Strategie en beleid is diensten aan pensioenfondsen en werkgevers op het gebied van pensioenen. De totale portefeuil le omvat 285.000 deelnemers en een vermogen van 8,2 miljard. Hiervan is 5,9 miljard ondergebracht bij de Robeco Groep. Aldus beschikt de Rabobank Groep thans over een centrum op het gebied van pensioenbeheer. Deelname daaraan door andere partijen is welkom. Zo zullen de pensioenadministratie activiteiten van Beon in 2000 in de joint ventu re worden ondergebracht. Snelle groei elektronische dienstverlening Het gebruik van telefoon en internet - zowel door particulieren als door bedrijven - bij beta len, sparen en beleggen blijft spectaculair groei en. Ruim 42% van de beleggingsorders bij de lokale banken loopt inmiddels langs deze wegen. De verschuiving naar het elektronische kanaal tekent zich nog sterker af in het beta lingsverkeer, waarin bijna 50% van alle trans acties langs deze weg plaatsvindt. Om in te spelen op de snel veranderende wensen van de klanten is het distributiebeleid in 1999 opnieuw tegen het licht gehouden. Enerzijds hebben klanten steeds meer behoefte aan kwali tatief hoogstaand advies. Anderzijds willen zij bij eenvoudige transacties gemak, 24-uurs- service en lage kosten. Eigentijds distributieconcept De Rabobank Groep stelt de klanten centraal en reageert op hun veranderende wensen met een distributieconcept dat daarbij aansluit. Dit houdt in dat zij haar kerntaak - het persoonlijk adviesbankieren - combineert met 24-uurs- beschikbaarheid van informatie en transactie mogelijkheden door middel van de modernste technologie. Het 'full-service'-kantorennet van nu zal in verband hiermee ontwikkeld worden tot een fijnmazig net van advieskantoren en servicepunten. Afhankelijk van de lokaal gewenste situatie en met oog voor de veiligheid van medewerkers en klanten komen daarbij ook andere vestigingsmogelijkheden aan bod, zoals een kantoor in een winkel of mobiele kantoren. De Rabobank is en blijft echter de persoonlijke adviesbank. De directe kanalen zijn daarbij een ondersteuning en worden voortdurend verbe terd en uitgebreid. Zo besloot de Rabobank in 1999 als eerste bank in Nederland haar dien sten aan te bieden op internet via de GSM- telefoon. Toegankelijkheid, veiligheid en hyper moderne techniek zullen bij de verdere ontwik keling van directe kanalen uitgangspunt zijn. Internet van doorslaggevend belang Zeker bij standaardproducten is te zien dat elektronische afzetkanalen de rol overnemen van het directe contact tussen klant en bank. Klanten zijn snel gewend geraakt aan credit cards, pinnen, telebankieren en - zij het nogal aarzelend - de chipknip. De verwachting is dat klanten steeds meer via internet in contact tre den met hun bank. Het is dan ook van groot belang dit virtuele kanaal te personaliseren en zo in te richten dat klanten voeling met de Rabobank houden. De hoofdrol van technolo gie in het distributiebeleid komt ook nadrukke lijk naar voren bij de ontwikkeling van e-com- merceactiviteiten door de Rabobank Groep. Geslaagde uitgifte financieringsprefs De Rabobank Groep gaf in 1999 zogeheten financieringsprefs uit. Hiermee werd het groepsvermogen (kernkapitaal tier 1) versterkt en kon de groep haar solvabiliteit - als voor waarde voor continuïteit - op het door haar gewenste hoge peil houden. De belangstelling voor intekening was in binnen- en buitenland bijzonder groot. In totaal werd voor 650 mil joen aan prefs uitgegeven zowel aan klanten van Rabobanken als aan derden. De Rabobank Groep mag deze financierings prefs tot haar kernkapitaal rekenen. De bank vergoedt hierover een relatief gunstige rente van 7% per jaar. De toeslag is een beloning voor het risico dat rentevergoeding vervalt in een jaar dat de Rabobank Groep geen winst zou maken. De financieringsprefs hebben een onbepaalde looptijd en zijn beursgenoteerd.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1999 | | pagina 9