VOORWOORD
Groep Jaarverslag 1999
Het jaar 1999 was voor de Rabobank Groep
in veel opzichten al het begin van een nieuwe
eeuw. Op tal van gebieden werden stappen
gezet die de kwaliteit van de dienstverlening en
het karakter van de organisatie in de toekomst
sterk zullen bepalen.
De coöperatieve vernieuwing, waartoe in 1998
werd besloten, kwam in 1999 in een stroom
versnelling. De ruim 400 lokale Rabobanken
pasten hun statuten aan, zodat zij ook in for
mele zin veranderen van een gesloten krediet
coöperatie in een open coöperatie, waarvan in
beginsel alle klanten lid kunnen worden. Eind
2000 zal als logisch vervolg hierop een uitgebreid ledenwervingsprogramma van start gaan en zal
de band met onze leden en trouwe klanten verder worden versterkt. Het streven is erop gericht het
ledental in enkele jaren te verdubbelen tot een miljoen.
In de wereld van de financiële dienstverlening vinden onder meer door de euro en door technolo
gische ontwikkelingen in een hoog tempo ingrijpende veranderingen plaats. De Rabobank Groep
zoekt in deze turbulente omgeving haar weg vanuit haar coöperatieve missie. In 1999 werden in dit
kader belangrijke beslissingen genomen over de Europese strategie en het distributiebeleid.
Voortvloeiend uit het in 1999 vastgestelde strategische kader wil de Rabobank Groep in Europa tot
samenwerking komen met gelijkgestemde partijen. We streven daarbij naar verbinding van onze
thuismarkten, waardoor wederzijdse klantbediening mogelijk wordt, en naar bundeling van onze
competentiecentra, waarmee voordelen met betrekking tot kennis en kosten te behalen zijn. In een
Europese alliantie van coöperatieve financiële dienstverleners willen wij het beste van twee werelden
combineren: lokale betrokkenheid en een Europese schaal van opereren.
In de Duitse DG Bank vonden wij in 1999 een strategische alliantiepartner met wie wij thans wer
ken aan de vorming van een Europese groep van coöperatieve financiële dienstverleners. Als eerste
stap in die richting willen DG Bank en Rabobank hun internationale activiteiten onderbrengen in
een gemeenschappelijke corporate en investment bank. Ook op andere terreinen worden joint
ventures overwogen. De alliantie staat uitdrukkelijk open voor Europese coöperatieve partners.
De snelle ontwikkelingen rond internetbankieren en e-commerce vragen om heroverweging van het
distributiebeleid en om omvangrijke investeringen. De Rabobank Groep doet volop mee aan deze
nieuwe ontwikkelingen, waar mogelijk als voorloper. Het belang van de klant staat daarbij voorop.
We zien dienstverlening via internet als aanvulling op een fijnmazig netwerk van lokale
Rabobanken, die zich kenmerken door persoonlijke klantbediening en lokale betrokkenheid.
Er zijn in 1999 diverse programma's gestart ter vergroting van de efficiency en de effectiviteit. De
strategie van het internationale bankbedrijf werd herijkt. De effectendienstverlening werd op een
hoger peil gebracht. Interne controlesystemen werden beter op elkaar afgestemd. Kostenbeheersing
en verbetering van de effectiviteit blijven ook de komende jaren hoog op de agenda staan.
In verband met zijn benoeming tot voorzitter van de Sociaal-Economische Raad trad Herman
Wijffels op 15 maart 1999 af als voorzitter van de hoofddirectie van Rabobank Nederland. Onder
zijn leiding ontwikkelde de Rabobank zich tot een brede groep van financiële dienstverleners en
maakte zij een belangrijke groei door. Voor zijn inbreng en visie zijn wij Herman Wijffels veel dank
verschuldigd.
Op 1 mei 1999 trad Paul Burghouts terug uit de hoofddirectie van Rabobank Nederland. Voor zijn
grote inspanningen en zijn mensgerichte inzet over een periode van bijna 25 jaar zijn wij hem zeer
erkentelijk. Begin 2000 trad ook Henk Visser terug uit de hoofddirectie van Rabobank Nederland.
Wij danken hem voor zijn grote inzet en persoonlijke toewijding gedurende bijna drie decennia.
Een woord van dank en waardering past ook alle medewerkers van de Rabobank Groep, die op weg
naar het jaar 2000 bijzondere en grote inspanningen hebben verricht.
De Rabobank Groep stelt zich uitdrukkelijk open voor het oordeel van haar leden, klanten en
medewerkers en van haar maatschappelijke omgeving. Dit kan alleen maar door zichtbaar te
maken waar wij voor staan. Transparantie is daarbij een sleutelwoord. Wij willen dat ook in ons
jaarverslag tot uitdrukking brengen. Daarom doen we niet alleen uitgebreid financieel verslag,
maar rapporteren we ook in heldere en objectieve termen over de gemeten tevredenheid van klanten
en medewerkers.
Hans Smits,
voorzitter van de hoofddirectie
van Rabobank Nederland
Wim Meijer,
voorzitter van de raad van beheer
van Rabobank Nederland