20 Ra boba n k G roep Jaa r verslag 2001 Een eigen huis, een financiering, de inrichting. Wat past bij ons? Keuzes maken, veel keuzes. Dat vraagt om deskundigheid, visie en lef. De Rabobank adviseert, samen met interieurspecialist Jan des Bouvrie. Retailbankbedrijf 21 MKZ-crisis De MKZ-crisis heeft in het verslagjaar een belangrijke impact gehad op de agrarische sector. Het beleid van de Rabobank Groep was er primair op gericht om getroffen klanten door deze moeilijke periode heen te helpen. Daartoe zijn aan klanten die in liquiditeits problemen kwamen via een spoedprocedure extra financieringsmogelijkheden ter beschikking gesteld. Op deze manier werd voorkomen dat klanten in financiële problemen kwamen. BETALEN Real time zakelijk betalen In het verslagjaar heeft de Rabobank als eerste bank in Nederland real time betalen voor bedrijven geïn troduceerd. Met deze nieuwe toepassing beschikt ook de zakelijke klant van de Rabobank over actuele elektronische rekeninginformatie. Voor particuliere klanten bestond de mogelijkheid tot real time betalen al langer, met internet- en telebankieren. Afname bankhaltransacties De lokale Rabobanken hebben in het verslagjaar geïnvesteerd in het terugdringen van het aantal transacties in de bankhal. Het gaat daarbij om trans acties die klanten eenvoudig via de zelfbedienings kanalen kunnen uitvoeren, zoals geldopnames en overboekingen. Behalve op het behalen van efficiency- voordelen is het achterliggende beleid ook en vooral gericht op het creëren van meer tijd voor de advise ring van klanten en de verkoop van producten met een hogere toegevoegde waarde. Inmiddels vindt 95% van de geldopnames via de geldautomaat plaats en nog maar 5% aan de balie. Ondanks het afnemende aantal bankhaltransacties blijft het beleid van de Rabobank gericht op bereik baarheid en beschikbaarheid. Dit uit zich onder meer in het dichte netwerk van 1.648 kantoren en 2.889 geldautomaten. Bovendien is voor klanten die niet van geldautoma ten gebruik kunnen maken, het concept'geholpen zelfbediening'ontwikkeld. Dit houdt onder meer in dat bijvoorbeeld ouderen en gehandicapten door Arie Oudesluijs - Rabobank Epe-Vaassen "Als je terugkijkt, was het een heel moeilijke, zware en emotionele periode. De MKZ-crisis trof onze klanten en onze bank midden in het hart. Door te luisteren, veel telefonisch contact te houden en te zoeken naar tijdelijke financiële oplossingen, probeer je je klanten een hart onder de riem te steken. Juist nu konden we via onze betrokkenheid tonen wat het betekent om klant van een coöperatieve bank te zijn." "Ondanks dat de stallen weer bevolkt zijn, zijn nog niet alle problemen opge lost. Het verwerken van de emoties, het acclimatiseren van de dieren: het kost tijd. Toch proef ik ook duidelijk weer ondernemerszin, onze klanten kijken weer vooruit." bankmedewerkers worden geholpen bij het gebruik van de geldautomaat Ontwikkeling gebruik chipknip Het gebruik van de chipknip is in het verslagjaar met ongeveer 20% toegenomen. Voor 2002 wordt ten minste een verdubbeling van het gebruik van de chipknip verwacht. Deze groei komt tot stand door de forse uitbreiding van de mogelijkheden tot chip pen, wat mede het gevolg is van de invoering van de

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2001 | | pagina 12