategie kan gedacht worden aan samen werking met een supermarktketen om eenvoudige financiële producten te verkopen, of aan samenwer king met kleinere financiële instellingen die een deel van hun productie willen uitbesteden. Zo werd in 2001 besloten om de effectenverwerking van de Paul van de Ven - Rabobank Nederland "De stofgroep strategie heeft samen met de hoofddirectie de strategie van de Rabobank Groep aangescherpt. Om de goede positie van de Rabobank Groep ook in de toekomst te behouden en zelfs te versterken is daarbij gekozen voor het thema: 'Marktleiderschap als ambitie'. Wij willen onze klanten de beste, toonaangevende kwaliteit en concurrerende diensten bieden die het best tegemoetkomen aan hun behoeften. De klant moet dat ook als zodanig ervaren." "Deze ambitie geeft meer dynamiek en inspiratie aan ons streven om klantwaarde te leveren, het legt als het ware de aspiraties hoger en daagt uit tot meer onder nemerschap. Het vraagt deels ook om een vernieuwing ofxianscherping in onze cultuur van werken. Om dit duurzaam waar te maken zullen we ons voortdurend moeten blijven vernieuwen en ontwikkelen. Het nieuwe strategisch kader geeft daarvoor de richting en ruimte aan. Friesland Bank door Rabobank Nederland Effecten diensten te laten uitvoeren. Een voorbeeld van het samen met een andere partij in de markt zetten van financiële producten is de oprichting in het verslagjaar van Obvion. Deze joint venture met het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds gaat onder eigen merknaam hypotheken verkopen via onafhankelijke tussenpersonen. STERKER OP GROOTZAKELIJKE MARKT Tot nu toe is de positionering van de Rabobank Groep op de retailmarkt besproken. Het doel voor de grootzakelijke markt is de Rabobank Groep neer te zetten als sterke, bekwame, klantgedreven, brede financiële instelling, die uitmunt in relatiebankieren dicht bij de klant. Van de producten voor de grootza kelijke markt, vooral de complexe adviezen, profiteren ook de klanten uit het MKB. Rabobank Nederland Corporate Clients In het verslagjaar is bij Rabobank Nederland een nieuwe divisie Rabobank Nederland Corporate Clients (RNCC) opgezet die zich volledig richt op de bediening van de grootzakelijke markt. Daarbij gaat het om bedrijven met meer dan 20 werknemers en/of meer dan EUR 9 miljoen omzet. RNCC heeft tot taak de dienstverlening en klantcontacten vanuit de Rabobank Groep zo goed mogelijk te organiseren. Daartoe werken de sectorspecialisten van RNCC nauw samen met de bovenlokale teams van plaatse lijke Rabobanken. RNCC is daarbij onder meer verant woordelijk voor een goed assortiment producten en diensten voor de grootzakelijke markt. Van kredietverlening naar advisering In het aanbod van de Rabobank Groep voor de grootzakelijke markt verschuift het accent van kredietverlening naar advisering. Ook zullen nieuwe producten worden aangeboden, uit eigen huis of via levering door derden, op het gebied van leasing en bedrijfsverzekeringen. Verder zullen de complexe maatoplossingen.die bijvoorbeeld Rabobank International kan leveren, op rendabele wijze toepas baar worden gemaakt voor een breder deel van de grootzakelijke markt.Te denken valt aan adviezen op het gebied van fusies en overnames. Voor de uitbreiding van de positie op de grootzake lijke markt is het ook noodzakelijk dat tegemoet kan worden gekomen aan de toenemende behoefte van klanten aan participaties en risicodragend vermogen. VERGROTING BIJDRAGE DOCHTERS De dochterondernemingen van de Rabobank Groep leveren diensten en producten aan de lokale Rabobanken én rechtstreeks aan hun eigen klanten. Met elkaar vormen ze een netwerk van kennis en ervaring dat de Rabobank Groep in staat stelt om in binnen- en buitenland te groeien, verschillende acti viteiten te ondernemen en de risico's te spreiden. Eigen ondernemerschap ontplooien De dochters hebben de ruimte hun eigen onderne merschap te ontplooien, in Nederland en daarbuiten, via nieuwe en bestaande distributiekanalen, overna mes, fusies en samenwerking. Hun prestaties worden beoordeeld op hun bijdrage aan de marktleider schapsambitie van de Rabobank Groep. Daarbij wordt gekeken naar klantwaarde, alsmede naar de financiële en strategische toegevoegde waarde De belangrijkste zelfstandig opererende dochters van de Rabobank Groep zijn Robeco (beleggingsfondsen en vermogensbeheer), Interpolis (verzekeringen), De Lage Landen (leasing), Schretlen Co en Effectenbank Stroeve (particulier vermogensbeheer), International Private Banking Trust (particulier ver mogensbeheer in het buitenland), Rabo Vastgoed (projectontwikkelaar), Rabobank International (internationale zakenbank) en Gilde Investment Management (risicodragend kapitaal). Hun strategie staat beschreven in de hoofdstukken Beleggen, Verzekeren, Leasing, Retailbankierenen Wholesalebankieren.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2001 | | pagina 7