LIJNEN VAN 1 999 NAAR DE TOEKOMST De Rabobank Groep kende in 1999 een hoge activiteit op alle terreinen van financiële dienstverlening. Ook werd dit jaar nadrukkelijk aandacht geschonken aan verbetering van de financiële prestaties. Tevens is op de drempel van de 21ste eeuw de strategische keuze gemaakt om te komen tot een Europees netwerk van financiële dienstverleners. 10 Rabobank Groep Jaarverslag 1999 Het jaar 1999 was voor de Rabo bank Groep in menig opzicht de opmaat voor een nieuw millenni um. Op tal van terreinen werden veranderingen zichtbaar en in gang gezet die de organisatie sterk beïn vloedden. In het oog springen de coöperatieve vernieuwing bij de lokale Rabobanken, de kostenbe sparingsprogramma's, de heroriën tatie van Rabobank International en de voorgenomen alliantie met DG Bank. Coöperatieve vernieuwing In april 1998 besloot de algemene vergadering om de Rabobank te transformeren tot een open coöperatie. Vrijwel alle 424 lokale Rabobanken hebben in 1999 concreet invulling gegeven aan deze vernieuwing. Dit gebeurde onder meer door het aanpassen van de statuten. Eind 1999 hadden meer dan 400 banken het besluit tot statutenwijziging al genomen. De overige gaan hiertoe in 2000 over, sommige na afronding van lopende fusieprocessen. Meer betrokken leden De volgende stap in de coöperatieve vernieu wing is het betrekken van meer klanten bij de lokale banken. Een flink aantal banken startte in 1999 met ledenbeleid om meer - en meer betrokken - leden te krijgen. In de loop van 2000 zullen alle lokale Rabobanken over leden programma's beschikken. De bedoeling ervan is om klanten nauwer bij het beleid van de bank te betrekken en de relatie met trouwe klanten een extra dimensie te geven. Prioriteit voor kostenbeheersing De Rabobank Groep heeft een reeks van jaren achter de rug met een stevige groei op alle ter reinen van de financiële dienstverlening. De organisatie is op tal van niveaus ingericht op de sterk toegenomen vraag van klanten. Ter ondersteuning van de primaire focus op de realisatie van klantwaarde is extra aandacht voor kostenbeheersing en herinrichting van werkprocessen noodzakelijk. Om tot een gezonde verhouding van baten en lasten te komen is in 1999 beleid ingezet om een relatie ve kostenbesparing te behalen van 20% in drie jaar tijd. De gekozen maatregelen betreffen bijsturing, herschikking en in een enkel geval beëindiging van activiteiten. Efficiency en effectiviteit lokale banken Het hoge activiteitenniveau heeft bij de lokale Rabobanken en de ondersteunende eenheden binnen Rabobank Nederland geleid tot een forse uitbreiding van het aantal medewerkers. Nader onderzoek heeft aangetoond dat door samenwerking op bovenlokaal niveau, met Strategie en beleid name op het gebied van de personele en admi nistratieve ondersteuning, nog op kosten valt te Dit betekent: streven naar in verhouding min der mensen 'achter de schermen' en meer advi seurs die direct contact hebben met klanten. Ook verbetering van administratieve werkpro cessen en effectieve kantoorinrichting bieden mogelijkheden tot besparing. Dit moet ertoe leiden dat adviseurs meer tijd aan hun klanten besteden. Inkrimping stafgroepen en diensten Na inventarisatie bij de stafgroepen en diensten van Rabobank Nederland is gebleken dat op het totaal van ruim 1.200 functies een bespa ring met 20% mogelijk is in de komende jaren. Bovendien leidt de meer decentrale aansturing van groepsonderdelen, waarvoor al eerder werd gekozen, tot verplaatsing van sommige staf functies binnen de groep. plaats waar de expertise aanwezig was en waar klanten het best bediend kunnen worden. Door deze verschuivingen tussen Utrecht, Amsterdam en Londen is er een betere kosten- basis verkregen. Ook is in 1999 door een team van Rabobank International een strategische evaluatie gedaan. Dit team werd geformeerd uit medewerkers van diverse kantoren, van diverse specialismen en van diverse niveaus. Door hen is uitvoerig gesproken met klanten en marktspecialisten. Dit leidde tot herbevestiging van de uitgangs punten van het beleid, namelijk een focus op de voedings- en agrisectoren wereldwijd en een selectieve bediening van overige cliënten. Ook de noodzaak om investment-bankingproducten aan haar klanten te kunnen aanbieden werd herbevestigd. Het strikt invoeren van deze stra tegie ging gepaard met efficiencymaatregelen die een gezonde basis hebben gelegd voor ver dere groei van Rabobank International. Herschikkingen bij Rabobank International In het verslagjaar had Rabobank International te kampen met een aantal tegenvallende ont wikkelingen. De baten stemden weliswaar tevreden, maar het kostenniveau steeg aanzien lijk. Met name in Londen en Utrecht werden de lasten daarom teruggebracht. Om kosten en baten beter in balans te krijgen, zijn efficiencymaatregelen doorgevoerd waarbij een aantal activiteiten werd gesitueerd op de Verkoop Nedship Bank In december 1999 werd besloten tot de ver koop van scheepsfinancier Nedship Bank aan Deutsche VerkehrsBank AG. De overdracht vindt plaats in het tweede kwartaal van 2000. Internationale scheepsfinanciering is geen kern activiteit van de Rabobank Groep en er was slechts in geringe mate sprake van synergie met andere groepsonderdelen. De leningportefeuille binnenvaart van Nedship Bank (omvang 230 Sarah Mason, Rabobank International "Wij onderscheiden ons als bank door een sterke gerichtheid - in het bijzonder binnen de voedings- en agribusiness - waardoor wij de klanten effectiever en creatiever van dienst kunnen zijn."

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1999 | | pagina 7