Voorwoord 2 Rabobank Groep Jaarverslag 2001 De Rabobank Groep heeft in 2001, ondanks de economische groeivertraging, een redelijk resultaat behaald. Het retailbankbedrijf en het vermogens- beheerbedrijf hadden te kampen met tegenvallende inkomsten als gevolg van fors teruggelopen beleg gingsactiviteiten. Daar stond echter tegenover dat het (internationale) wholesalebankbedrijf een positieve resultaatontwikkeling heeft laten zien. Ook het verze keringsbedrijf en het leasebedrijf hebben een bevre digend, respectievelijk goed jaar achter de rug. De gang van zaken in het verslagjaar laat zien dat de Rabobank Groep dankzij de brede spreiding van activiteiten op basis van haar Allfinanz-formule goed tegen een stootje kan als het economisch even tegenzit. De in het verslagjaar behaalde resultaten zijn in de eerste plaats tot stand gekomen dankzij onze medewerkers. We zijn hen hiervoor erkentelijk en vertrouwen erop dat wij ook in 2002 op hun inzet en prestaties kunnen rekenen. De belangrijkste kracht van de Rabobank Groep ligt in de combinatie van zelfstandige plaatselijke Rabobanken - met het meest fijnmazige financiële distributienet in Nederland - én hun concept van lokaal coöperatief bankieren. Deze primair op het belang van klanten en leden gerichte combinatie heeft ervoor gezorgd dat de Rabobank Groep in Nederland op vrijwel alle terreinen van de financiële dienstverlening marktleider is. Ook bij het realiseren van klantwaarde - onze kerndoelstelling - scoren wij hoog, zo blijkt uit onderzoek. Het gaat er nu om die toppositie te behouden en waar mogelijk verder uit te bouwen. Marktleiderschap is onze ambitie, niet meer en niet minder. Marktleiderschap is geen doel op zich, maar een middel om een zo hoog mogelijke klantwaarde te realiseren. Om onze klanten zo goed mogelijk te kunnen blijven bedienen, is het in de eerste plaats noodzakelijk dat wij voor hen de beste prijs-prestatie- verhouding in onze dienstverlening weten te continueren. Dit vergt een efficiëntere inrichting van onze bedrijfsprocessen, wat ook gevolgen heeft voor de werkgelegenheid binnen de groep. Daarnaast is verdergaande modernisering van ons coöperatieve bedrijf een essentiële voorwaarde. Centraal daarbij staan de versterking van het ondernemerschap bij de lokale Rabobanken en een grotere nadruk op actieve betrokkenheid van klanten en leden bij hun lokale bank. Op beide terreinen is in het verslagjaar belang rijke vooruitgang geboekt. Eveneens in het licht van meer lokaal ondernemer schap en grotere ledenbetrokkenheid, maar ook van slagvaardiger bestuur en scherper toezicht dient de voorgestelde verandering van de topstructuur van Rabobank Nederland te worden gezien. De bedoeling daarvan is onder meer de plaatselijke Rabobanken via de centrale kringvergadering een directere invloed te geven op de aangelegenheden, die voor hun klanten en leden van belang zijn. Integriteit is het leidende beginsel in de relatie met onze klanten, maar ook in de relatie tussen de onder delen van de Rabobank Groep. Integriteit vereist een voortdurend bewustzijn van de effecten van ons handelen. Gelukkig maken wij binnen de groep in het overgrote deel van de gevallen de juiste afweging en maken wij ons ambitiestatement op dit punt waar. In enkele gevallen zijn we daarin niet geslaagd. Wij leren daarvan en we aarzelen niet, waar nodig, doortastende maatregelen te nemen. Voorwoord voorzitters Hans Smits, voorzitter van de hoofddirectie van Rabobank Nederland Wim Meijer, voorzitter van de raad van beheer van Rabobank Nederland Marktleiderschap is onze ambitie, niet meer en niet minder. Het is geen doel op zich, maar een middel om een zo hoog mogelijke klantwaarde te realiseren.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2001 | | pagina 3