m ONDERZOEK EN INFORMATIE Actuele en betrouwbare informatie is essentieel om klanten toegevoegde waarde te kunnen bieden bij de financiële dienstverlening. Vandaar dat de Rabobank Groep voortdurend onderzoek verricht op uiteen lopende terreinen. Zij stelt haar kennis beschikbaar via adviseurs, publicaties, congressen en sinds 1999 ook via de 'kennisbank' op haar internetsite. 50 Rabobank Groep Jaarverslag 1999 Kennis is een onmisbare schakel bij de financiële dienstverlening. Wil een klant de toegevoegde waarde van de bank als adviseur ervaren, dan moet er niet alleen sprake zijn van een uitstekende bediening maar ook van een inte grale benadering van de klant op basis van hoogwaardige kennis. De kwaliteit van financiële dienstverlening wordt bepaald door onder meer de kennis van sectoren, van maatschappelijke ontwikkelingen en van fiscale wet- en regelgeving. Omdat ken nis - bijvoorbeeld beleggingsinformatie - snel kan verouderen, moet deze ook tijdig en op passende wijze beschikbaar zijn. Diverse groepsonderdelen verrichten daarom onderzoek en verspreiden kennis en informatie via allerlei kanalen naar klanten en medewerkers. Beleggingsinformatie Beleggingsinformatie moet in veel gevallen actueel zijn. Medewerkers van de afdeling Rabobank Beleggingsadvies, van het aandelen- en beleggingsonderzoeksinstituut IRIS en van Rabo Securities werken nauw samen om deze informatie beschikbaar te stellen. Hun meest recente visies en onderzoek zijn on line beschikbaar voor de beleggingsadviseurs van lokale Rabobanken en Schretlen 8c Co. Klanten kunnen sinds 1999 veel van deze markt- en beleggingsinformatie rechtstreeks raadplegen op internet. Beleggingsinformatie werd in 1999 onder meer aangeboden via: Bank op maat: online via een op persoonlijke voorkeur instelbare site van www.rabobank.nl; Ups and Downs: een tweemaandelijks blad voor actieve beleggers met tips- en adviezen; Analistenrapporten Rabo Securities: deze op institutionele beleggers gerichte rapporten behandelen Nederlandse bedrijven in interna tionaal perspectief en sectorresearch. Internationaal onderzoek De Rabobank Groep volgt ontwikkelingen in voedings- en agrisectoren onder andere via de afdeling Food 8c Agribusiness Research van Rabobank International. Voorbeelden van marktstudies die in 1999 zijn uitgegeven: The World of Sugar and Sweeteners: dit rap port geeft inzicht in de wereldwijde suiker- en zoetstoffensectoren en bevat analyses van de belangrijkste thema's en landen/regio's. The World Food Markets: dit rapport beschrijft ontwikkelingen op de wereldvoedsel- markten die sterk worden bepaald door bevol kingsgroei en inkomensontwikkeling. The Fight for stomach share: dit rapport behandelt onderwerpen van de Rabobank Onderzoek en informatie 51 HungTran, Rabobank International "In een klantgerichte bank zoals de Rabobank speelt research een belangrijke rol. De capaciteit om klanten ter zake doende analyses en opinies te geven met betrekking tot toekomstige trends in de wereldeconomie, financiële markten, verschillen de industrieën (specifiek in de voedings- en agrisectoren) en bedrijven, samen met concrete financierings- en beleggings ideeën, schept waarde voor de klant. Als zodanig is research een integraal onderdeel van het bankbedrijf." International-conferentie 'Global Food Supply 8c Retail' in september 1999 te Parijs. Deze omvatten onder meer het consumentengedrag, de positie van foodretailers en foodservices, de rol van merkontwikkeling en globalisatie. The Consolidating Feed Industry: dit rapport gaat over de tamelijk gefragmenteerde en lokaal georganiseerde mengvoederindustrie en het geeft redenen voor schaalvergroting, grens overschrijdende activiteiten en integratie in de keten voor dierlijke voedselproductie. The World Wine Business: deze studie richt zich op factoren die van invloed zijn op strate gische veranderingen en de keuzes waarvoor de wijnindustrie wordt geplaatst. Branche-informatie Om klanten actief te informeren over de ont wikkelingen in de handel, industrie en dienst verlening volgen specialisten van Rabobank Nederland nauwlettend een grote verscheiden heid aan branches. Hun marktkennis en ideeën over trends en ontwikkelingen kwamen in 1999 tot uitdrukking in een reeks rapporten en lezin gen. Bekende uitgaven zijn: Cijfers en Trends: in deze 23ste editie werd speciaal aandacht geschonken aan het thema bedrijfsopvolging in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf. Het jaarlijkse onderzoek schetst de ontwikkelingen en perspectieven van 75 branches in het Nederlandse bedrijfsleven. Import/Export: dit maandbulletin biedt afwis selend visieberichten, zakentips en achtergrond informatie over de economie, de markt en de handelssituatie in diverse landen. Marktstudies: in 1999 verschenen studies over accountantskantoren, woningcorporaties, hotels, de geestelijke gezondheidszorg, de grafi- mediabranche en de modedetailhandel. Agrarische studies Voor agrarische relaties en medewerkers ver schenen in 1999 onder andere vier korte visie- berichten over de perspectieven in de boom kwekerij, varkenshouderij, legpluimveehouderij en slachtpluimveehouderij. Andere publicaties zijn: Glasgroentesector: dit uitgebreide visiebericht bepleit een sterkere samenwerking van telers verenigingen om de concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland te behouden. Financiering van de Nederlandse land- en tuin bouw: deze geactualiseerde studie geeft een gedetailleerd beeld van de wijze waarop de sec tor is gefinancierd en maakt onder meer onder scheid naar pachtsituatie en financiering met eigen en vreemd vermogen. Economisch onderzoek Op het terrein van economisch onderzoek heb ben de economen van de Rabobank Groep een naam hoog te houden. Niet alleen op het ter-

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1999 | | pagina 27