Retailbankbedrijf Het retailbankbedrijf van de Rabobank Groep heeft in 2001 last gehad van het slechte beursklimaat. De Rabobank Groep als geheel wist haar marktleiderschap op de spaar- en hypotheekmarkt en op de lokale bedrijvenmarkt te handhaven. Het operationele resultaat van het retailbankbedrijf nam marginaal toe tot EUR 1.252 miljoen. 18 Rabobank Groep Jaarverslag 2001 De missie van de lokale Rabobanken is klanten te helpen hun financiële ambities te verwezenlijken. Daartoe bieden de lokale Rabobanken aan hun klanten een breed en samenhangend pakket van financiële diensten en producten op het gebied van lenen, sparen, beleggen, verzekeren en leasing. PARTICULIERE KREDIETVERLENING Groei kredietverlening De kredietverlening aan particulieren nam in 2001 met EUR 10,9 miljard toe tot EUR 89,5 miljard. Dat komt overeen met een stijging van 14%. Daarmee blijft de groei van de kredietverlening redelijk in lijn met de hoge groei van de afgelopen jaren. Hypotheek als kernproduct De Rabobank Groep beschouwt de hypotheek als het kernproduct van het retailbankbedrijf. Vanuit dit product vindt uitbreiding van de dienstverlening aan retailklanten plaats. De Rabobank Groep heeft het afgelopen jaar zowel strategisch als operationeel veel inspanningen verricht ter versteviging van haar posi tie als marktleider op de hypotheekmarkt. Strategisch via het aangaan van een samenwerking met het ABP en operationeel via diverse hypotheekacties. Marktaandeel hypotheken: 23% De in het najaar van 2000 gestarte actie om de positie als markleider op het gebied van hypotheken te ver sterken, leidde in de eerste maanden tot een stijging van het marktaandeel met ruim 3 procentpunten tot 25%. In de eerste helft van het verslagjaar kon dit marktaandeel redelijk worden vastgehouden. In de tweede helft is het marktaandeel echter teruggezakt. Over geheel 2001 bedroeg het marktaandeel hypo theken 23%. Om het marktleiderschap vast te houden en verder te versterken werd eind 2001 een nieuwe hypotheek actie gestart. Deze moet via een uitgebreide commu nicatiecampagne en verlaagde tarieven net als in de eerste helft van 2001 resulteren in een verhoging van het marktaandeel met enkele procentpunten. Met Obvion ook in hypotheken via tussenpersonen Het bestaande marktleiderschap in hypotheken werd tot eind 2001 volledig door de lokale Rabobanken gerealiseerd. Om de positie van de Rabobank Groep in deze markt verder te versterken is eind vorig jaar besloten samen met het pensioen fonds ABP de joint venture Obvion op te richten. Obvion gaat vanaf begin 2002 onder eigen naam hypotheken verkopen via tussenpersonen. Het ABP bracht zijn hypotheekverwerkingsbedrijf in Obvion in. De Rabobank neemt de financiering van de hypotheken voor haar rekening. De doelstelling van de joint venture is om binnen driejaar 5% extra marktaandeel voor de Rabobank Groep te realiseren. Op de langere termijn is het doel ook andere producten via Obvion te gaan verkopen, zoals levensverzekeringen en beleggingsfondsen. Ra bo Vastgoed Rabo Vastgoed is de projectontwikkelaar en pro jectfinancier van de Rabobank Groep. In nauwe samenwerking met de lokale Rabobanken ontwik kelt Rabo Vastgoed vastgoedprojecten, met name woningbouw.Tevens participeert de onderneming met risicodragend kapitaal in projecten. De lokale Rabobanken verschaffen Rabo Vastgoed grondige kennis van de lokale samenleving. Rabo Vastgoed stelt lokale Rabobanken in staat om in een vroeg stadium (nieuwe) klanten aan zich te binden. De orderportefeuille van Rabo Vastgoed is in 2001 met EUR 1,1 miljard toegenomen tot EUR 3,5 miljard. In 2001 waren 170 projecten in portefeuille. ZAKELIJKE KREDIETVERLENING De kredietverlening door de lokale Rabobanken aan de lokale bedrijvenmarkt nam in 2001 met EUR 2,6 miljard toe tot EUR 48,4 miljard. Dat is een groei met 6%. De lokale bedrijvenmarkt wordt onderverdeeld in de sector handel, industrie en dienstverlening (HID) en in de agrarische sector. Kredietverlening HID De kredietverlening van de lokale Rabobanken aan bedrijven in de sector handel, industrie en dienstver lening is afgelopen jaar met 8% gestegen. Eind 2001 was EUR 31,5 (29,3) miljard aan leningen verstrekt. De sterkste groei werd gerealiseerd door bedrijven in de sectoren bouwnijverheid en de zakelijke dienst verlening. Marktaandeel HID Van de eenmansbedrijven in handel, industrie en dienstverlening bankiert 34% bij de Rabobank. Van de ondernemingen met 2 tot 9 medewerkers is dat 41% en van de bedrijven met 10 of meer medewerkers bankiert 34% bij de Rabobank. Internationale dienstverlening Voor de zakelijke klanten (grootzakelijk en MKB) van de lokale Rabobanken is een concept tot uitvoering gebracht dat in Nederland én in het buitenland voorziet in een substantiële versterking van de adviesfunctie op het terrein van internatio nale dienstverlening. In Nederland is een landelijk dekkend netwerk van adviseurs internationale dienstverlening geformeerd, om de internationale ambities van lokale bankklanten te helpen realise ren. Daarmee wordt geanticipeerd op een groeiende behoefte aan internationale dienstverlening als gevolg van de invoering van de euro, de verder gaande internationalisering en e-commerce. Dit adviseursnetwerk opereert in nauwe samen werking met Dutch Desks, die in de belangrijkste West-Europese handelslanden gevestigd zijn om de dienstverlening voor de klant in het buitenland optimaal te organiseren. De Dutch Desks met Nederlandssprekende managers hebben onder meer tot taak introducties te verzorgen bij zorg vuldig geselecteerde partnerbanken en klanten met de juiste partijen in contact te brengen. Kredietverlening agrarische sector De kredietverlening aan boeren en tuinders in de primaire agrarische sector nam in het verslagjaar met 2% toe. Eind 2001 was EUR 16,8 miljard aan financie ringen verstrekt aan deze sector. De laatste jaren is de kredietvraag van de agrarische sector nauwelijks gestegen. Marktaandeel agrarisch: 87% De financiering van boeren en tuinders neemt van oudsher een belangrijke plaats in bij de Rabobank Groep. De groep heeft in 2001 haar marktaandeel in de Nederlandse primaire agrarische sector weten te handhaven. Uit marktonderzoek in 2001 blijkt dat 87% van de agrarische bedrijven de Rabobank als huisbankier beschouwt.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2001 | | pagina 11